Kúpne zmluvy uzatvárané on - line a kúpa digitálneho obsahu - úvahy o novej regulácii.

Kúpne zmluvy uzatvárané on - line a kúpa digitálneho obsahu - úvahy o novej regulácii.
Doc. JUDr.
Monika
Jurčová
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JUDr.
Marianna
Novotná
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JUDr.
Zuzana
Adamová
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JUDr.
Róbert
Dobrovodský
PhD. LLM.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JURČOVÁ, M. - NOVOTNÁ, M. - ADAMOVÁ, Z. - DOBROVODSKÝ, R.: Kúpne zmluvy uzatvárané online a kúpa digitálneho obsahu - úvahy o novej regulácii. Právny obzor, 100, 2017, č. 2, s. 143 - 161.
Online purchase contracts and purchase of digital contents - reflections on a new regulation.
The paper introduces the key elements of the two recently published European digital contract rules proposals the draft directive on certain aspects concerning contracts for the supply of digital content and the draft directive on contracts for the online and other distance sale of goods, both of them aiming (as part of the EU's Digital Single Market Strategy initiative) to harmonise the "decisive rules" concerning contracts either for the supply of digital content or for the online sale of goods. As instruments drafted as "maximum harmonization measures" trying to overcome the "legal patchwork" in the area of consumer contract law, the proposed directives should reduce the barriers to the growth of crossborder ecommerce in the EU and thus simplify and promote better access for consumers and businesses to digital content and online sales across the EU. This paper addresses the most significant aspects of the proposed regimes (scope of application, key provisions, models of standards of conformity, remedies available to consumers etc.) set in the broader context of European contract law in form of its "hard law" instruments, however, not avoiding demonstration of possible application complications. Paper also shows the legislative progress achieved during the Dutch and the Slovak Presidency of the Council of the EU. Based on detailed analysis of the proposed legislation, the authors attempt to outline its potential impact on the Slovak legal environment (particularly considering the actual private law recodification activities).
Key words:
EU s Digital Single Market, consumer law, Proposal for a directive on certain aspects concerning contracts for the supply of digital content, Proposal for a directive on certain aspects concerning contracts for the online and other distance sales of goods, standards of conformity, remedies, personal data as consideration
I. Úvod
Posledné štvrťstoročie európske súkromné právo významne ovplyvňuje prelínanie akademických a oficiálnych návrhov, ktoré si kladú za cieľ zjednotenie a priblíženie zmluvného práva s víziou podporiť európsky jednotný trh.1) V nadväznosti na Landove Princípy európskeho zmluvného práva2) sme mohli sledovať prerod tejto skupiny na Študijnú skupinu pre európsky občiansky zákonník, ktorá už na základe "posvätenia" európskym grantom vytvorila návrh neskoršie pomenovaný ako Návrh spoločného referenčného rámca.3) So značnými rozpakmi ako s týmto návrhom naložiť sa začali alebo pokračovali diskusie o voliteľnom nástroji európskeho zmluvného práva,4) ktoré nakoniec vyústili do návrhu nariadenia o spoločnom európskom kúpnom práve.5)
Názory na dôvody, ktoré viedli k stiahnutiu tohto návrhu sa rôznia, ale významnú úlohu mohol zohrať aj silný odpor členských štátov Eú k regulácii toho, čo tradične spadá do ich výlučnej kompetencie. Vzhľadom na stratégiu jednotného digitálneho trhu bol tento nástroj nahradený tromi novými návrhmi6) Komisie, ktorých "
všeobecným cieľom má byť prispieť k rýchlejšiemu rastu jednotného digitálneho trhu v záujme spotrebiteľov a podnikateľov.".7)
Stratégiou pre jednotný digitálny trh,8) ktorú Komisia prijala 6. mája 2015, bola oznámená legislatívna iniciatíva týkajúca sa harmonizácie pravidiel pre dodávanie digitálneho obsahu a online predaja tovaru. Táto iniciatíva pozostáva z návrhu, pokiaľ ide o určité aspekty týkajúce sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu (ďalej ako "
Digital Content Directive
"), ako aj z návrhu ohľadne určitých aspektov týkajúcich sa zmlúv o online a iných predajoch tovaru na diaľku (ďalej ako "
On - line Sales Directive
").9) Tretím predpisom, ktorý bol predstavený spoločne s uvedenými smernicami, je nariadenie o zaistení cezhraničnej prenosnosti online obsahových služieb na vnútornom trhu.
Ako príklad toho, čo má byť predmetom regulácie predmetných smerníc, možno zjednodušene uviesť, že kým
Digital Content Directive
bude riešiť zmluvné aspekty pri streamingu hudby,
On - line Sales Directive
bude upravovať predaj CD s hudbou v eshope. Návrhy smerníc sa už neriadia prístupom v podobe voliteľného režimu a komplexného súboru pravidiel. Namiesto toho obsahujú cielený a plne harmonizovaný súbor pravidiel.10) To znamená, že v rámci otázok, ktoré upravujú návrhy smerníc, nebudú môcť členské štáty Eú poskytnúť spotrebiteľom vyššiu úroveň ich ochrany (tzv. maximálna harmonizácia).
V ďalšom texte sa budeme venovať len návrhom smerníc, pričom pre účely tohto článku opomenieme analýzu návrhu nariadenia.
II. On - line Sales Directive
Najdôležitejšie ustanovenia návrhu
On - line Sales Directive
týkajúceho sa zmlúv o online a iných predajoch tovaru na diaľku pokrývajú podľa dôvodovej správy k návrhu hlavné rozdiely medzi jednotlivými vnútroštátnymi obligatórnymi pravidlami ochrany spotrebiteľa po tom, ako členské štáty uplatnili minimálne harmonizačné pravidlá smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES z 25. mája 1999 o určitých aspektoch predaja spotrebného tovaru a záruk na spotrebný tovar (ďalej ako "smernica 1999/44/ES").
Hoci návrh vychádza z pravidiel uvedených v smernici 1999/44/ES, stanovuje sa v ňom "
úplná harmo

