Primárne európske právo a energetický priemysel.
JUDr.
Jakub
Handrlica
LL.M.
Právnická fakulta, Univerzita Karlova v Prahe.
HANDRLICA, J.: Primárne európske právo a energetický priemysel, Právny obzor,
91 2008, č. 5, s. 388-415.
Príspevok analyzuje interakcie medzi predpismi primárneho európskeho práva (práva
Európskeho spoločenstva, práva Európskeho spoločenstva atómovej energie a tiež práva dnes už
neexistujúceho Európskeho spoločenstva uhlia a ocele) a energetickým priemyslom. Identifikuje tie
predpisy, ktoré majú význam pre výrobu elektrickej energie, ťažbu fosílnych zdrojov energie,
prepravu energií, obchod s nimi, rovnako ako pre ich distribúciu. Poukazuje na skutočnosť, že dve z
pôvodne troch európskych integračných spoločenstiev mali povahu medzinárodných organizácií,
pôsobiacich v oblasti hospodárenia s energetickými zdrojmi. Článok sa ale sústreďuje najmä na
jednotlivé ustanovenia Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva a ich význam pre liberalizáciu a
reštrukturalizáciu energetického priemyslu. Na predkladaný príspevok bude nadväzovať článok o
jednotlivých sekundárnych predpisoch Európskeho spoločenstva v oblasti energetického
priemyslu.
Energetický priemysel, t.j. výroba elektrickej energie a jej distribúcia, rovnako
akoťažba, resp. v prípade európskych krajín najmä dovoz zemného plynu a jeho distribúcia patria k
základným pilierom hospodárstva jednotlivých európskych štátov. Jedná sa o oblasti hospodárstva,
ktoré majú pre jednotlivé štáty strategický význam. Práve z tohto dôvodu bol energetický sektor v
takmer všetkých európskych štátoch v rukách štátnych monopolov. Nasledujúci príspevok si dáva za
cieľ analyzovať, aké implikácie majú predpisy primárneho európskeho práva pre energetický sektor a
zároveň identifikovať najdôležitejšie aspekty platnej komunitárnej právnej úpravy. Príspevok sa bude
venovať jednotlivým zmluvným dokumentom (Zmluve o založení Európskeho spoločenstva uhlia a ocele,
Európskeho spoločenstva atómovej energie a Európskeho hospodárskeho spoločenstva), analyzovať ich
vzťah k energetickému priemyslu, rovnako aj príslušnú judikaturu Európskeho súdneho
dvora.
1. Úvod
Pod pojmom "primárne európske právo" rozumieme zmluvné inštrumenty, ktorými boli zriadené
jednotlivé európske spoločenstvá: Európske spoločenstvo uhlia a ocele, Európske (hospodárske)
spoločenstvo a Európske spoločenstvo atómovej energie. Hneď na prvý pohľad je pritom zrejmé, že dve
z pôvodne troch existujúcich európskych spoločenstiev boli založené s ohľadom na úpravu nakladania
so zdrojmi energie. Konkrétne sa jednalo právnu úpravu, prostredníctvom ktorej bol vytvorený
jednotný trh s uhlím v rámci Európskeho spoločenstva uhlia a ocele a právnu úpravu spolupráce
členských štátov v oblasti rozvoja atómovej energetiky v rámci Európskeho spoločenstva atómovej
energie Cieľom prvej časti predkladaného príspevku je poukázat na najdôležitejšie aspekty týchto
právnych úprav.
