Smernica ako prameň práva (právna povaha, štruktúra a preberanie členským
štátom)
JUDr.
Milan
Hodás
interný doktorand. Katedra ústavného práva, Právnická fakulta Univerzity Komenského,
Bratislava.
HODAS, M.: Smernica ako prameň práva (právna povalia, štaiktúra a preberanie
členským štátom), Právny obzor, 93, 2010, č.2, s.139-155.
Autor sa v predloženej analýze zaoberá právnou povahou smernice ako výsledku normotvorby
zákonodarcu Európskej únie, jej štruktúrou ako aj niektorými špecifickými vlastnosťami, ktoré majú
vplyv na preberanie normy obsiahnutej v smernici do právneho poriadku členského štátu.
Zrejme ani laika netreba presviedčať o význame a úlohách práva v spoločnosti, ktoré sú
skôr notoricky známe. Právnik s klasickým vzdelaním by možno dokonca zacitoval klasika:
Ubi
societas ibi ius
- Kde je spoločnosť, tam je právo. Menej známy je však proces vzniku práva -
normotvorba, teoretické prístupy k normotvorbe, ako aj jej problémy. Vzhľadom na význam práva pre
ľudský život je dôležité zaoberať sa jeho podstatou, ako aj procesom jeho vzniku, ktorý ovplyvňuje
kvalitu práva. Ak dochádza k rozkladu zákonodarstva, stráca sa rešpekt k zachovávaniu práva, nestačí
sa ustáliť jeho interpretácia a právo prestáva pôsobiť ako významný faktor integrácie
spoločnosti.1) Autori publikácie Teória a prax legislatívy upozorňujú na
neuveriteľnú živosť myšlienky rímskeho klasika Tacita corruptissima republica plurimae
leges.2)
Osobitne dôrazne je potrebné vnímať integračnú funkciu v prípade
práva Európskej únie3) a s osobitnou pozornosťou postupovať pri normotvorbe
dotknutej právom Európskej únie.Po vstupe Slovenskej republiky do Európskej únie začali byť slovenskí legislativci
vystavení celej škále legislatívnych problémov. Autonómia slovenského zákonodarcu/ normotvorcu a
legislatívca je vstupom do Európskej únie zásadným spôsobom obmedzená. Dlhoročné skúsenosti
doterajšej legislatívnej praxe sa ukazujú ako nedostatočné, pretože previazanie právneho poriadku
Slovenskej republiky s právnym poriadkom Európskej únie je spojené s množstvom nových koncepčných
legislatívnych a legislatívno-technických otázok, častokrát spojených s významnými právnoaplikačnými
konotáciami.
Pre prácu normotvorcu, ako aj použitie niektorých noriem Európskej únie v aplikačnej praxi
je nevyhnutné zaoberať sa špecifickou povahou, štruktúrou a účinkami smernice. Smernica je typický
prameň práva Európskej únie, ktorý nemá obdobu vo vnútroštátnom práve.4)
Smernice sú hlavným nástrojom harmonizácie národného práva s právom Európskej únie. Základom
harmonizácie sú preto, že umožňujú veľmi pružné zavádzanie určitých európskych právnych inštitútov,
resp. noriem do národného práva členských štátov a nesmerujú k zavedeniu uniformnej - identickej
úpravy vo všetkých členských štátoch (čo je úlohou nariadenia Európskej únie). Vzhľadom na výhody,
ktoré smernice ponúkajú, sú inštitúciami Európskej únie tak hojne využívané, že ich bez preháňania
možno označiť za jeden z hlavných prameňov celého písaného práva Európskej únie
vôbec.5) Yongmi Schibel uvádza, že smernice predstavujú až 80% legislatívnych
výstupov Európskej únie6) a Pavel Svoboda píše o počte cca 1500 v súčasnosti
platných smerníc.7) Podľa Markéty Whelanovej tvoria smernice vrátane noviel
skupinu s obsahom približne 3000 dokumentov.8)
O smerniciach možno povedať, že sú jedným zo základných nástrojov budovania vnútorného
trhu. V kapitole 3 Zmluvy o založení ES v jej platnom znení sa pod titulkom "Zbližovanie práva" v
článku 94 vyslovene uvádza, že Rada prijíma smernice ako právny nástroj na zbližovanie tých
ustanovení zákonov a iných právnych predpisov alebo správnych opatrení členských štátov, ktoré majú
priamy vplyv na vytvorenie alebo fungovanie spoločného trhu (po nadobudnutí platnosti Lisabonskej
zmluvy ide o článok 115 Zmluvy o fungovaní Európskej únie). Prijímaním smerníc sa inštitúcie EU
snažia vytvoriť prienik medzi snahou o (pre fungovanie trhu nevyhnutnú) jednotnosť práva Európskej
únie na jednej strane a zachovanie rozmanitosti špecifík národných právnych poriadkov na druhej
strane.
Právny poriadok Európskej únie nie je kreovaný len na princípoch kontinentálneho
európskeho práva, aleje významne ovplyvnený aj systémom common law. Rôzne špecifiká a rozdiely sú
navyše vlastné aj právnym poriadkom členských štátov, ktoré spadajú do jedného - kontinentálneho
systému práva.9) Existencia viacerých právnych systémov a rôznych právnych
kultúr znamenala a znamená vo vývoji práva Európskych spoločenstiev, resp. práva Európskej únie i
to, že jednotlivé členské štáty Európskej únie upravovali a majú upravené vo svojich právnych
poriadkoch rôzne právne inštitúty pre rovnako významné právne udalosti, či právne významné
skutočnosti.10) Pod podmienkou, že členské štáty musia dosiahnuť rovnaký
výsledok a cieľ umožňujú smernice, aby transpozičné opatrenia zohľadnili tieto odlišnosti a
požiadavky prostredia jednotlivých členských štátov, za predpokladu, že vedú k rovnakému výsledku a
cieľu. Smernica vytvára priestor na to, aby systematika, kontinuita a zrozumiteľnosť právnych
poriadkov členských štátov ostali zachované.11) Práve táto špecifická
kompromisná konštrukcia smerníc ako právneho nástroja zohľadňujúceho rozličné záujmy a právne
systémy členských štátov12) spôsobila, že sa právo Európskej únie často
nazýva
"droit diplomatique13)
Toto pozitívum smerníc umožňujúce
chrániť špecifiká jednotlivých členských štátov však má aj nevýhodu - často sa stretávame s
prípadmi, že text smernice je ako výsledok politických kompromisov veľmi
vágny,14) a neumožňuje bezpečne spoznať obsah právnej normy, ktorú chcel
zákonodarca Európskej únie stanoviť. Vágnost' textu na jednej strane umožňuje členským štátom, aby v
prijatom texte "videli to, čo im vyhovuje", na strane druhej je podkopávaná exaktnosť ako typická
esenciálna vlastnosť právneho textu.