Související dokumenty

Súvisiace články

Problematika názvov právnych predpisov a názvov právnych aktov Európskej únie
O Súdnom dvore Eurázijskej hospodárskej únie: postavenie, konanie a prínos
Služby všeobecného hospodárskeho záujmu a ich zabezpečenie priznaním výlučného alebo osobitného práva
Vplyv európskej normotvorby na národné parlamenty a legitimita legislatívneho procesu v EÚ
Aktuální otázky přednostní aplikace komunitárního práva ve vztahu k Listině základních práv a Lisabonské smlouvě
Právna štátnosť a členstvo v Európskej únii
Primárne európske právo a energetický priemysel
Európska únia a boj proti extrémizmu
Odpovědnost internetových vyhledávačů za zobrazovaný výsledek vyhledávání
Čo nám prináša Lisabonská zmluva?
Smernica ako prameň práva (právna povaha, štruktúra a preberanie členským štátom)
Míľniky aplikácie komunitárneho práva v judikatuře talianskeho ústavného súdu (II. časť)
Dôchodkové zabezpečenie na Slovensku v kontexte medzinárodného a európskeho práva
Štatutárny orgán ako pracovník podľa práva EÚ a európske procesné právo
Systematika európskeho normatívneho rámca financovania služieb všeobecného hospodárskeho záujmu
Postavenie Súdneho dvora v procese dotvárania práva Európskych spoločenstiev/Európskej únie
Kumulatívna citácia publikačného zdroja právnych aktov ES/EU v multilinguálnom prostredí Európskej únie.
Opcie a limity možnej harmonizácie režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci Európskeho spoločenstva/Európskej únie
Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (II. časť)
Prejudiciálna otázka v európskom práve