Predkladanie ponúk prepojenými uchádzačmi v rozhodnutiach Súdneho dvora EÚ

Vydáno: 18 minút čítania
V ostatných rozhodnutiach Súdneho dvora EÚ sa potvrdzuje úzke prepojenie medzi procesmi verejného obstarávania a ochranou hospodárskej súťaže. Článok1) v tejto súvislosti analyzuje aktuálne rozhodnutia Súdneho dvora EÚ a zaoberá sa aj aktuálnou slovenskou právnou úpravou vo vzťahu k vyhodnocovaniu ponúk vo verejnom obstarávaní, predkladaných tzv. prepojenými uchádzačmi, t.j. uchádzačmi, ktorí sú vzájomne majetkovo a personálne prepojení a tvoria rovnakú ekonomickú jednotku. Článok je zameraný aj na predkladanie ponúk, ktoré nie sú samostatné ani nezávislé v dôsledku koluzívneho správania uchádzačov.
Recent judgments of the Court of Justice of the European Union (CJEU) confirm the close link between public procurement procedure and the protection of competition. In this context, the article analyses the current judgments of CJEU and also deals with the current Slovak legislation in relation to the evaluation of tenders submitted by so-called linked tenderers, tenderers who are interconnected by property or personal or form the same economic unit. The article also focuses on the submission of tenders that are not independent as a result of the collusive behaviour of the tenderers.
DURAČINSKÁ, J.: Predkladanie ponúk prepojenými uchádzačmi v rozhodnutiach Súdneho dvora EÚ; Justičná revue, 72, 2020, č. 2, s. 206 - 214.
 

 
1 Trh verejného obstarávania a ochrana hospodárskej súťaže
Trh verejného obstarávania je náchylný na koluzívne správanie uchádzačov a uzatváranie protisúťažných dohôd, a to z viacerých dôvodov. Jedným z týchto dôvodov je tá skutočnosť, že okruh uchádzačov je v zásade pre určité oblasti verejného obstarávania ohraničený. Podnikatelia sa tak v tendroch opakovane stretávajú, čo im umožňuje dohodnúť si striedanie víťazstiev. 2) Ďalším dôvodom je odlišnosť trhu verejného obstarávania od ostatných trhov. Na trhu verejného obstarávania sa na rozdiel od ostatných trhov neupravujú množstvá podľa cien, ale množstvá sú stanovené verejným obstarávateľom, čo má vplyv na cenovú elasticitu dopytu. 3) Pri kolúzii vo verejnom obstarávaní (tzv. bid rigging) súčasne zlyháva kontrola trhu a odhalenie kolúzie je komplikované, existenciu kolúzie však môžu indikovať určité činitele. 4) Odhalenie kolúzie je možné predovšetkým zo strany príslušného orgánu dohliadajúceho na ochranu hospodárskej súťaže, pričom je však významná podpora schopnosti odhaliť kolúziu v podobe rôznych prostriedkov (napr. leniency program), 5) ale aj spolupráca zo strany verejných obstarávateľov. Koluzívne správanie uchádzačov vedie k predraženiu verejného obstarávania, podľa dostupných informácií v rozsahu od 18 % do 30 %. 6)
Vynucovanie dodržiavania zákazov vyplývajúcich zo súťažného práva vo verejnom obstarávaní je nielen prioritou Európskej komisie, ale je zrejmé aj z rozhodovacej činnosti príslušných orgánov na ochranu hospodárskej súťaže v jednotlivých krajinách EÚ, 7) napríklad v Litve (tendre na opravu ciest a meliorácií pôdy), v Bulharsku, Českej republike (pokuta za bid rigging výrobcom okien DAFE-PLAST Jihlava/OFS 2000/SULKO), v Lotyšsku (pokuta za bid rigging na trhu s dodávkou nanotechnologických chemikálií), v Dánsku (pokuta za bid rigging niekoľkým vodárenským spoločnostiam). 8) Príslušný orgán na ochranu hospodárskej súťaže vo Veľkej Británii (The Compe

Související dokumenty

Súvisiace články

Prispôsobenie súdnej činnosti Súdneho dvora EÚ a Všeobecného súdu EÚ z dôvodu pandémie spojenej s koronavírusom Covid-19
Prípad Achmea: koniec investičnej arbitráže na základe tzv. intra-EÚ bilaterálnych investičných zmlúv?
Oblasť občianskeho práva - C-351/23 - GR REAL s. r. o.
Oblasť občianskeho práva - C-12/22 - 365.bank, a. s.
Oblasť trestného práva - C-203/20 - AB a i.
Oblasť občianského práva - C-638/21 - Rozhlas a televízia Slovenska
Právo obvineného byť prítomný na súdnom konaní - C-569/20 - IR
Obnovenie kontroly na vnútorných hraniciach členských štátov EÚ - C-368/20 a C-369/20 - NW
Odmietnutie odovzdať osobu na podklade EZR - C-562/21 - PPU (X) - C-563/21 PPU - (Y) X Y
Oblasť správneho práva - C-370/23 - Mesto Rimavská Sobota
Prevzatie právomoci súdom členského štátu, ktorý je vo vhodnejšej pozícii na prejednanie veci v prípade neoprávneného premiestnenia dieťaťa
Bicykel vybavený elektromotorom ako pojem rovnocenný pojmu vozidlo v kontexte poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel
Nekalá zmluvná podmienka v zmluve o spotrebiteľskom úvere zabezpečenom nehnuteľnosťou slúžiacou ako rodinné obydlie
EU Pilot Nástroj Európskej komisie na zlepšenie uplatňovania práva Európskej únie
Oblasť správneho práva - C-544/23 - BAJI Trans
Služby všeobecného hospodárskeho záujmu a ich zabezpečenie priznaním výlučného alebo osobitného práva
Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (III. časť)
Opcie a limity možnej harmonizácie režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci Európskeho spoločenstva/Európskej únie
Problematika názvov právnych predpisov a názvov právnych aktov Európskej únie