2. Zmluva o založení Európskeho spoločenstva uhlia a
ocele
Európske spoločenstvo uhlia a ocele (
European Coal and Steel Community, Communauté
européenne du charbon et de / 'acier
) bolo založené tzv. Parížskou zmluvou v roku
19511) Cieľom tejto zmluvy bolo vytvorenie jednotného integrovaného trhu s
uhlím a s oceľou na území šestice signatárskych štátov - Francúzska, Spolkovej republiky Nemecko
Talianska, Belgicka, Holandska a Luxemburska.2) Parížska zmluva bola
podpísaná 18.4.1951 a účinnou sa stala 23.7.1952. Na rozdiel od oboch nasledujúcich zmluvných
dokumentov bola účinnosť Parížskej zmluvy limitovaná na 50
rokov.3)Zmluva o založení Európskeho spoločenstva uhlia a ocele (Parížska zmluva) zaväzovala
signatárske štáty na odstránenie všetkých prekážok dovozu a vývozu uhlia a ocele. S tým bol spojený
zákaz obmedzení, ciel a kvót v oblasti obchodu s uhlím a zákaz takých úkonov verejnej moci, ktoré by
mali za následok diskrimináciu producentov, kupujúcich a predávajúcich na trhu s
uhlím.4) Uhlie pritom v r. 1952 predstavovalo cca 90% energetických zdrojov
priemyslu jednotlivých štátov Európy. Panovali nielen obavy z jeho zmenšujúcich sa zásob, ale na
strane Francúzska aj obavy, že v budúcnosti môže opätovne dôjsť k zamedzeniu jeho exportu z
nemeckých území Sárska a Porúria. Suezská kríza v r. 1956 po prvýkrát ukázala nebezpečenstvá, ktoré
so sebou prináša závislosť od dovozu ropy zo štátov Blízkeho východu. Zmluva vymedzila nasledujúce
ciele, ktoré mali byť v rámci Montánnej únie dosiahnuté: pravidelná a neprerušovaná distribúcia
elektrickej energie, voľný prístup ku zdrojom uhlia, zlepšenie, pracovných podmienok v ťažobnom
priemysle a medzinárodnej spolupráce v oblasti výroby elektrickej energie.5)
Verejné podpory boli v oblasti priemyslu ťažby uhlia a výroby ocele v zásade
zakázané6) Zmluva predpokladala, že v prípade zníženia objemu ťažby uhlia
nariadi Európska komisia po konzultácii s Poradným výborom ťažbu v určitom objeme s cieľom
zabezpečiť dostatok tohto fosílneho paliva. Pre prípady nedostatku uhlia Zmluva predpokladala, že
bude rozhodnuté o prioritnom využití tejto suroviny a ojej
distribúcii.7)
Cieľom Parížskej zmluvy bolo predovšetkým vytvorenie jednotného trhu s uhlím ktoré
predstavovalo v 50. rokoeh 20. storočia strategickú surovinu. Jednotlivé mechanizmy Zmluvy mali
zaistiť prístup jednotlivých štátov k trhom a riešiť prípady nedostatku uhlia. Nasledujúci vývoj bol
však práve opačný, než sa v dobe podpísania Zmluvy predpokladalo. Namiesto nedostatku uhlia
priniesli nasledujúce desaťročia jeho nadbytok ktorý bol spôsobený jednak jeho dovozom z tretích
štátov, ďalej ale predovšetkým technologickým pokrokom, ktorý umožnil efektívnejšie využitie tohto
zdroja energie a priniesol tiež iné zdroje energie (najmä atómovú energiu). V dôsledku tohto vývoja
sa väčšina ustanovení Parížskej zmluvy stala obsolentnou.8) Činnosť Európskej
komisie v oblasti Montánnej únie sa postupom času v podstate obmedzila na vydávanie výnimiek zo
zákazu verejných podpôr pre sektor ťažby uhlia podľa čl. 67 ods. 2 Parížskej
zmluvy.9) Z vyššie uvedených dôvodov nevyvinuli zmluvné strany žiadnu
iniciatívu smerom k predĺženiu existencie Montánnej únie a prvé z európskych integračných
spoločenstiev zaniklo v súlade s čl. 97 Parížskej zmluvy k 23.7.2002.
V súvislosti so zánikom Európskeho spoločenstva uhlia a ocele bolo na základe čl. 87 ods.
3 písm. a) a čl. 89 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva
(ZES) vydané nariadenie č.
1407/2002.10) Tento právny predpis
stanovuje pravidlá pre poskytovanie štátnych podpôr s cieľom prispieť k reštrukturalizácii ťažobného
priemyslu v jednotlivých členských štátoch ES. Podľa čl. 3 ods. 1 nariadenia môže byť podpora pre
ťažbu uhlia považovaná za zlučiteľnú s riadnym fungovaním spoločného trhu len v prípade, že
zodpovedá podmienkam, ktoré sú stanovené v kapitole 2 uvedeného predpisu. Toto nariadenie je platné
do 31. decembra 2010. Po tomto dátume sa na ťažbu uhlia budú aplikovať priamo ustanovenia o zákaze
štátnych podpôr, ktoré sú zakotvené v čl. 87 an. Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva
(ZES).
