Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu v oblasti dane z príjmov a rozhodnutia Súdneho
dvora Európskej únie.
JUDr.
Mária
Duračinská
CSc.
Katedra finančného práva Právnickej fakulty UK, Bratislava.
JUDr.
Jana
Duračinská
PhD.
Katedra obchodného a hospodárskeho práva Právnickej fakulty UK,
Bratislava.
DURAČINSKÁ, M. - DURAČINSKÁ, J.: Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu v
oblasti dane z príjmov a rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie. Právny obzor, 100, 2017, č. 5, s.
476 - 494.
General Anti - Abuse Rule in the Field of Income Tax and Judgments of the Court of
Justice of the European Union.
The authors focus is to analyze the judgments of the Court of
Justice of the Europeam Union in relation to the doctrine of tax abuse and to sumarize, in
historical perspective, how this institute of tax law became constituted through the Court of
Justice judgments and the Commission materials, resulting in the General Anti - Abuse Rule/ GAAR
adopted by Council Directive (EU) 2016/1164 (the "Directive") laying down rules against tax
avoidance practices that directly affect the functioning of the internal market. Analyzing the GAAR,
the authors refer to the subjective and objective elements of tax abuse, as specified in the
Directive, that require verification by the main purpose test, not geniune (artificiality)/economic
reality test and the test of conflict between tax advantage and the object and purpose of the tax
law. A more detailed analysis of the question of artificiality is provided in the article as the
Directive has not borrowed the term "wholly artificial arrangement" from the EU Court of Justice
judgments but introduced a definition of artificiality according to which the transactions, "the
arrangement or a series of arrangements, are not genuine", assuming such findings must be supported
by the relevant facts and circumstances. In addition, the authors also focus on anti - abuse
legislation in the Slovak Republic, Act 563/2009 Z.z. on tax administration (Tax Rules), as amended,
comparing it to the rules included in the Directive as regards the subjective and objective elements
of abuse and pointing out to incompleteness of the national legislation especially in relation to
not genuine (artificiality) test and conflict with object and purpose test.Key words:
general anti - abuse rule, tax avoidance, tax advantage, subjektive
elements, objektive elements, purpose, arrangement, not genuine, artificialityÚvod
Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu (ďalej len "VPPZ") v oblasti dane z príjmov bolo
prijaté počas predsedníctva SR v Rade Európskej únie (ďalej len "EÚ") 12. júla 2016 smernicou Rady
(EÚ) 2016/1164, ktorou sa stanovujú pravidlá proti praktikám vyhýbania sa daňovým povinnostiam,
ktoré majú priamy vplyv na fungovanie vnútorného trhu (ďalej len "smernica Rady (EÚ) 2016/1164"
alebo "smernica"). Vzhľadom na to, že smernica je súčasťou acquis EÚ, nadobudlo VPPZ charakter
všeobecného princípu daňového práva EÚ v oblasti dane z príjmov a členské štáty týmto majú nielen
právo, ale aj povinnosť bojovať proti zneužívaniu daňového práva. Podľa Zmluvy o fungovaní EÚ (ďalej
len "ZFEÚ")1) priame dane, na rozdiel od nepriamych daní, nie sú v centre
pozornosti harmonizácie právnych predpisov EÚ. Napriek tomu smernica sa vzťahuje na priamu daň, a to
len na daň z príjmov právnickej osoby (ďalej len "PO"), ktorá podlieha tejto dani v jednom alebo vo
viacerých členských štátoch EÚ vrátane prevádzkarní tých subjektov, ktoré sú rezidentmi v treťom
štáte, v jednom alebo vo viacerých členských štátoch.
Členské štáty musia uskutočniť transpozíciu tejto smernice do vnútroštátnej právnej úpravy
do 31.12.2018 a uplatňovať ju od 1.1.2019, okrem ustanovenia článku 5, upravujúceho daň pri odchode,
ktoré má byť implementované do 31.12.2019 a uplatňované od 1.1.2020. Členské štáty, ktoré majú už
prijaté pravidlo o obmedzení zahrnutia úrokov, môžu tieto cielené pravidlá naďalej uplatňovať, no
najdlhšie do konca roka 2024.
VPPZ je jedným z právnych nástrojov na ochranu daňových základov jednotlivých členských
štátov a predpokladom na konsolidáciu verejných financií na účely udržania sociálneho štátu. Jeho
cieľom je eliminovať negatívne javy globalizácie, ako je najmä presúvanie zdaniteľných ziskov do
štátov, kde je nižšie zdanenie alebo niektoré prvky príjmu nie sú predmetom zdanenia. VPPZ pokrýva
aj cezhraničné situácie, pri ktorých sa využívajú legálne právne úpravy viacerých daňových
jurisdikcií, ktoré však vo vzájomnom pôsobení sa dostávajú do rozporu s predmetom alebo účelom
právnej úpravy.
1. Historický exkurz do rozhodnutí SD v súvislosti s formovaním
charakteristických znakov zneužívania vo verejnom práve a v oblasti
daní
Otázky zneužívania2) v oblasti verejného práva boli predmetom
posúdenia v rade rozhodnutí Súdneho dvora EÚ (ďalej len "SD"). Jedným z najucelenejších stanovísk je
charakteristika zneužívania vo
verejnom práve
obsiahnutá v rozhodnutí SD zo 14. decembra 2000
vo veci C-110/99 Emsland - Stärke GmbH v Hauptzollamt Hamburg - Jonas.3)
Predmetný rozsudok sa nedotýka daní, ale spoločnej organizácie trhu v oblasti poľnohospodárstva, kde
došlo k zneužitiu vývozných náhrad
. Rozsudok v predmetnej veci v bode 39 uvádza charakteristické
znaky zneužitia práva, ktoré vymedzila Komisia EÚ: "Komisia tvrdí, že pojem zneužitia práva sa
skladá z troch prvkov:1.
objektívny prvok, t.j. dôkaz o tom, že podmienky na priznanie dávky boli
vytvorené
umelo
, to znamená, že obchodná operácia nebola vykonaná na hospodárske účely, ale len na
účely
získania finančnej podpory z rozpočtu spoločenstva pre túto operáciu. Potrebná je analýza,
od prípadu k prípadu, a to jednak zmyslu a účelu pravidiel spoločenstva
v danej oblasti a
jednak správania sa obozretného obchodníka
, ktorý spravuje svoje záležitosti v súlade s
platnými právnymi predpismi a so súčasnými obchodnými a hospodárskymi zvyklosťami
v danom
odvetví,2.
subjektívny prvok, a to skutočnosť, že obchodná operácia bola vykonaná
na
účely
získania finančnej výhody nezlučiteľnej s cieľom pravidiel
spoločenstva
,3.
prvok procesného práva týkajúci sa dôkazného bremena, ktoré nesie príslušná
vnútroštátna správa. V prípade veľmi závažného zneužitia je však prípustný aj dôkaz , ktorý by mohol viesť k presunu dôkazného bremena." Nadväzne na to SD v bode 52 a 53
rozsudku uvádza test na zistenie zneužitia, ktorý spočíva v preukázaní:
prima
facie
1.
objektívneho prvku, t.j. že "z celkového zhodnotenia objektívnych okolností vyplýva,
že napriek formálnemu dodržaniu podmienok stanovených pravidlami Spoločenstva nebol dosiahnutý
účel