Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu v oblasti dane z príjmov a rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie.

Vydáno: 53 minút čítania
Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu v oblasti dane z príjmov a rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie.
JUDr.
Mária
Duračinská
CSc.
Katedra finančného práva Právnickej fakulty UK, Bratislava.
JUDr.
Jana
Duračinská
PhD.
Katedra obchodného a hospodárskeho práva Právnickej fakulty UK, Bratislava.
DURAČINSKÁ, M. - DURAČINSKÁ, J.: Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu v oblasti dane z príjmov a rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie. Právny obzor, 100, 2017, č. 5, s. 476 - 494.
General Anti - Abuse Rule in the Field of Income Tax and Judgments of the Court of Justice of the European Union.
The authors focus is to analyze the judgments of the Court of Justice of the Europeam Union in relation to the doctrine of tax abuse and to sumarize, in historical perspective, how this institute of tax law became constituted through the Court of Justice judgments and the Commission materials, resulting in the General Anti - Abuse Rule/ GAAR adopted by Council Directive (EU) 2016/1164 (the "Directive") laying down rules against tax avoidance practices that directly affect the functioning of the internal market. Analyzing the GAAR, the authors refer to the subjective and objective elements of tax abuse, as specified in the Directive, that require verification by the main purpose test, not geniune (artificiality)/economic reality test and the test of conflict between tax advantage and the object and purpose of the tax law. A more detailed analysis of the question of artificiality is provided in the article as the Directive has not borrowed the term "wholly artificial arrangement" from the EU Court of Justice judgments but introduced a definition of artificiality according to which the transactions, "the arrangement or a series of arrangements, are not genuine", assuming such findings must be supported by the relevant facts and circumstances. In addition, the authors also focus on anti - abuse legislation in the Slovak Republic, Act 563/2009 Z.z. on tax administration (Tax Rules), as amended, comparing it to the rules included in the Directive as regards the subjective and objective elements of abuse and pointing out to incompleteness of the national legislation especially in relation to not genuine (artificiality) test and conflict with object and purpose test.
Key words:
general anti - abuse rule, tax avoidance, tax advantage, subjektive elements, objektive elements, purpose, arrangement, not genuine, artificiality
Úvod
Všeobecné pravidlo proti zneužívaniu (ďalej len "VPPZ") v oblasti dane z príjmov bolo prijaté počas predsedníctva SR v Rade Európskej únie (ďalej len "EÚ") 12. júla 2016 smernicou Rady (EÚ) 2016/1164, ktorou sa stanovujú pravidlá proti praktikám vyhýbania sa daňovým povinnostiam, ktoré majú priamy vplyv na fungovanie vnútorného trhu (ďalej len "smernica Rady (EÚ) 2016/1164" alebo "smernica"). Vzhľadom na to, že smernica je súčasťou acquis EÚ, nadobudlo VPPZ charakter všeobecného princípu daňového práva EÚ v oblasti dane z príjmov a členské štáty týmto majú nielen právo, ale aj povinnosť bojovať proti zneužívaniu daňového práva. Podľa Zmluvy o fungovaní EÚ (ďalej len "ZFEÚ")1) priame dane, na rozdiel od nepriamych daní, nie sú v centre pozornosti harmonizácie právnych predpisov EÚ. Napriek tomu smernica sa vzťahuje na priamu daň, a to len na daň z príjmov právnickej osoby (ďalej len "PO"), ktorá podlieha tejto dani v jednom alebo vo viacerých členských štátoch EÚ vrátane prevádzkarní tých subjektov, ktoré sú rezidentmi v treťom štáte, v jednom alebo vo viacerých členských štátoch.
Členské štáty musia uskutočniť transpozíciu tejto smernice do vnútroštátnej právnej úpravy do 31.12.2018 a uplatňovať ju od 1.1.2019, okrem ustanovenia článku 5, upravujúceho daň pri odchode, ktoré má byť implementované do 31.12.2019 a uplatňované od 1.1.2020. Členské štáty, ktoré majú už prijaté pravidlo o obmedzení zahrnutia úrokov, môžu tieto cielené pravidlá naďalej uplatňovať, no najdlhšie do konca roka 2024.
VPPZ je jedným z právnych nástrojov na ochranu daňových základov jednotlivých členských štátov a predpokladom na konsolidáciu verejných financií na účely udržania sociálneho štátu. Jeho cieľom je eliminovať negatívne javy globalizácie, ako je najmä presúvanie zdaniteľných ziskov do štátov, kde je nižšie zdanenie alebo niektoré prvky príjmu nie sú predmetom zdanenia. VPPZ pokrýva aj cezhraničné situácie, pri ktorých sa využívajú legálne právne úpravy viacerých daňových jurisdikcií, ktoré však vo vzájomnom pôsobení sa dostávajú do rozporu s predmetom alebo účelom právnej úpravy.
1. Historický exkurz do rozhodnutí SD v súvislosti s formovaním charakteristických znakov zneužívania vo verejnom práve a v oblasti daní
Otázky zneužívania2) v oblasti verejného práva boli predmetom posúdenia v rade rozhodnutí Súdneho dvora EÚ (ďalej len "SD"). Jedným z najucelenejších stanovísk je charakteristika zneužívania vo
verejnom práve
obsiahnutá v rozhodnutí SD zo 14. decembra 2000 vo veci C-110/99
Emsland - Stärke GmbH v Hauptzollamt Hamburg - Jonas.3) Predmetný rozsudok sa nedotýka daní, ale spoločnej organizácie trhu v oblasti poľnohospodárstva, kde došlo k zneužitiu vývozných náhrad
. Rozsudok v predmetnej veci v bode 39 uvádza charakteristické znaky zneužitia práva, ktoré vymedzila Komisia EÚ: "Komisia tvrdí, že pojem zneužitia práva sa skladá z troch prvkov:
1.
objektívny prvok, t.j. dôkaz o tom, že podmienky na priznanie dávky boli
vytvorené umelo
, to znamená, že obchodná operácia nebola vykonaná na hospodárske účely, ale
len na účely
získania finančnej podpory z rozpočtu spoločenstva pre túto operáciu. Potrebná je analýza, od prípadu k prípadu, a to jednak
zmyslu a účelu pravidiel spoločenstva
v danej oblasti a jednak
správania sa obozretného obchodníka
, ktorý spravuje svoje záležitosti v súlade s platnými právnymi predpismi a so súčasnými
obchodnými a hospodárskymi zvyklosťami
v danom odvetví,
2.
subjektívny prvok, a to skutočnosť, že obchodná operácia bola vykonaná
na účely
získania finančnej výhody
nezlučiteľnej s cieľom pravidiel spoločenstva
,
3.
prvok procesného práva týkajúci sa dôkazného bremena, ktoré nesie príslušná vnútroštátna správa. V prípade veľmi závažného zneužitia je však prípustný aj dôkaz
prima facie
, ktorý by mohol viesť k presunu dôkazného bremena." Nadväzne na to SD v bode 52 a 53 rozsudku uvádza test na zistenie zneužitia, ktorý spočíva v preukázaní:
1.
objektívneho prvku, t.j. že "z celkového zhodnotenia objektívnych okolností vyplýva, že napriek formálnemu dodržaniu podmienok stanovených pravidlami Spoločenstva nebol dosiahnutý
účel

