Dôchodkové zabezpečenie na Slovensku v kontexte medzinárodného a európskeho
práva
JUDr.
Tomáš
Gábriš
externý doktorand na Katedre pracovného práva a práva sociálneho zabezpečenia,
Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
GABRIŠ, T.: Dôchodkové zabezpečenie na Slovensku v kontexte medzinárodného a
európskeho práva. Právny obzor, 93, 2010, č.2, s.101 - 116.
Príspevok venuje pozornosť aktuálnym otázkam dôchodkového zabezpečenia - zaradeniu
slovenského druhého piliera do európskeho a svetového kontextu dôchodkového zabezpečenia. Autor
upozorňuje na ústavné a medzinárodnoprávne záväzky Slovenskej republiky zabezpečiť istú mieru
náhrady príjmu po dosiahnutí dôchodkového veku, v súčasnosti na úrovni 40%. Bez započítania dávok z
tzv. druhého piliera by veľká časť občanov SR v budúcnosti túto výšku náhrady z prvého piliera
nedosahovala. Ďalším argumentom pre zaradenie kapitalizačného piliera do systému práva sociálneho
zabezpečenia je podľa autora tiež skutočnosť, že na svetovej úrovni sa znaky nášho druhého piliera
pripisujú prvému pilieru. Svetový druhý pilier má zasa znaky slovenského tretieho piliera. Navyše,
aj najnovšie koordinačné nariadenie EU radí starobné dôchodkové sporenie pod režim tohto nariadenia,
ktoré vyslovene vylučuje iba schémy patriace do svetovo chápaného druhého piliera (v zmysle
slovenského tretieho piliera).
Úvod
V tomto príspevku sa pokúsime preukázať, že slovenský druhý pilier dôchodkového
zabezpečenia v skutočnosti žiadnym druhým pilierom nieje. Ide o súčasť prvého piliera, ktorý má dve
podoby - čisto verejnoprávnu a druhú kombinovanú. Nemožno totiž oddeliť tzv. prvý a druhý pilier,
inak by prvý neplnil svoju funkciu sociálneho zabezpečenia zakotvenú v Ústave Slovenskej republiky
(SR) a SR by zároveň nespĺňala ani medzinárodné štandardy, ku ktorým sa hlási. Iba v spojení s tzv.
druhým pilierom totiž štát napĺňa svoje ústavnoprávne aj medzinárodnoprávne záväzky v oblasti
dôchodkového zabezpečenia obyvateľstva SR. Ďalej poukazujeme na skutočnosť, že slovenský druhý aj
tretí pilier nepochybné vplývajú na pracovný trh a majú úzky súvis s pracovným právom tak na
národnej úrovni, ako aj na úrovni Európskej únie (EÚ). Preto zastávame stanovisko, že aj tieto
piliere a právne vzťahy v rámci nich vznikajúce musia tvoriť predmet výskumu práva sociálneho
zabezpečenia. Napokon, začlenenie tzv. druhého piliera do režimu prvého piliera má tiež dopad na
možnosť koordinácie dôchodkových práv v rámci EU.
1. Dôchodkové štandardy v medzinárodnom práve
Vzhľadom na globalizáciu a europeizáciu právnu úpravu SR nemožno skúmať a vykladať
izolovane od medzinárodných a európskych sociálnozabezpečovacích štandardov vyjadrených v
dokumentoch organizácií ako je OSN, Rada Európy, Medzinárodná organizácia práce, či samotná Európska
únia. Sociálne zabezpečenie je ako základné ľudské právo právne zakotvené vo Všeobecnej deklarácii
ľudských práv, prijatej Valným zhromaždením OSN dňa 10. decembra 1948, Medzinárodnom dohovore o
hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach, prijatom tiež na pôde OSN dňa 16. decembra 1966, a
napokon aj v staršej Filadelfskej deklarácii z 10. mája 1944, ktorá bola prijatá ako dodatok k
ústave Medzinárodnej organizácie práce (MOP). MOP toto právo potvrdila aj vo svojich záveroch z
Medzinárodnej konferencie práce na jej 89. zasadnutí v roku 2001.
Z dielne MOP pochádza tiež špecifikácia obsahu práva na sociálne zabezpečenie v podobe
Dohovoru MOP č.102 o minimálnych štandardoch sociálneho zabezpečenia z roku
1952.1) Dohovor zaväzuje štáty poskytovať sociálnu ochranu
(socialprotection),
ktorá zahŕňa sociálne zabezpečenie (social security)
v prípade
deviatich definovaných sociálnych rizík,2) a pomoc (assistance)
pri
riziku chudoby.3)Podľa čl. 27 Dohovoru o sociálne zabezpečenie ide v prípade, že ním chránené osoby
pokrývajú kategórie zamestnancov, ktoré spolu nepredstavujú menej než 50% celkového počtu
zamestnancov, alebo určité skupiny ekonomicky činného obyvateľstva, ktoré spolu nepredstavujú menej
než 20% obyvateľstva, prípadne všetko obyvateľstvo, ktorého príjem nepresahuje určené limity, alebo
kategórie zamestnancov predstavujúce nie menej než 50% zamestnancov činných v podnikoch, ktoré majú
aspoň 20 zamestnancov.
Dané podmienky na Slovensku jednoznačne spĺňa sociálne poistenie (okrem iného pre prípad
staroby) spravované Sociálnou poisťovňou. Problém môže predstavovať zaradenie tzv. druhého piliera
(spravovaného dôchodkovými správcovskými spoločnosťami - DSS) podľa
zákona č.43/2004 Z.z. do tohto systému. Nie sú v ňom
totiž zúčastnené "určité skupiny1' ekonomicky činného obyvateľstva, kedy by stačilo, aby v druhom
pilieri bolo zúčastnených aspoň 20% z celkového počtu obyvateľov SR. V skutočnosti je v druhom
pilieri v súčasnosti zúčastnených až okolo 1,5 milióna obyvateľov,4) čo by
hravo splnilo danú podmienku, ak ekonomicky činné obyvateľstvo na Slovensku predstavuje približne
polovicu z celkového počtu obyvateľov (5,4 milióna),5) teda asi 2,7 milióna.
Pokiaľ ide o podiel zúčastnených na celkovom počte zamestnancov, ako to vyžaduje Dohovor, druhý
pilier by vzhľadom na pomer 1,5 milióna sporiteľov (nielen zamestnancov) k 2 181
8006) osobám v pracovnom pomere spĺňal zrejme aj podmienku dosiahnutia 50%
pokrytia.
Odpoveď na otázku, či sa slovenský druhý pilier považuje za súčasť práva so