Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (III.
časť)
JUDr.
Milan
Jančo
externý doktorand na Katedre občianskeho a obchodného práva Právnickej fakulty
Trnavskej univerzity.
JANČO, M.: Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku. III. časť.
Právny obzor, 92, 2009, č. , s. 228 - 240.
(Predchádzajúca časť)
V tretej časti príspevku sa autor bližšie zaoberá komunitárnym právnym základom prijatia
Európskeho občianskeho zákonníka a jeho legitimitou. Autor ďalej poukazuje na niektoré problémy
kodifikácie občianskeho práva v Európe, súvisiace so zabezpečením jednotného uplatňovania
zjednoteného práva, právnym pluralizmom a vhodnou formou nadnárodného civilného kódexu. V závere
načrtáva možnosti ďalšieho smerovania zjednocovania súkromného práva v Európe, hodnotí
realizovateľnosť prijatia európskeho civilného kódexu a poukazuje na problémy súvisiace s jeho
uplatňovaním.
V predchádzajúcich dvoch častiach príspevku sme sa venovali všeobecným aspektom súčasnej
situácie občianskeho práva v kontexte harmonizačných a unifikačných trendov v Európskej únii a
podobám zjednocovania práva, charakterizovali sme iniciatívy v oblasti zjednocovania občianskeho
práva v Európe a bližšie predstavili štyri základné riešenia zjednocovania zmluvného práva
predstavené Komisiou; analyzovali sme metódy zjednocovania občianskeho práva v Európe a v súvislosti
s prijatím Európskeho občianskeho zákonníka sme bližšie predstavili ekonomické a politické argumenty
jeho prijatia a poukázali na význam odlišností práva a právnej kultúry pre zjednotenie práva na
základe jednotného kódexu. V tejto záverečnej časti príspevku sa budeme venovať otázkam právomoci
Spoločenstva na prijatie Európskeho občianskeho zákonníka a jeho legitimity a následne poukážeme na
niektoré problémy nadnárodnej kodifikácie občianskeho práva v Európe. V závere príspevku sa pokúsime
načrtnúť možnosti ďalšieho smerovania zjednocovania súkromného práva v Európe a zhrnúť sformulované
závery týkajúce sa prijatia a aplikácie európskeho civilného kódexu.
VIII. Európsky civilný kódex: kompetencie Spoločenstva a otázka
legitimity
1.Normotvorná právomoc
Spoločenstva
Závažným argumentom proti prijatiu európskeho civilného kódexu je absencia právneho
základu jeho prijatia. Právomoc Spoločenstva prijať Európsky občiansky zákonník možno do určitej
miery vyvodiť z článku 95 Zmluvy o založení Európskeho
spoločenstva (ďalej len "ZES"). Na základe
citovaného ustanovenia možno podľa odseku 1 tohto článku prijať "opatrenia určené na aproximáciu
ustanovení zákonov, iných právnych predpisov alebo správnych opatrení členských štátov, ktorých
predmetom je vytvorenie a fungovanie vnútorného trhu." Súdny dvor Európskych spoločenstiev však
judikoval, že toto ustanovenie nezakotvuje všeobecnú normotvornú právomoc zákonodarcu Spoločenstva
pre právnu úpravu vnútorného trhu. Opatrenia prijaté na základe tohto ustanovenia totiž musia
skutočne zlepšiť podmienky pre vytvorenie a fungovanie vnútorného trhu a na odôvodnenie ich prijatia
nestačí iba existencia rozdielov medzi vnútroštátnymi právnymi úpravami alebo abstraktné riziko
prekážok vo výkone základných slobôd vnútorného trhu alebo narušenia hospodárskej
súťaže.1) Tieto opatrenia sú však odôvodnené aj v prípade, ak slúžia na
zamedzenie pravdepodobným budúcim prekážkam obchodu vyplývajúcim z odlišných právnych
úprav.2) Na prijatie určitého opatrenia na základe
článku 95 ZES je pritom potrebné, aby bolo určené na
zlepšenie podmienok na vytvorenie a fungovanie vnútorného trhu zakotvením komunitárneho režimu
riadenia, právnej úpravy obchodných vzťahov alebo majetkových práv.3)
Opatrenia v oblasti zjednocovania práva musia podporovať dosiahnutie cieľov uvedených v článku 14
ZES, ich predmetom musí byť "vytvorenie a fungovanie vnútorného trhu" a ich základným účelom môže
byť iba "aproximácia ustanovení zákonov, iných právnych predpisov alebo správnych opatrení členských
štátov". Vzhľadom na spätosť opatrení, ktoré možno prijať na základe článku 95 ZES, s vnútorným
trhom teda možno na základe tohto ustanovenia zjednotiť napríklad zmluvné právo, ale nie rodinné či
dedičské právo.4) Toto ustanovenie ZES môže byť navyše právnym základom len
pre prijatie takých právnych nástrojov, ktoré zjednocujú vnútroštátne právne poriadky, a nie na
vytvorenie samostatnej osobitnej európskej právnej úpravy alebo na nahradenie vnútroštátnych
úprav.5)
Ďalším problémom je zodpovedanie otázky, či má Spoločenstvo podľa
článku 95 ZES výlučnú alebo len delenú normotvornú
právomoc. V právnej teórii sa objavuje ná zor, že táto právomoc, vzhľadom na povahu veci, t.j.
harmonizáciu právnych poriadkov členských štátov, môže byť len výlučná.6)
Podľa judikatúry Súdneho dvora7) však táto právomoc