Nekonečný príbeh s otvoreným koncom? Vek, rozdielne zaobchádzanie a diskriminácia v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie

Vydáno: 34 minút čítania
Nekonečný príbeh s otvoreným koncom? Vek, rozdielne zaobchádzanie a diskriminácia v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
JUDr.
Martina
Jánošíková
PhD.
právna poradkyňa na Súdnom dvore Európskej únie a odborná asistentka na Ústave európskeho práva, Právnická fakulta, UPJŠ Košice.
JÁNOŠÍKOVÁ, M.: Nekonečný príbeh s otvoreným koncom? Vek, rozdielne zaobchádzanie a diskriminácia v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie. Právny obzor, 95, 2012, č.2, s.151 - 163.
Never-ending Story with a Open Final? Age and Different Treatment and Discrimination in the Case Law of the Court of Justice of the European Union.
The author analyzes the basic lines of decision-making of the Court of Justice on prohibition of age discrimination. After explaining the origins of that prohibition in the Union law the author is aimed at those judgments of the Court of Justice which have been passed on the basis of preliminary ruling questions of the national courts and have clarified those provisions of Directive 2000/78/EC establishing a general framework for equal treatment in employment and occupation which allow to the Member States retaining their specific legal norms of different treatment on grounds of age. The author
comes
to the conclusion that those notions in Directive 2000/78/EC have no the only possible interpretations and meanings given to them till now by the Court of Justice for the Member States have in their legal orders other provisions on different treatment on grounds of age which have not been yet properly interpreted by the current case of the Court of Justice.
Key words:
Court of Justice of the European Union - discrimination by age - general legal principle - unequal treatment - Directive 2000/78 - justifiable reasons
Vek a diskriminácia v práve Únie alebo ako a kedy začal príbeh?
Diskriminácia na základe veku patrí medzi najdiskutovanejšie diskriminácie v práve Únie.1) Alebo, aby sme boli presnejší, skôr jej zákaz.2) K tomuto stavu jednoznačne prispel Súdny dvor Európskej únie (ďalej len Súdny dvor) svojou rozhodovacou činnosťou, v dôsledku ktorej nie je také jednoduché určiť,
kedy sa zákaz tohto druhu diskriminácie objavil v práve Únie a v akom prameni práve je obsiahnutý.
Z tejto skutočnosti vyplynul aj náš záujem otvoriť ďalšie kolo úvah o diskriminácii na základe veku, ktoré sa opierajú nielen o doterajší vývoj práva Únie, ale predovšetkým judikatúry Súdneho dvora Európskej únie, ktorá, ako sa zdá z aktivít vnútroštátnych súdov pri predkladaní prejudiciálnych otázok s touto problematikou, bude prechádzať ďalšími zaťažkávacími skúškami interpretácie pojmov súvisiacich s týmto typom diskriminácie.
Zmluva o založení Európskeho hospodárskeho spoločenstva sa vo svojom pôvodnom znení z roku 1957 venovala len dvom druhom diskriminácie, a to diskriminácii na základe štátnej príslušnosti v rámci pôsobnosti zmluvy3) a diskriminácii na základe pohlavia v súvislosti s odmeňovaním za prácu.4) Až Amsterdamská zmluva umožnila orgánom Európskeho spoločenstva, aby sa venovali aj iným druhom diskriminácie, keď ňou zavedený čl. 13 ods. 1 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva5) (ďalej len ZES) zmocňoval Radu, aby na základe návrhu Komisie a po porade s Európskym parlamentom jednomyseľne prijala opatrenia na boj proti diskriminácii založenej na pohlaví, rasovom alebo etnickom pôvode, náboženskom vyznaní alebo viere, postihnutí, veku alebo sexuálnej orientácii. Toto ustanovenie sa stalo právnym základom smernice Rady 2000/78/ES, ktorá stanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní6) (ďalej len smernica). Smernica sa týka všetkých druhov diskriminácie uvedených v čl. 13 ods. 1 ZES, okrem diskriminácie na základe pohlavia a rasového alebo etnického pôvodu, a to v súvislosti so zamestnaním, povolaním alebo odborným vzdelávaním.7)
Doteraz uvedené informácie by mohli vzbudiť dojem, že zákaz diskriminácie na základe veku bol do práva Spoločenstva, resp. Únie zavedený čl. 13 ZES a na jeho základe prijatou smernicou. Lenže pred formulovaním konečnej odpovede na otázku, kedy sa do práva Spoločenstva, resp. Únie dostal zákaz diskriminácie na základe veku, je nutné zobrať do úvahy rozhodnutia Súdneho dvora vo veci C-144/04, Mangold.8) Súdny

Související dokumenty

Súvisiace články

Prispôsobenie súdnej činnosti Súdneho dvora EÚ a Všeobecného súdu EÚ z dôvodu pandémie spojenej s koronavírusom Covid-19
Služby všeobecného hospodárskeho záujmu a ich zabezpečenie priznaním výlučného alebo osobitného práva
Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (III. časť)
Opcie a limity možnej harmonizácie režimu zodpovednosti za jadrové škody v rámci Európskeho spoločenstva/Európskej únie
Problematika názvov právnych predpisov a názvov právnych aktov Európskej únie
Štatutárny orgán ako pracovník podľa práva EÚ a európske procesné právo
Systematika európskeho normatívneho rámca financovania služieb všeobecného hospodárskeho záujmu
O Súdnom dvore Eurázijskej hospodárskej únie: postavenie, konanie a prínos
Vplyv európskej normotvorby na národné parlamenty a legitimita legislatívneho procesu v EÚ
Charta základných práv EÚ v konaní o súlade právnych predpisov
Európa v horizonte konštrukcie
Genderová vyváženost v evropských společnostech skrze kvóty - nutnost nebo "absurdita"
Odkaz Súdneho dvora EÚ vnútroštátnym súdom o aplikovateľnosti a pôsobnosti Charty základných právEÚ: Rozsudky vo veciach Aklagaren Fransson a Melloni
Nariadenie Európskej únie z pohľadu normotvorby
Tabuľka zhody ako náležitosť prebratia smernice
Vplyv úniového práva na medzinárodný rámec právnej úpravy zodpovednostných vzťahov jadrového práva
Návrh nariadenia o spoločnom európskom kúpnom práve - nový právny režim pre vnútroštátny a cezhraničný obchod(správa z konferencie)
Genéza vzájomného uznávania justičných rozhodnutí v trestných veciach v EÚ
Aktuální otázky přednostní aplikace komunitárního práva ve vztahu k Listině základních práv a Lisabonské smlouvě
Európska únia a boj proti extrémizmu