Výnimky a obmedzenia autorského práva z pohľadu knižníc vo svetle zmien autorského zákona

Vydáno: 39 minút čítania
Výnimky a obmedzenia autorského práva z pohľadu knižníc vo svetle zmien autorského zákona
JUDr.
Renáta
Bačárová
PhD. LL.M.
Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach, Právnická fakulta, Košice
BAČÁROVÁ, R.: Výnimky a obmedzenia autorského práva z pohľadu knižníc vo svetle zmien autorského zákona. Právny obzor, 96, 2013, č.5, s.528 - 542.
Exceptions and limitations to copyright from the perspective of libraries in the light of the changes to the Copyright Act.
The article provides an overview of the European rules which are dedicated to the creation of a single digital market of the European Union with particular regard to the position and role of libraries in this process. It discusses the current amendments to the Copyright Act which have also amended the legal license that regulates the use of a work by the library or an archive. It points out the unresolved problems of libraries related to the use of book covers and tables of contents of the works included in the library on-line catalogues. The article analyses the legal nature of the objects of legal protection used by libraries in their on-line catalogues and deals with the issues of works reproduction and making available to the public.
Key words:
libraries, digitisation, copyright, copyright work, Reproduction, Making available to the public
Úvod
Napriek skutočnosti, že problematika digitalizácie kultúrneho dedičstva a ochrany autorského práva sa týka aj iných inštitúcií, ako sú napríklad archívy, múzeá, galérie alebo iné vzdelávacie inštitúcie, tento článok sa osobitne venuje vybraným problémom knižníc. Pozornosť sa sústreďuje najmä na ich postavenie, pôsobnosť, práva a povinnosti, ako aj nové výzvy, ktoré so sebou informačné a komunikačné technológie v tejto súvislosti prinášajú.
1. Pohľad do minulosti a vízie budúcnosti knižníc v digitálnom veku
Nástup nových informačných a komunikačných technológií začína kreovať tzv. digitálnu spoločnosť, na čo Európska únia zareagovala budovaním jednotného európskeho digitálneho trhu, čo sa na pomerne dlhé obdobie stalo jednou z jej priorít. V digitálnom veku sa radikálne mení aj postavenie a úlohy knižníc. Medzi kľúčové iniciatívy v tomto smere patrilo vytváranie digitálnych knižníc,1) ktoré Európska komisia predstavila v júni 2005 v rámci
Iniciatívy i2010 - Európska informačná spoločnosť pre rast a zamestnanosť.
2) Následne v dokumente
i2010: DIGITÁLNE KNIŽNICE
3) precizovala túto prioritu, ktorá okrem digitalizácie, uchovania a zabezpečenia on-line dostupnosti kultúrneho dedičstva Európy4) sa sústreďuje aj na spracovanie a uchovávanie vedeckých informácií najmä v digitálnej forme. V zmysle citovaného dokumentu sa pod digitálnymi knižnicami rozumejú organizované zbierky s digitálnym obsahom, ktoré boli sprístupnené verejnosti. Môžu obsahovať digitalizovaný materiál ako napr. digitálne kópie kníh a iný "fyzický" materiál z knižníc a archívov, alebo sa môžu zakladať na informáciách, ktoré boli pôvodne zhotovené v digitálnom formáte.5)
V auguste 2006 vydala Európska komisia
odporúčanie o digitalizácii kultúrneho materiálu, jeho dostupnosti on-line a o uchovávaní digitálnych záznamov
,6) v ktorom zachycuje nastúpený trend digitalizácie a formuluje úlohy do budúcnosti. Okrem digitalizácie existujúceho obsahu sa v dokumente rieši aj otázka zberu materiálu z internetu tzv.
web harvesting
, ktorý vykonávajú vybrané inštitúcie za účelom uchovania obsahu internetových stránok na archívne účely.7)
Z iniciatívy Európskej komisie bola v júli roku 2008 vydaná
Zelená kniha Autorské práva v znalostnej ekonomike
,8) ktorá nadviazala na oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov, nazvané
Jednotný trh pre Európu 21. storočia.
9) Účelom Zelenej knihy bolo rozvinúť diskusiu o tom, ako možno najlepšie šíriť znalosti určené pre oblasti výskumu, vedy a vzdelávania v prostredí internetu a jej cieľom bolo vysvetliť otázky súvisiace s úlohou autorských práv v tzv. znalostnej ekonomike. Zelená kniha je zároveň snahou o podporu vytvárania jednotného európskeho trhu s voľným pohybom znalostí a inovácií ako tzv. "piatej slobody" jednotného trhu. Uvedený dokument kladie zásadné otázky spojené s digitalizáciou kultúrneho dedičstva a postavením knižníc a iných verejných inštitúcií a diskutuje o rozsahu a obsahu výnimiek zavedených v prospech knižníc a archívov. Výsledky konzultácií a diskusií v rámci Zelenej knihy a zamýšľané kroky Európskej komisie nájdeme v oznámení Komisie
Autorské práva v znalostnej ekonomike.
10) Následne Európska komisia predstavila svoju víziu budúcej digitálnej Európy v dokumente s názvom
Európa 2020: Stratégia na zabezpečenie inteligentného, udržateľného a inkluzívneho rastu
,11) do ktorej je zahrnutá
Digitálna

Související dokumenty

Súvisiace články

Vybrané otázky autorského práva v oblasti hudobnej tvorby (II. časť)
Tvorba vedeckého systému práva duševného vlastníctva I. časť: Obdobie pred rokom 1989
Technická tvorba a právo na Slovensku v premenách šiestich desaťročí.
Autorskoprávna ochrana versus ochrana hospodárskej súťaže (nielen) vo svetle judikatúry komunitárnych súdov
Interdisciplinárny pohľad na autorské právo, význam vedeckej práce a vyvažovanie záujmov v slovenskom autorskom práve
Vyhľadávanie obrázkov na internete z pohľadu autorského práva
Systém práva duševného vlastníctva v kontexte rekodifikácie súkromného práva
Vzťah autorského práva a hospodárskej súťaže permanentný konflikt?
Tvorba vedeckého systému práva duševného vlastníctva II. časť: Obdobie po roku 1989
Úprava vzájomného vzťahu práva duševného vlastníctva a súťažného práva v slovenskom a českom právnom poriadku s dôrazom na oblasť zneužívania dominantného postavenia
Niekoľko poznámok o filozofických aspektoch práva duševného vlastníctva
Medzigeneračný pohľad na vývoj práva duševného vlastníctva v slovensko-českej vedeckej spolupráci
K novej úprave kolektívnej správy v ruskom autorskom práve
Študijné dni - ALAI 2010: Dĺžka trvania autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom
Otázky uplatniteľnosti doktríny unikátneho zariadenia na práva na predmety duševného vlastníctva
Rozlišovacia spôsobilosť farby ako označenia spôsobilého byť samostatným predmetom ochrannej známky
Vyvažování zájmů při posuzování případů parodií
Film ako výsledok spolupráce tvorcov a producentov
Napodobení názvu nebo vnější úpravy díla (autorskoprávní a nekalosoutěžní pohled)
Nemajetková ujma a primerané zadosťučinenie v práve nekalej súťaže a v autorskom práve