Príkaz na zaistenie dôkazov v Európskej únii

Vydáno: 22 minút čítania
Príkaz na zaistenie dôkazov v Európskej únii
JUDr.
Martina
Lindáková
Krajský súd vBanskej Bystrici, vyššia súdna úradníčka, externá doktorandka, Ústav verejného práva, Fakulta práva, Paneurópska vysoká škola práva, Bratislava.
LINDÁKOVÁ, M.: Príkaz na vykonanie dôkazov v Európskej únii. Právny obzor, 94, 2011, č.5, s.454 - 461.
Order to take evidence in the European Union
. One of prerequisites of effective cooperation among the EU Member States in the area of criminal law is not only the theoretical definition, but also the legal regulation of exact procedures, methods and conditions of this cooperation. These intentions resulted in the Act No. 650/2005 Coll. on the execution in the European Union of orders for freezing of property and evidence and on amendment of certain acts ("Act"), that represents the transposition of the Council Framework Decision 2003/577/SVV of 22 July 2003 on the execution in the European Union of orders to freeze property and evidence ("Framework Decision") into the national law of the Slovak Republic. This instrument has become the legislative basis and prerequisite of effective cooperation of the individual States in criminal matters with the aim to simplify the process of taking evidence in criminal proceedings. In her article the author refers to the individual conditions and procedures for successful application of this instrument in the practice and in the conclusion evaluated, from her point of view and on the basis of available findings, the usage rate of this instrument in the conditions of the Slovak Republic.
Key words:
integration process, justice cooperation, secondary law, direct effect, judicial body, transposition, freezing of property, freezing of evidence, double criminality, mutual recognition, legal aid, order for freezing, executing judicial body, judge for preparatory proceedings
V súčasnosti sa predovšetkým v dôsledku integračných procesov nevyhnutne prehlbuje spolupráca členských krajín v rôznych oblastiach a zároveň sa vplyvom postupnej harmonizácie práva členských štátov s právom Únie zavádzajú jednotné postupy aj v rámci medzinárodnej spolupráce v trestných veciach. Právomoc jednotlivých štátov uplatňovať svoju suverenitu je samozrejme obmedzená na štátne územie a obyvateľstvo, a to vrátane suverenity stíhať a trestať páchateľov trestných činov. S prehlbujúcou sa integráciou a posilňovaním voľného pohybu osôb, služieb a kapitálu nevyhnutne dochádza aj k páchaniu trestnej činnosti širších, medzinárodných rozmerov, a to či už vo forme organizovaných skupín, ktoré presahujú rozmery jedného štátu,