Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (II.
časť)
JUDr.
Milan
Jančo
externý doktorand na Katedre občianskeho a obchodného práva Právnickej fakulty
Trnavskej univerzity.
JANČO, M.: Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku. II. časť. Právny
obzor, 92, 2009, č. 2, s. 139 - 158.
Predmetom druhej časti príspevku sú jednotlivé metódy zjednocovania občianskeho práva v
Európe, medzi ktoré patrí najmä prijatie Európskeho občianskeho zákonníka vo forme záväzného
komunitárneho nástroja, formulovanie spoločných princípov, spontánna europeizácia súkromného práva a
aplikácia voliteľného nástroja. Autor sa v tejto časti príspevku v súvislosti s prijatím Európskeho
občianskeho zákonníka bližšie zaoberá ekonomickými a politickými argumentmi jeho prijatia, ako aj
súvislosťami práva a právnej kultúry a ich významom pre zjednotenie súkromného práva prostredníctvom
jednotného civilného kódexu.
V predchádzajúcej časti príspevku sme sa
zaoberali všeobecnými aspektmi súčasnej situácie občianskeho práva v kontexte harmonizačných a
unifikačných trendov v Európskej únii a podobami zjednocovania práva. V nadväznosti na túto
všeobecnú analýzu sme charakterizovali iniciatívy v oblasti zjednocovania občianskeho práva v Európe
a bližšie predstavili štyri základné riešenia zjednocovania zmluvného práva predstavené Komisiou. V
tejto časti príspevku sa budeme venovať jednotlivým metódam zjednocovania občianskeho práva v Európe
a v súvislosti s prijatím Európskeho občianskeho zákonníka sa zameriame na ekonomické a politické
argumenty jeho prijatia a na význam odlišností práva a právnej kultúry pre zjednotenie práva na
základe jednotného kódexu.
V. Metódy zjednocovania občianskeho práva v
Európe
1. Európsky občiansky zákonník a záväzné komunitárne
nástroje
Napriek možnosti zjednocovania súkromného práva medzinárodnými zmluvami je z hľadiska
efektívnosti, ako aj právnej istoty najvhodnejšie, aby sa unifikácia (harmonizácia) súkromného práva
v Európe uskutočňovala na komunitárnej úrovni. Taký ambiciózny projekt, ako je Európsky občiansky
zákonník, by zrejme bez účasti orgánov Spoločenstva a bez motivácie mechanizmami vnútorného trhu
nebolo možné zrealizovať. Z hľadiska právnej istoty je tiež dôležité, aby Súdny dvor prostredníctvom
v rámci konania o predbežných otázkach zabezpečil jednotné uplatňovanie zjednotenej právnej
úpravy.1)
Z hľadiska unifikácie súkromného práva v Európe prostredníctvom záväzného právneho aktu
Spoločenstva prichádza do úvahy použitie nariadenia, ktoré by bolo bezprostredne uplatniteľné a
automaticky by nahrádzalo vnútroštátne normy, ktoré by boli s ním v rozpore, alebo smernice ako
tradičného nástroja miernejšej harmonizácie či aproximácie práva členských štátov. Napriek tomu, že
v prípade prijatia unifikovaných noriem prostredníctvom smernice alebo viacerých smerníc by členské
štáty neboli viazané ich doslovným textom, ale len cieľom, ktoré tieto normy sledujú,
Müller-Graff2) uvádza, že výhoda použitia smerníc spočíva v kombinácii
komunitárnych "základných noriem" s právomocou členských štátov prijať také vnútroštátne predpisy,
ktoré považujú za adekvátne konkrétnemu právnemu systému a jeho terminológii, pričom by sa, pokiaľ
ide o metódy a formu dosiahnutia stanovených cieľov, rešpektovala suverenita členských štátov.
Aproximácia práva prostredníctvom smerníc teda predstavuje spôsob skombinovania potreby jednotných
komunitárnych noriem na jednej strane a možnosti tolerovať osobitosti jednotlivých štátov na strane
druhej. Smernice sú tiež vhodnejším riešením ako unifikácia prostredníctvom medzinárodných zmlúv, v
prípade ktorých nie je zabezpečené ich jednotné uplatňovanie a výklad.
