Významný podnik na relevantnom trhu

Vydáno: 48 minút čítania
39/2014
Významný podnik na relevantnom trhu
§ 17 ods. 3, § 18 ods. 1, § 19 až § 23 zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov
§ 33 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov
§ 247 ods. 1, § 250i ods. 1, § 250j ods. 1 Občianskeho súdneho poriadku.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/136/ES z 25. novembra 2009, ktorou sa mení a dopĺňa Smernica 2002/22/ES o univerzálnej službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2002/58/ES o spracovaní osobných údajov a ochrane súkromia v sektore elektronických komunikácií.
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady 2006/2004/ES o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za vynucovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa.
Pri zmene právneho predpisu, prípadne zrušení právneho predpisu a nahradeného novým právnym predpisom, právne vzťahy, ktoré vznikli za platnosti a účinnosti skoršieho právneho predpisu, sa v čase platnosti a účinnosti neskoršieho právneho predpisu naďalej spravujú právnym predpisom, za účinnosti ktorého vznikli, ak neskorší právny predpis neustanovuje inak.
Rozsudok
Najvyššieho súdu SR
, sp. zn.
8 Sž 28/2012-149
.
Skutkový stav:
Žalobca sa žalobou došlou na Najvyšší súd SR 17. decembra 2012 domáhal preskúmania zákonnosti a postupu rozhodnutia predsedu bývalého Telekomunikačného úradu SR z 15. októbra 2012 a jeho zrušenia, ktorým, rozhodujúc ako druhostupňový správny orgán o rozklade žalobcu proti rozhodnutiu bývalého Telekomunikačného úradu SR (ďalej aj "úrad") z 26. júla 2012 (ďalej aj ako "prvostupňové správne rozhodnutie") postupom podľa § 59 ods. 2 v spojení s § 61 ods. 3 zákona č. 71/1967 Zb. v z. n. p. výrok napadnutého rozhodnutia v časti 2/ ods. I. pododsek 1. písm. d) zmenil, pričom tento po vykonanej zmene znie tak, že sa ukladá žalobcovi ako významnému podniku na relevantnom trhu č. 4 povinnosť prístupu k určitým sieťovým prostriedkom podľa § 22 zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách v z. n. p. (ďalej len "zákon o elektronických komunikáciách" alebo "zákon č. 351/2011 Z.z."). Žalobca je povinný poskytovať tretím osobám úplný voľný prístup k optickému vláknu typu bod – bod v metropolitnom prístupovom bode (MPoP) na optickom rozvádzači (ODF) tak, aby bol zabezpečený prístup od rozhrania na optickom rozvádzači (ODF) až po koncový bod optického vlákna. Ostatné časti výroku napadnutého rozhodnutia ostali nezmenené.
Správny orgán prvého stupňa rozhodnutím z 26. júla 2012 v konaní so spoločnosťou Slovak Telekom, a.s. vo veci určenia významného podniku podľa § 18 ods. 1 zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách a uloženia povinností podľa § 19 až 23 citovaného zákona na relevantnom trhu veľkoobchodného fyzického prístupu, vrátane spoločného uvoľneného prístupu alebo úplného uvoľneného prístupu, poskytovaného prostredníctvom infraštruktúry na pevnom mieste (ďalej len "relevantný trh č. 4") rozhodol tak, že žalobca má podľa § 17 ods. 3 zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách na relevantnom trhu č. 4 také postavenie, že nie je vystavený efektívnej súťaži a ekonomický vplyv mu v podstatnom rozsahu dovoľuje správať sa nezávisle od konkurentov a užívateľov, teda žalobca je významným podnikom na relevantnom trhu č. 4 a zároveň mu uložil povinnosti podľa § 19 až 23 zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách presne špecifikované vo výroku 2/ tohto rozhodnutia.
Žalobca dôvody nezákonnosti napadnutého rozhodnutia zosumarizoval do siedmych žalobných bodov.
V prvom bode žaloby namietal v zmysle § 18 ods. 1, šiestej vety zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách absenciu výroku o zrušení predchádzajúceho rozhodnutia o určení významného podniku na veľkoobchodnom relevantnom trhu č. 4 z roku 2005. Poukázal na skutočnosť, že žalobca je podľa rozhodnutia žalovaného zo 14. júna 2005 významným podnikom na veľkoobchodnom relevantnom trhu č. 4, určeným v súlade s rozhodnutím žalovaného z 28. januára 2004, ktorým sa ustanovil zoznam relevantných trhov. Súčasne dal do pozornosti, že veľkoobchodný relevantný trh č. 4 z roku 2005 bol definovaný užšie ako je určený dnes podľa rozhodnutia správneho orgánu prvého stupňa. Ďalej uviedol, že žalobcovi boli rozhodnutím žalovaného zo 14. júna 2005 uložené viaceré povinnosti, ktoré podľa súčasného právneho stavu má plniť doposiaľ. Avšak prijatím prvostupňového správneho rozhodnutia, ako aj preskúmavaného rozhodnutia žalovaného bol veľkoobchodný relevantný trh č. 4 z roku 2005 vecne rozšírený o optické prístupové siete FTTx a prístup ku káblovodom a infraštruktúre a boli na ňom uložené viaceré nové povinnosti. S ohľadom na uvedené žalobca zdôraznil, že pôvodné povinnosti mali byť prijatím uvedených rozhodnutí zrušené a nahradené novými povinnosťami uloženými v súlade so zákonom o elektronických komunikáciách. Doplnil, že cit. zákon ustanovuje len jedinú výnimku z povinnosti žalovaného zrušiť predchádzajúce rozhodnutie o určení významného podniku na príslušnom relevantnom trhu v prípade nového určenia významného podniku na relevantnom trhu podľa § 16 ods. 4 zákona č. 351/2011 Z.z. o elektronických komunikáciách , a to v situácii, ak sa dotýka výlučne trhu, ktorý bol vypustený zo zoznamu relevantných trhov. S odkazom na § 46 správneho poriadku ďalej dôvodil, že rozhodnutie o určení významného podniku na veľkoobchodnom relevantnom trhu č. 4 je konštitutívnym rozhodnutím, ktoré pôsobí zásadne do budúcnosti, a ktorého ústrednou časťou je výrok, obsahujúci rozhodnutie vo veci, a preto musí byť z neho jednoznačne zrejmé, aké práva a povinnosti sú rozhodnutím založené, zmenené alebo naopak zrušené. Preto namietal, že absencia výroku o zrušení