Tabuľka zhody ako náležitosť prebratia smernice

Vydáno: 33 minút čítania
Tabuľka zhody ako náležitosť prebratia smernice
JUDr.
Milan
Hodás
PhD.
Katedra ústavného práva, Právnická fakulta Univerzity Komenského, Bratislava.
HODÁS, M.: Tabuľka zhody ako náležitosť prebratia smernice (orientačná istota v právnom poriadku). Právny obzor, 9á, 2015, č.2, s.149 - 163.
1)
Correlation table as the appropriateness of the transposition of Directive (Orientation certainty in legal order).
Membership in the European Union has a clear impact on the law making process and legislative technique of a Member State. Such influence is also the correlation table. Generally correlation table indicates a match, the harmony of two elements (entities). In legislative technique of the European Union, the correlation tables are used to demonstrate compliance of content, or to simplify orientation, for example between "old" and new treaties, or between former and new legislation. The correlation table in the Slovak Republic is worked up by drafting of legislation at the level of Slovak Government, if the draft legislation is to transpose a Directive, the exact form of correlation tables is determined Legislative Rules of the Slovak Government. This obligation is not regulated at the level of Parliament for cases where the right of initiative is carried out by the Members of Parliament and by Committees of the National Council of the Slovak Republic and the Legislative Rules of the Government, of course, does not oblige MP´s and Committees. The draft law tabled by the Member of Parliament or Committee of the National Council of the Slovak Republic therefore does not contain a correlation table. The necessity of the existence of correlation tables of transposition measures with EU law can be derived from the obligation of loyalty of a Member State of the European Union, as well as the related case law of the Court of Justice of the European Union, which refers to the obligation to provide the Commission with information that is clear, precise and clearly identifies those laws and regulations, which the Member State considers that they have satisfied the various obligations imposed on him by the Directive. In the absence of such information, the Commission is unable to ascertain whether the Member State effectively and fully transposed the Directive. Failure to comply with the notification obligation of the Member States, whether by providing no information, or insufficiently clear or insufficiently precise information, may of itself justify a procedure under Article 258 of the Treaty on the Functioning of the European Union. Similarly, the addressee of the legal norm needs to know that the norm has EU origin to be able to know the specific effects of the norm (eg. Applicability or inapplicability of the Charter of Fundamental Rights of the European Union, the direct effect of untransposed provisions of the Directive, etc.). From the point of view of the European Commission we are talking about the facilitation of checking of compliance with the transposition obligations of the Member States and in view of the addressees of legal norms we are talking about orientation certainty and recognizability of the legal system.
In this context, it appears as a lack that there is no systematic centralized database of correlation tables, which is accessible to the public and no obligation to produce a consolidated version of correlation tables, which reflect the changes in transposition measures discussed in the National Council of the Slovak Republic. Legal certainty is undermined also by the fact that the correlation tables are not prepared by implementing the regulations of the European Union.
Key words: correlation table, transposition, orientation in legal order, information obligations, recognizability of the legal system
Úvod
2) Čoraz väčšia časť vnútroštátnych noriem má svoj pôvod na úrovni Európskej únie.3) Všeobecne možno skonštatovať, že členstvo v Európskej únii prináša významné implikácie pre legislatívne procesy i legislatívnu techniku členského štátu. Výstižný príklad predstavujú procesné i legislatívno-technické požiadavky na normotvorbu, vyplývajúce z transpozície smerníc, čiže nevyhnutnosť prevzatia normy vytvorenej na úrovni Európskej únie do právneho poriadku člensk

Související dokumenty

Súvisiace články

Problematika názvov právnych predpisov a názvov právnych aktov Európskej únie
O Súdnom dvore Eurázijskej hospodárskej únie: postavenie, konanie a prínos
Služby všeobecného hospodárskeho záujmu a ich zabezpečenie priznaním výlučného alebo osobitného práva
Vplyv európskej normotvorby na národné parlamenty a legitimita legislatívneho procesu v EÚ
Aktuální otázky přednostní aplikace komunitárního práva ve vztahu k Listině základních práv a Lisabonské smlouvě
Právna štátnosť a členstvo v Európskej únii
Primárne európske právo a energetický priemysel
Európska únia a boj proti extrémizmu
Odpovědnost internetových vyhledávačů za zobrazovaný výsledek vyhledávání
Čo nám prináša Lisabonská zmluva?
Smernica ako prameň práva (právna povaha, štruktúra a preberanie členským štátom)
Míľniky aplikácie komunitárneho práva v judikatuře talianskeho ústavného súdu (II. časť)
Dôchodkové zabezpečenie na Slovensku v kontexte medzinárodného a európskeho práva
Štatutárny orgán ako pracovník podľa práva EÚ a európske procesné právo
Systematika európskeho normatívneho rámca financovania služieb všeobecného hospodárskeho záujmu
Postavenie Súdneho dvora v procese dotvárania práva Európskych spoločenstiev/Európskej únie
Kumulatívna citácia publikačného zdroja právnych aktov ES/EU v multilinguálnom prostredí Európskej únie.
Opcie a limity možnej harmonizácie režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci Európskeho spoločenstva/Európskej únie
Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (II. časť)
Prejudiciálna otázka v európskom práve