Související dokumenty

Súvisiace články

Prispôsobenie súdnej činnosti Súdneho dvora EÚ a Všeobecného súdu EÚ z dôvodu pandémie spojenej s koronavírusom Covid-19
Služby všeobecného hospodárskeho záujmu a ich zabezpečenie priznaním výlučného alebo osobitného práva
Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (III. časť)
Opcie a limity možnej harmonizácie režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci Európskeho spoločenstva/Európskej únie
Problematika názvov právnych predpisov a názvov právnych aktov Európskej únie
Štatutárny orgán ako pracovník podľa práva EÚ a európske procesné právo
Systematika európskeho normatívneho rámca financovania služieb všeobecného hospodárskeho záujmu
O Súdnom dvore Eurázijskej hospodárskej únie: postavenie, konanie a prínos
Vplyv európskej normotvorby na národné parlamenty a legitimita legislatívneho procesu v EÚ
Charta základných práv EÚ v konaní o súlade právnych predpisov
Európa v horizonte konštrukcie
Genderová vyváženost v evropských společnostech skrze kvóty - nutnost nebo "absurdita"
Odkaz Súdneho dvora EÚ vnútroštátnym súdom o aplikovateľnosti a pôsobnosti Charty základných právEÚ: Rozsudky vo veciach Aklagaren Fransson a Melloni
Nariadenie Európskej únie z pohľadu normotvorby
Tabuľka zhody ako náležitosť prebratia smernice
Vplyv úniového práva na medzinárodný rámec právnej úpravy zodpovednostných vzťahov jadrového práva
Návrh nariadenia o spoločnom európskom kúpnom práve - nový právny režim pre vnútroštátny a cezhraničný obchod(správa z konferencie)
Genéza vzájomného uznávania justičných rozhodnutí v trestných veciach v EÚ
Aktuální otázky přednostní aplikace komunitárního práva ve vztahu k Listině základních práv a Lisabonské smlouvě
Európska únia a boj proti extrémizmu