Hľadanie účinného modelu disciplinárneho konania voči súdnym exekútorom a s ním spojené aplikačné problémy (nielen) právneho charakteru
JUDr. Ing.
Milan
Budjač
PhD.
Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, Katedra občianskeho a obchodného práva.
1. Úvod
Disciplinárna zodpovednosť sa pôvodne v zákone Národnej rady SR č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej aj "Exekučný poriadok" alebo "EP") formovala na samosprávnom princípe, pričom prvotná právna úprava vychádzala z dvojstupňového disciplinárneho konania, kde v prvom stupni o disciplinárnej zodpovednosti exekútora rozhodovala a disciplinárne opatrenia ukladala disciplinárna komisia a v druhom stupni bolo odvolacím orgánom prezídium Slovenskej komory exekútorov zložené zo súdnych exekútorov a zástupcov ministerstva spravodlivosti. Uvedená úprava disciplinárneho orgánu bola ďalej bližšie rozvinutá v disciplinárnom poriadku, ktorý schvaľovala a vydávala komora a ktorý pomerne ustanovoval od disciplinárnej komisie odlišný disciplinárny orgán, a to disciplinárny senát. Za prinajmenšom sporný možno preto označiť právny stav, keď
de facto
vnútorný predpis Slovenskej komory exekútorov (ďalej aj "komora") zriaďoval disciplinárne orgány disciplinárnej komisie, ktoré vykonávali vlastnú disciplinárnu právomoc. Tento stav bol z formálno-právneho hľadiska pomerne neštandardný, keďže disciplinárnu zodpovednosť vyvodzoval orgán, ktorý nemal priamu oporu v Exekučnom poriadku, a iba ťažko bolo možné jeho legitimitu dôvodiť zo splnomocňovacieho právneho ustanovenia, ktoré oprávňovalo komoru na prijatie disciplinárneho poriadku.2. Zásadné zmeny v pravidlách disciplinárnej zodpovednosti súdnych exekútorov
Cieľom novelizácie Exekučného poriadku vykonanej zákonom č. 299/2013 Z. z. (ďalej aj "novela") bolo vytvoriť podmienky pre zlepšenie pravidiel, podľa ktorých sa vedie disciplinárne konanie voči súdnym exekútorom. Vo vzťahu k disciplinárnemu konaniu voči súdnym exekútorom novela zaviedla náhodný výber disciplinárneho senátu zvlášť pre každé disciplinárne konanie, pričom celý priebeh disciplinárneho konania, ktorý dosiaľ upravoval vnútorný predpis komory, bol upravený zákonom. V záujme posilnenia transparentnosti sa zaviedlo zverejňovanie databáz predsedov disciplinárnych senátov a členov disciplinárnych senátov, ako aj zverejňovanie zloženia disciplinárneho senátu, termínu ústneho pojednávania a uloženého disciplinárneho opatrenia v konkrétnej disciplinárnej veci na webovom sídle komory.
V súvislosti so zmenami v disciplinárnom konaní priniesla predmetná novela aj ďalšie súvisiace zmeny Exekučného poriadku, a to:
1. Zavedenie a zriadenie, dovtedy výslovne neupravenej, verejne dostupnej podateľne komory (§ 212 ods. 1) - s povinnosťou, v prípade doručenia písomnosti osobne v sídle komory, prijatie písomnosti potvrdiť.
2. Zrušenie právomoci orgánov komory schvaľovať disciplinárny poriadok, ktorý stratil štatút vnútorného predpisu komory [§ 213 ods. 4 písm. b)].
3. Zavedenie nových povinností prezídia komory, ktoré majú zabezpečiť najmä vyššiu mieru transparentnosti činnosti komory a informovanosti verejnosti o dôležitých skutočnostiach viažucich sa na výkon činnosti jednotlivých exekútorov. Povinnosť komory na webovom sídle zverejňovať pravidelne aktualizovaný zoznam exekútorských koncipientov, zverejňovať zástupcov a náhradníkov súdnych exekútorov, ich zmeny a ďalšie údaje. Záväzný zoznam súdnych exekútorov v súlade so zmenou právnej úpravy vedie už Ministerstvo spravodlivosti SR (ďalej aj "ministerstvo"). Komora zverejňuje na svojom webovom sídle zoznam exekútorov na podklade údajov vedených ministerstvom. Súčasne sa zaviedla povinnosť ministerstva pravidelne zasielať komore informácie o rozhodnutiach ministra o odvolaní exekútorov, o prerušení výkonu funkcie exekútora a o pozastavení výkonu jeho funkcie. V rovine informácií o súdnych exekútoroch sa ako mimoriadne dôležité, a to aj z výchovno-preventívneho hľadiska, javí na webovom sídle komory zverejňovať informácie o uložení konkrétneho disciplinárneho opatrenia exekútorovi, o pozastavení výkonu funkcie exekútora a o prerušení výkonu funkcie exekútora. Na účel vedenia a aktualizácie zoznamu exekútorov zase komora ministerstvu oznamuje predovšetkým zmenu sídla exekútorského úradu v rámci územného obvodu krajského súdu a zánik výkonu funkcie exekútora smrťou a vyhlásením za mŕtveho (§ 214).
4. Zavedenie pôsobnosti prezídia komory vykonávať kontrolu nad činnosťou exekútorov, ich zástupcov a náhradníkov, a to tak kontrolu exekučnej činnosti, ako aj kontrolu exekučnej činnosti v tom smere, že prezídium komory môže iniciovať kontrolu exekučnej činnosti (§ 218d ods. 2) a súčasne poveruje troch exekútorov vykonaním kontroly exekučnej činnosti (§ 218e ods. 1).
5. Precizovanie definície disciplinárneho previnenia s výslovným zavedením úpravy, podľa ktorej disciplinárnym previnením je aj porušenie iných povinností podľa Exekučného poriadku. Definícia disciplinárneho previnenia sa rozšírila aj o novú skutkov