On the Court of the Eurasian Economic Union: its status, proceedings and contribution.The Court of Justice is the judicial body of the institutional system of the Eurasian Economic Union. The Union is a regional economic organisation that was founded in 2015. Its existence link to the existence of previous economic constellations in the region – the Eurasian Economic Community (2000), Eurasian Customs Union (2010) or Eurasian Economic Space (2013). Executive centre of the Union is Moscow. It consists of five states of which the Russian federation, economically speaking, is the most influential. In the Union, integration at the executive level plays a dominant role. About the Court of Justice, there may be concerns that its independence will be sufficiently ensured. The “reform” of 2015 does not solve the problem but only weakens its competences, e.g. removal of the preliminary ruling procedure. The decision-making activity of the Court of Justice is less intense than that of its counterpart in the European Union. From a qualitative point of view, in some moments we can see signs of his judicial activism. In principle, however, his decision-making activity does not yet lead to conclusions that we could call “ground-breaking.” In its work, it builds on its decision-making work before the Court of Justice of the Eurasian Community. It is possible to emphasize the formulation of the principle of direct application and the primacy of Union law or the principle of the concurrent primacy of the competence of the Union institutions in the event of their conflict with the competence of a national authority. The Court also formulated the autonomy of the Union law principle. Proceedings before the Court starts based on an initiative of a subject and can be divided into disputes and interpretations (which are consultative). Dispute proceedings must be preceded by an attempt to an out-of-court settlement. The active legitimate subjects are the Member States and the so-called business. At the level of the business entity, it is proving to be giving the individual wider access to transnational judicial protection than in EU conditions. The Union institutions do not have such a possibility. However, these have an impact on the Court’s work in terms of its control, creation or enforcement. This is mainly because the Court of Justice cannot overturn existing rules (regional, national) or authoritatively determine how its decisions are to be enforced.
O Súdnom dvore Eurázijskej hospodárskej únie: postavenie, konanie a prínos
Vydáno:
50 minút čítania
MAREČEK, L.: O Súdnom dvore Eurázijskej hospodárskej únie: postavenie, konanie a prínos. Právny obzor, 104, 2021, č. 3, s. 247 - 264.
Key words:
The Eurasian Economic Union, international integration, regionalism, international justice, economic integration1. Eurázijská hospodárska únia a jej právny poriadok
Prvé regionálne integračné snahy väčšieho a trvácejšieho druhu siahajú do obdobia po druhej svetovej vojne.
1)
Jedno z prvých regionálnych integračných zoskupení vôbec vzniklo v Európe a stal sa z neho zatiaľ najúspešnejší integračný projekt v dejinách ľudstva. Tvoril súčasť dôvodov pre doktrinálny obrat v oblasti skúmania medzinárodných vzťahov (vznik školy tzv.
neoliberálneho inštitucionalizmu
).
2)
V tomto zmysle aj inšpiruje integráciu v iných oblastiach sveta. A takto inšpiroval aj vznik integrácie v podobe Eurázijskej hospodárskej únie (tiež aj len Eurázijská únia alebo Únia).
3)
Eurázijská hospodárska únia je regionálne hospodárske zoskupenie s medzinárodnoprávnou subjektivitou. Vznikla v roku 2015 a nadväzuje na existenciu a fungovanie dovtedajšej eurázijskej hospodárskej štruktúry - Eurázijské hospodárske spoločenstvo, ktoré vzniklo v roku 2000 (tiež aj len Spoločenstvo) a na Eurázijskú colnú úniu (2010) či Eurázijský hospodársky priestor (2013). Výkonným centrom Eurázijskej únie je Moskva (sídlo komisie). Aktuálne v sebe združuje päť členských štátov v rámci ktorých z hľadiska ekonomickej sily jednoznačne dominuje Ruská federácia.
Naším cieľom je skúmať povahu a prínos Súdneho dvora Eurázijskej únie. Snažíme sa určiť mieru súdnej aktivity a súdneho aktivizmu - čo sú foneticky podobné, ale sémanticky zásadne odlišné pojmy - tohto regionálneho súdneho orgánu, s cieľom určiť, či ide o orgán s ambíciou pôsobiť ako motor eurázijskej integrácie formulujúci odvážne právne závery, podobne ako jeho náprotivok z Európskej únie.
Na účely toho je potrebné preskúmať jeho judikatúru, vylúčiť rozhodnutia a časti rozhodnutí, ktoré nejdú do samotnej podstaty práva Únie a zamerať sa na tie, ktoré nám, mutatis mutandis, hovoria o všeobecných princípoch, ktoré idú nad rámec dikcie zmlúv a iných prameňov práva Eurázijskej únie. Na druhej strane však analýza týchto častí rozhodnutí môže predstavovať zaujímavý predmet skúmania pre vedné disciplíny, ktorých predmetom skúmania sú iné (pod)odvetvia práva (daňové, colné, hospodárske, športové a pod.).
4)
Ako sme zmienili, Eurázijská únia vznikla
1.1.2015
a plynule nadväzuje na dovtedy existujúce Spoločenstvo a integruje v sebe Eurázijský hospodársky priestor, ako aj Colnú úniu. Všetky medzinárodné zmluvy, ktoré prijalo Spoločenstvo, ako aj rozhodnutia Komisie Spoločenstva sa napriek jeho zániku
považujú za platné
,
5)
čiže Eurázijská únia vstupuje do medzinárodnoprávnych vzťahov ako právny nástupca Spoločenstva..Medzi orgány Únie patria:
a)
Najvyššia eurázijská hospodárska rada
Najvyššia eurázijská hospodárska rada (Высший Евразийский экономический совет, Vysšij Evrazijskij èkonomičeskij sovet,
6)
tiež len Najvyššia rada), čo je najvyšší politický orgán Únie na úrovni hláv štátov alebo predsedov vlád;
7)
b)
Eurázijská medzivládna rada
(Евразийский межправительственный совет, Evrazijskij mežpravitel’stvennyj sovet), ktorá pozostáva z podpredsedov vlád a dohliada nad integračnými procesmi, vykonáva všeobecné riadenie Únie, napr. prostredníctvom vydávania pokynov Komisii či nahrádzania rozhodnutí Komisie vo veciach, v ktorých nevedela rozhodnúť. Taktiež dohliada (osobitne v rovine finančnej) jej činnosť a vykonáva ďalšie činnosti v zmysle Zmluvy;c)
Eurázijská hospodárska komisia
(Евразийская экономическая комиссия, Evrazijskaâ èkonomičeskaâ komissiâ, tiež len „Komisia“), je nadnárodný výkonný orgán Únie; a napokond)
Súdny dvor Eurázijskej hospodárskej únie
(Суд Евразийского экономического союза, Sud Evrazijskogo èkonomičeskogo soûza, tiež len Súdny dvor).
8)
Prebiehajú aj diskusie o zriadení ďalšieho orgánu Únie, ktorým by mal byť
Eurázijský parlament
. Dosiaľ k jeho vzniku nedošlo a tak Únia nemá žiaden orgán, ktorý by vznikol z priamej voľby. Práve naopak, v porovnaní s jeho predchodcom došlo k zníženiu vplyvu parlamentnej moci, keďže Spoločenstvo malo vo svojom inštitucionálnom systéme zahrnutých aj reprezentantov vyslaných jednotlivými národnými parlamentami