Kúpne zmluvy uzatvárané on - line a kúpa digitálneho obsahu - úvahy o novej
regulácii.
Doc. JUDr.
Monika
Jurčová
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a
informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JUDr.
Marianna
Novotná
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a
informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JUDr.
Zuzana
Adamová
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a
informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JUDr.
Róbert
Dobrovodský
PhD. LLM.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a
informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JURČOVÁ, M. - NOVOTNÁ, M. - ADAMOVÁ, Z. - DOBROVODSKÝ, R.: Kúpne zmluvy
uzatvárané online a kúpa digitálneho obsahu - úvahy o novej regulácii. Právny obzor, 100, 2017, č.
2, s. 143 - 161.
Online purchase contracts and purchase of digital contents - reflections on a new
regulation.
The paper introduces the key elements of the two recently published European digital
contract rules proposals the draft directive on certain aspects concerning contracts for the supply
of digital content and the draft directive on contracts for the online and other distance sale of
goods, both of them aiming (as part of the EU's Digital Single Market Strategy initiative) to
harmonise the "decisive rules" concerning contracts either for the supply of digital content or for
the online sale of goods. As instruments drafted as "maximum harmonization measures" trying to
overcome the "legal patchwork" in the area of consumer contract law, the proposed directives should
reduce the barriers to the growth of crossborder ecommerce in the EU and thus simplify and promote
better access for consumers and businesses to digital content and online sales across the EU. This
paper addresses the most significant aspects of the proposed regimes (scope of application, key
provisions, models of standards of conformity, remedies available to consumers etc.) set in the
broader context of European contract law in form of its "hard law" instruments, however, not
avoiding demonstration of possible application complications. Paper also shows the legislative
progress achieved during the Dutch and the Slovak Presidency of the Council of the EU. Based on
detailed analysis of the proposed legislation, the authors attempt to outline its potential impact
on the Slovak legal environment (particularly considering the actual private law recodification
activities).Key words:
EU s Digital Single Market, consumer law, Proposal for a directive on
certain aspects concerning contracts for the supply of digital content, Proposal for a directive on
certain aspects concerning contracts for the online and other distance sales of goods, standards of
conformity, remedies, personal data as considerationI. Úvod
Posledné štvrťstoročie európske súkromné právo významne ovplyvňuje prelínanie akademických
a oficiálnych návrhov, ktoré si kladú za cieľ zjednotenie a priblíženie zmluvného práva s víziou
podporiť európsky jednotný trh.1) V nadväznosti na Landove Princípy
európskeho zmluvného práva2) sme mohli sledovať prerod tejto skupiny na
Študijnú skupinu pre európsky občiansky zákonník, ktorá už na základe "posvätenia" európskym grantom
vytvorila návrh neskoršie pomenovaný ako Návrh spoločného referenčného
rámca.3) So značnými rozpakmi ako s týmto návrhom naložiť sa začali alebo
pokračovali diskusie o voliteľnom nástroji európskeho zmluvného práva,4)
ktoré nakoniec vyústili do návrhu nariadenia o spoločnom európskom kúpnom
práve.5)
Názory na dôvody, ktoré viedli k stiahnutiu tohto návrhu sa rôznia, ale významnú úlohu
mohol zohrať aj silný odpor členských štátov Eú k regulácii toho, čo tradične spadá do ich výlučnej
kompetencie. Vzhľadom na stratégiu jednotného digitálneho trhu bol tento nástroj nahradený tromi
novými návrhmi6) Komisie, ktorých "
všeobecným cieľom má byť prispieť k
rýchlejšiemu rastu jednotného digitálneho trhu v záujme spotrebiteľov a
podnikateľov.".7)
Stratégiou pre jednotný digitálny trh,8) ktorú Komisia prijala 6.
mája 2015, bola oznámená legislatívna iniciatíva týkajúca sa harmonizácie pravidiel pre dodávanie
digitálneho obsahu a online predaja tovaru. Táto iniciatíva pozostáva z návrhu, pokiaľ ide o určité
aspekty týkajúce sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu (ďalej ako "
Digital Content
Directive
"), ako aj z návrhu ohľadne určitých aspektov týkajúcich sa zmlúv o online a iných
predajoch tovaru na diaľku (ďalej ako "On - line Sales Directive
").9)
Tretím predpisom, ktorý bol predstavený spoločne s uvedenými smernicami, je nariadenie o zaistení
cezhraničnej prenosnosti online obsahových služieb na vnútornom trhu.Ako príklad toho, čo má byť predmetom regulácie predmetných smerníc, možno zjednodušene
uviesť, že kým
Digital Content Directive
bude riešiť zmluvné aspekty pri streamingu hudby,
On - line Sales Directive
bude upravovať predaj CD s hudbou v eshope. Návrhy smerníc sa už
neriadia prístupom v podobe voliteľného režimu a komplexného súboru pravidiel. Namiesto toho
obsahujú cielený a plne harmonizovaný súbor pravidiel.10) To znamená, že v
rámci otázok, ktoré upravujú návrhy smerníc, nebudú môcť členské štáty Eú poskytnúť spotrebiteľom
vyššiu úroveň ich ochrany (tzv. maximálna harmonizácia).V ďalšom texte sa budeme venovať len návrhom smerníc, pričom pre účely tohto článku
opomenieme analýzu návrhu nariadenia.
II. On - line Sales Directive
Najdôležitejšie ustanovenia návrhu
On - line Sales Directive
týkajúceho sa zmlúv o
online a iných predajoch tovaru na diaľku pokrývajú podľa dôvodovej správy k návrhu hlavné rozdiely
medzi jednotlivými vnútroštátnymi obligatórnymi pravidlami ochrany spotrebiteľa po tom, ako členské
štáty uplatnili minimálne harmonizačné pravidlá smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES z
25. mája 1999 o určitých aspektoch predaja spotrebného tovaru a záruk na spotrebný tovar (ďalej ako
"smernica 1999/44/ES").Hoci návrh vychádza z pravidiel uvedených v smernici 1999/44/ES, stanovuje sa v ňom
"
úplná harmo