Smits3) tiež poukazuje na to, že smernice boli doteraz najúspešnejším
nástrojom harmonizácie práva. Je však potrebné zdôrazniť, že predpisy súkromného práva si vyžadujú
presnú formuláciu, a teda aj výsledok sledovaný smernicou by musel byť vymedzený veľmi presne,
takmer totožne s formuláciou nariadenia. V prípade smerníc takisto hrozí, že budú nedostatočne alebo
oneskorene transponované, alebo že nebudú transponované vôbec.
Najvhodnejším riešením by preto bolo prijatie koherentného nariadenia alebo nariadení,
ktoré by mali mať kodifikačný charakter, čím by sa zabezpečilo bezprostredné a jednotné uplatňovanie
a výklad unifikovaných súkromnoprávnych noriem. Takéto zjednotenie práva záväzným európskym kódexom
vo forme nariadenia však nemá a ani v dohľadnej budúcnosti zrejme nebude mať potrebnú politickú
podporu.
Lapuente4) navrhuje postupné vytvorenie Európskeho občianskeho
zákonníka v dvoch fázach: harmonizačnej a unifikačnej. V harmonizačnej fáze by sa jednotlivé časti
tohto kódexu (napríklad vznik zmlúv, plnenie a neplnenie alebo širšie celky, ako napríklad záväzky)
prijali vo forme smerníc, ktoré by členské štáty transponovali do vnútroštátneho práva, a teda by
tieto normy považovali za vlastné. V unifikačnej fáze by boli normy, ktoré boli obsahom smerníc v
prvej fáze, zoskupené do nariadenia, ktorým by sa dosiahla unifikácia práva. Výhodou tohto prístupu
je, že v unifikačnej fáze by bolo možné reagovať na problémy, ktoré vznikli pri implementácii
smerníc v harmonizačnej fáze.
Alternatívou k prijatiu nariadenia by bolo vydanie modelového zákona, ktorý by mohli
členské štáty prijať jednotlivo. Týmto by sa vytvoril viacrýchlostný systém podob ný systému
zavedenia jednotnej meny,5) ktorý by mohol viesť k rýchlejšiemu zjednoteniu
práva v niektorých štátoch (najmä tých s právnym systémom kontinentálneho typu) a neskoršiemu
zjednoteniu práva aj v ďalších členských štátoch.
2. Formulovanie spoločných princípov
Vytvorenie Európskeho občianskeho zákonníka je však len jednou z možností unifikácie
občianskeho práva. Medzi alternatívy, resp. iniciatívy súbežné s vypracovaním Európskeho občianskeho
zákonníka patrí vytvorenie "súkromného" kódexu súkromného práva mimo inštitucionálneho rámca
Spoločenstva, na ktorom by sa podieľali zástupcovia všetkých členských štátov alebo väčšiny z nich,
pričom tento kódex by slúžil ako súbor noriem, ktorý by si mohli zvoliť zmluvné strany pri
cezhraničných transakciách. Príkladom takéhoto "súkromného" kódexu sú najmä Princípy európskeho
zmluvného práva zostavené Landovou komisiou.6) Ako uvádza
Hartkamp,7) tieto Princípy môžu slúžiť ako vzorový zákon, ktorý môže
inšpirovať zákonodarcov pri reformovaní práva. Takisto môžu slúžiť ako
lex
v
prípade, ak si ich zmluvné strany zvolia. Okrem toho majú tieto princípy značný vedecký a vzdelávací
význam a podporujú tendenciu hľadania spoločných menovateľov rôznych európskych právnych systémov s
cieľom vytvoriť nové contractus
ius commune Europae.
Sú dôkazom toho, že je možné dosiahnuť rozumný
kompromis medzi odlišnými právnymi úpravami, a sú jedným z krokov na ceste k prípadnému vytvoreniu
Európskeho občianskeho zákonníka. Pokiaľ však nebudú zakotvené vo forme záväzného právneho nástroja,
budú sa uplatňovať, rovnako ako staré ius commune
, nie ratione imperii
, ale imperio
rationis.
Hesselink8) tiež kladne hodnotí formulovanie princípov, ktoré
predstavujú
soft law
a môžu sa presadiť len na základe ich kvality a autority.
Smits9) však poukazuje na to, že tieto princípy vychádzajú z chápania zmluvy
v intenciách autonómie strán, avšak nezohľadňujú aktuálnu ideu zmluvnej spravodlivosti, ktorá je
potrebná na ochranu spotrebiteľa. Podľa Smitsa nemožno význam týc