Autorské právo de lege ferenda

Vydáno: 33 minút čítania
Autorské právo de lege ferenda
JUDr.
Zuzana
Adamová
PhD.
riaditeľka Ústavu práva duševného vlastníctva Právnickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.
ADAMOVÁ, Z.: Autorské právo de lege ferenda. Právny obzor, 96, 2013, č.5, s.459 - 471.
Copyright
Law de lege ferenda.
The aim of this paper is to present a scientific view on the current state of copyright in Europe and the vital and urgent need for fundamental changes to ensure the effective operation of copyright in the future. The current continental copyright, which is largely determined by EU law, does not sufficiently reflect the needs and expectations associated with the use of copyright works in a digital environment. Copyright law is not respected and, ultimately, it is not only contrary to the public interest, but also to the private interests of authors and other rightholders. For these reasons, for several years there has been an ongoing discussion in professional circles on the urgent need for copyright reform and the possibilities and modalities for its implementation. The aim of such an endeavor would be to achieve flexibility of copyright, balancing of interests and the overall upgradation of copyright for the new digital world. It is in this context that this paper deals with the need for copyright reform and particularly focuses on one area of copyright - exceptions and limitations in
de lege lata
and
de lege ferenda
context including the three-step test reform (proposed inclination to the fair use doctrine). The paper presents several models that will be compared with reform efforts at the EU level. In conclusion of this paper a call to realize reform changes in order to balance the interests between authors, users and third parties with a view to promoting Internet economy and competitive environment will be presented.
Key words:
intellectual property right, copyright, reform, exemptions, limitations, three-step test, analogy, remuneration, balance of interests, Internet economy, competitive environment
Dnes často počúvame hlasy zo strany autorov, že ich diela sa nekontrolovateľne používajú, ich práva sú porušované a oni prichádzajú o zisky. Zároveň vidíme, že používatelia ignorujú autorské právo, masovo používajú diela šírené na internete a odmietajú sa podriadiť diktátu vytvorenému v 18. storočí. Iné názory poukazujú na to, že autorské právo nefunguje, lebo nezodpovedá požiadavkám modernej doby a že brzdí tvorivosť, inovácie a rast internetovej ekonomiky. Dokonca, že autorské právo čoskoro zanikne, pokiaľ sa radikálne nezmení.
Vyriešiť problém fungovania autorského práva v budúcnosti nie je vôbec jednoduchá záležitosť. Samozrejme, je možné ponechať autorské právo v podobe, v akej vzniklo v 18. storočí a rozvinulo sa do súčasnej podoby v 19. storočí. Druhý extrém by bolo pretvorenie autorského práva, ktoré by bolo postavené na úplne nových základoch, nezávisle od Bernského dohovoru,1) zmluvy WCT2) a mnohých ďalších medzinárodných zmlúv, ako aj európskeho práva. Aktuálne je však táto úvaha z politického hľadiska nerealizovateľná, a preto bude nutné hľadať jednoduchšie riešenie.
Hlavným cieľom by malo byť vytvorenie takého právneho rámca, ktorý bude podporovať internetovú ekonomiku a ktorý bude zmysluplný pre používateľov a zároveň bude autorom a iným nositeľom práv zabezpečovať odmenu potrebnú na ich ďalšiu tvorivú prácu. Funkčný autorskoprávny rámec by mal podporovať dodržiavanie autorského práva a mal by byť schopný adaptovať sa vo vzťahu k novým digitálnym technológiám. Avšak i keď sa o týchto potrebách uvažuje už mnoho rokov, realizované legislatívne zmeny dokazujú opak.
Výzvy na reformu autorského práva
Už niekoľko rokov sa ozývajú hlasy za zásadnú reformu autorského práva, ktoré by malo lepšie zodpovedať potrebám súčasného digitálneho prostredia. Jedným z najprogresívnejších počinov v ostatných rokoch je nepochybne vízia Lawrenca Lessiga predstavená najmä v jeho knihách
Free Culture,3) Code 2.04) a Remix.5)
Spomenúť treba projekt
Európskeho autorského zákonníka6)
a inšpiratívne knihy Williama Patryho
How to Fix Copyright7)
či Paula

Související dokumenty

Súvisiace články

Vybrané otázky autorského práva v oblasti hudobnej tvorby (II. časť)
Tvorba vedeckého systému práva duševného vlastníctva I. časť: Obdobie pred rokom 1989
Technická tvorba a právo na Slovensku v premenách šiestich desaťročí.
Autorskoprávna ochrana versus ochrana hospodárskej súťaže (nielen) vo svetle judikatúry komunitárnych súdov
Interdisciplinárny pohľad na autorské právo, význam vedeckej práce a vyvažovanie záujmov v slovenskom autorskom práve
Vyhľadávanie obrázkov na internete z pohľadu autorského práva
Systém práva duševného vlastníctva v kontexte rekodifikácie súkromného práva
Vzťah autorského práva a hospodárskej súťaže permanentný konflikt?
Tvorba vedeckého systému práva duševného vlastníctva II. časť: Obdobie po roku 1989
Úprava vzájomného vzťahu práva duševného vlastníctva a súťažného práva v slovenskom a českom právnom poriadku s dôrazom na oblasť zneužívania dominantného postavenia
Niekoľko poznámok o filozofických aspektoch práva duševného vlastníctva
Medzigeneračný pohľad na vývoj práva duševného vlastníctva v slovensko-českej vedeckej spolupráci
K novej úprave kolektívnej správy v ruskom autorskom práve
Študijné dni - ALAI 2010: Dĺžka trvania autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom
Otázky uplatniteľnosti doktríny unikátneho zariadenia na práva na predmety duševného vlastníctva
Rozlišovacia spôsobilosť farby ako označenia spôsobilého byť samostatným predmetom ochrannej známky
Vyvažování zájmů při posuzování případů parodií
Film ako výsledok spolupráce tvorcov a producentov
Napodobení názvu nebo vnější úpravy díla (autorskoprávní a nekalosoutěžní pohled)
Nemajetková ujma a primerané zadosťučinenie v práve nekalej súťaže a v autorskom práve