BALOG, B.: Legislatívne pravidlá a ich ochrana. Právny obzor, 103, 2020, č. 5, s. 343 - 356.
Legislative rules and their protection.
Following the unprecedented pace of the adoption of laws since the beginning of 2020, the paper focuses on the protection of legislative rules in the legislative activity of the National Council of the Slovak Republic. It defines their internal protection, ie the National Council of the Slovak Republic itself and their external protection by the President of the Slovak Republic and the Constitutional Court of the Slovak Republic.Key words:
Úvod
Schvaľovanie návrhov zákonov v skrátenom legislatívnom konaní na konci VII. volebného obdobia
1)
a na začiatku VIII. volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len národná rada), ale tiež využívanie nepriamych novelizácií v zákonoch prijímaných v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
2)
a nakoniec aj návrat k praxi spájania vecne nesúvisiacej agendy do jedného zákona
3)
otvorilo tému pravidiel legislatívneho procesu, a to nielen toho skráteného, požiadavku ich dodržiavania v legislatívnom procese, ako aj tému ich ochrany pred porušovaním parlamentom.
4)
V príspevku sa budem venovať pravidlám legislatívneho procesu (ďalej aj legislatívne pravidlá) v schvaľovacej etape, a to konkrétne pri rokovaní o návrhu zákona v národnej rade. Pôjde teda o legislatívne pravidlá zákonodarnej činnosti, ktorých význam je v tom, že prispievajú k schváleniu takého zákon, ktorý sa stane funkčnou súčasťou vyváženého, prehľadného a stabilného právneho poriadku Slovenskej republiky zlučiteľného s Ústavou Slovenskej republiky (ďalej len "ústava"), ústavnými zákonmi, právom Európskej únie a medzinárodnoprávnymi záväzkami Slovenskej republiky.
Poznanie legislatívnych pravidiel je východiskom na identifikovanie prípadov a situácií ich možného alebo skutočného porušenia a z toho vychádzajúceho hľadania nástrojov ich ochrany. V jadre nasledujúcich úvah stojí otázka, či možno s porušením legislatívnych pravidiel spájať taký dôsledok, akým by bol rozpor zákona s ústavou len z procesného dôvodu bez/nezávisle od materiálneho porušenia ústavy. Pričom pripustenie takejto možnosti vyvoláva potrebu identifikovať nástroje, ktoré majú zabrániť:
a)
vzniku takejto situácie preventívne alebo
b)
jej opakovaniu represívne.
Legislatívne pravidlá sú základnými normami na koncipovanie (štylizovanie) návrhov právnych predpisov a v zásade ich možno podľa charakteru rozdeliť na:
a)
politické,
b)
právne,
c)
jazykové (gramatické).
5)
Svoju pozornosť budem ďalej zameriavať na právne (pozitívne) legislatívne pravidlá, aj keď aj tie neprávne (v tomto význame skôr nepozitívne) majú v legislatívnom procese svoje miesto a význam.
6)
Východiskom poznania legislatívnych pravidiel formujúcich kvalitu zákonodarnej činnosti sú legislatívne pravidlá vyjadrené v ústave a v zákonoch.
7)
Legislatívne pravidlá v ústave sú z hľadiska skúmania dôsledkov porušenia legislatívnych pravidiel a hľadania nástrojov ich ochrany kľúčové, pretože vďaka právnej sile vyžarujú do celého legislatívneho procesu a predstavujú základnú referenčnú úroveň posudzovania ústavnosti zákona z procesnej stránky.
Ústavodarca v ústave stanovil základné pravidlá uplatnenia zákonodarnej právomoci národnej rady. Okrem základnej požiadavky na rešpektovanie princípov právneho štátu podľa čl. 1 ods. 1 ústavy (a z toho vyplývajúca požiadavka na zachovaní právnej istoty a zákaze spätného pôsobenia právnej úpravy) sú to výslovné ústavné pravidlá pre
(i)
prijímanie ústavy, ústavných zákonov a zákonov v čl. 84 ústavy,
(ii)
právo zákonodarnej iniciatívy v čl. 87 ods. 1 ústavy,
(iii)
podpisovanie zákona v čl. 87 ods. 3 ústavy a
(iv)
vyhlasovanie zákonov v čl. 87 ods. 4 ústavy.
<