K zodpovednosti štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vydáno: 23 minút čítania
K zodpovednosti štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu Slovenskej republiky
JUDr.
Boris
Balog
PhD
riaditeľ odboru legislatívy a práva na Ministerstve hospodárstva SR, Bratislava.
BALOG, B.: K zodpovednosti štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu Slovenskej republiky. Právny obzor, 92, 2009, č. 1, s. 41 - 49.
Článok sa zaoberá zodpovednosťou štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu Slovenskej republiky v prípade, ak na základe sťažnosti podľa čl. 127 Ústavy Slovenskej republiky využije Ústavný súd Slovenskej republiky možnosť podľa § 52 ods. 2 zákona NR SR č. 38/1993 Z.z. a na návrh sťažovateľa rozhodne o dočasnom opatrení. Hoci zákon NR SR č. 38/1993 Z.z. obsahuje ustanovenia, v zmysle ktorých musí Ústavný súd Slovenskej republiky zvažovať aj zásah do postavenia tretích osôb, môže im takýmto rozhodnutím spôsobiť ujmu.
Úvod
Sťažnosť podľa čl. 127 Ústavy Slovenskej republiky v znení ústavného zákona č. 90/ 2001 Z.z. (ďalej len "ústava") predstavuje významný nástroj Ústavného súdu Slovenskej republiky (v rámci subsidiárnej pôsobnosti) na ochranu základných práv alebo slobôd, alebo ľudských práv a základných slobôd vyplývajúcich z medzinárodnej zmluvy, ktorú Slovenská republika ratifikovala a bola vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom, ak ich porušenie namietajú fyzické osoby alebo právnické osoby. Konanie o sťažnosti predstavuje konkrétnu kontrolu ústavnosti, pri ktorej "figurujú ľudské práva a základné slobody v podobe subjektívnych nárokov s konkrétnym (individualizovaným, aktualizovaným) obsahom a účinkami, ktorým ústavný súd z podnetu ich priameho nositeľa poskytuje ochranu".1) Konkrétna kontrola ústavnosti je spojená s chápaním ústavnosti v širšom slova zmysle.2)
Sťažovateľom môže byť fyzická osoba alebo právnická osoba a jej sťažnosť môže smerovať proti právoplatnému rozhodnutiu, opatreniu alebo inému zásahu alebo nečinnosti orgánu verejnej moci, na ktorý štát preniesol zabezpečovanie niektorých svojich funkcií (s výnimkou samotného Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorý neprijíma sťažnosti sám proti sebe).3) Za opodstatnenú nemožno považovať takú sťažnosť, ktorá obsahuje len tie právne alebo faktické skutočnosti, ktoré Ústavný súd Slovenskej republiky už predtým viedli k ich odmietnutiu.4) Oprávnenie predložiť návrh sa priznáva osobe a nie orgánu verejnej moci.5)
Úprava sťažnosti v čl. 127 ústavy v znení ústavného zákona č. 90/2001 Z.z. je doplnená úpravou v § 49 až 56 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z.z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení zákona č. 124/2002 Z