Ad: "K vzájomnému vzťahu čl. 77 Ústavy SR a § 16 zákona o samosprávnych krajoch",
Právny obzor, 92, 2009, č.3, s.289 - 295
JUDr.
Boris
Balog
PhD.
Fakulta práva, Bratislavská vysoká škola práva
1.Úvod
Svojím príspevkom nadväzujem na príspevok pani profesorky Tóthovej, uverejnený v Právnom
obzore č.3 v roku 2009, a tým aj reagujem na výzvu autorky na diskusiu k ňou nastoleným otázkam
týkajúcim sa (možnej ústavnej úpravy) súčasného výkonu funkcie poslanca Národnej rady Slovenskej
republiky (ďalej len "národná rada") a funkcie predsedu vyššieho územného celku.
Vzhľadom na to, že vo svojom príspevku chcem prezentovať názor na možné ústavné riešenie
súčasného výkonu týchto dvoch funkcií a ústavného charakteru tohto vzťahu, pre potreby môjho
príspevku preto úvodom uvádzam, že v zásade súhlasím s argumentmi, ktoré vo svojom príspevku uviedla
pani profesorka v prospech toho, aby nemohlo dochádzať k súčasnému výkonu funkcie poslanca národnej
rady a funkcie predsedu vyššieho územného celku, pretože, aj keď ide o volené funkcie, predseda
vyššieho územného celku je podľa čl. 69 ods. 6
posledná veta Ústavy SR výkonným orgánom vyššieho
územného celku, vykonáva správu vyššieho územného celku a zastupuje vyšší územný celok
navonok.
2. Ústavné vyjadrenie nemožnosti súčasného výkonu funkcie poslanca
národnej rady a funkcie predsedu vyššieho územného celku
Pani profesorka vo svojom príspevku ponúka dve možné ústavné vyjadrenia tejto situácie, a
to