3. Zmluva o založení Európskeho
spoločenstva atómovej energie
Európske spoločenstvo atómovej energie (
European Atomic Energy Community, Commiinauté
européenne c/e ľ energie atomiqué
) bolo založené Zmluvou o založení Európskeho spoločenstva pre
atómovú energiu. Tá bola podpísaná šesticou zakladajúcich štátov (Francúzsko, Spolková republika
Nemecko, Belgicko, Holandsko, Luxembursko a Taliansko) dňa 25.3.1957 v Ríme. Táto tzv. prvá Rímska
zmluva vstúpila do účinnosti dňa 1.1.1958.11) Paralelne bola signatárskymi
štátmi podpísaná aj druhá - a známejšia - z Rímskych zmlúv: Zmluva o založení Európskeho
hospodárskeho spoločenstva (dnes Európske spoločenstvo).12)Uvedené dve zmluvy doplnili vtedy už existujúcu Zmluvu o založení Európskeho spoločenstva
uhlia a ocele (tzv. Parížsku zmluvu z r. 1951).13) Je teda skutočnosťou, že
dve z pôvodne troch "Európskych spoločenstiev" boli založené s cieľom pôsobiť v oblasti zdrojov
energie.14) To bolo spôsobené obavami vtedajšej európskej "šestky" o
budúcnosť zásobovania primárnymi zdrojmi energie. Atómová energie bola považovaná za energetický
zdroj budúcnosti a za alternatívu existujúcim fosílnym zdrojom energie, uhliu a rope. S tým je
spojená aj odlišná idea oboch uvedených "energetických" spoločenstiev Európske spoločenstvo uhlia a
ocele (tzv.
Montánna únia
) bolo založené za účelom vytvoriť jednotný vnútorný trh s uhlím a s
oceľou, ktorý bude založený na zásadách voľnej hospodárskej súťaže.15)
Obmedzenia dovozu a vývozu týchto komodít, rovnako ako štátne podpory v odvetviach ťažby uhlia a
produkcie ocele boli v rámci Montánnej únie v zásade zakázané. Ideologické pozadie Montánnej
únie
teda bolo identické s princípmi, na ktorých stojí dnešné Európske spoločenstvo. Európske
spoločenstvo atómovej energie (Euratom
) má naopak silný promočný charakter: Jeho cieľom je v
prvom rade podpora rozvoja priemyslového využitia atómovej energie. Tak to stanovuje aj čl. 1 jeho
zakladajúceho dokumentu (ďalej len "Zmluva o založení"):16)" Poslaním Spoločenstva je prispieť k vytvorenia podmienok nutných pre rýchle
vybudovanie a rast atómového priemyslu za účelom zvýšenia životnej úrovne v členských štátoch a k
rozvoju vzťahov s ostatnými štátmi. "
Ďalší rozdiel medzi Euratomom a Montánnou úniou bol, že zatiaľ čo vlastný režim pre
vnútorný trh s uhlím a oceľou bol vytvorený na 50 rokov, Euratom nebol - obdobne ako Európske
hospodárske spoločenstvo - pri svojom založení nijako časovo obmedzený. Maastrichtskou zmluvou bola
s účinnosťou od 1. novembra 1993 založená Európska únia, ktorej prvý pilier tvorili tri vtedy
existujúce "európske spoločenstvá" (Euratom, Montánna únia a Európske hospodárske spoločenstvo,
premenované zmluvou na Európske spoločenstvo).17)
Súčasťou "prvého piliera" Európskej únie je dnes: po zániku Montánnej únie okrem
Európskeho spoločenstva už len Európske spoločenstvo atómovej energie. Zatiaľ čo Zmluva o založení
Európskeho spoločenstva prešla v priebehu uplynulých desaťročí celým radom zmien, Zmluva o založení
Euratomu existuje do