Niektoré aspekty zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín

Vydáno: 35 minút čítania
Cieľom tohto článku je priblížiť si právnu úpravu, ktorá upravuje problematiku zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín. Druhým cieľom je pozdvihnúť nutnosť sociálno-poisťovacích vzťahov v rámci pracovného pomeru vo všeobecnosti, ale aj v prípade zamestnania cudzinca. Ďalším cieľom je vymedziť okruh sankcií, ktoré nastúpia v dôsledku porušenia, resp. nesplnenia si určitej povinnosti vyplývajúcej zo zákona. V závere článku sa budem zaoberať dôležitou otázkou (ne)potrebnosti pracovnej sily, ktorá má prísť na naše územie z krajín tretieho sveta.
The aim of this article is to approximate the legislation governing the employment of third-country nationals. The secondary objective is to raise the need for social-insurance relations in the context of employment in general, but also in the case of employment of foreigners. Another objective is to define the range of sanctions that will be incurred as a result ofa violation or violation failure to comply with a legal oblgation. At the end of the article, you may be interested in forces to come to our territory from a third world country.
 
SKALICKÝ, T.: Niektoré aspekty zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín; Justičná revue, 72, 2020, č. 11, s. 1371 - 1384.

V súčasnosti je veľmi rozšírené medzi zamestnávateľmi zamestnávať ľudí z tretích krajín, teda krajín mimo EÚ, z praktického hľadiska ide o tzv. "lacnú pracovnú silu". Tento trend ovplyvnil nielen hospodársku oblasť, ale aj mnoho ďalších oblastí.
 
1 Pojem štátny príslušník tretej krajiny
Na začiatok je potrebné vedieť zadefinovať, kto je štátny príslušník tretej krajiny. Na túto otázku nám poskytuje odpoveď zákon, resp. ide o legálnu definíciu, ktorá je obsiahnutá v § 2 ods. 4 zákona č. 404/2011 Z.z. zákon o pobyte cudzincov - znie:
"Štátnym príslušníkom tretej krajiny je každý, kto nie je štátnym občanom Slovenskej republiky ani občanom Únie; štátnym príslušníkom tretej krajiny sa rozumie aj osoba bez štátnej príslušnosti".
 
2 Pramene upravujúce zamestnanie štátneho príslušníka tretej krajiny
Právne predpisy, ktoré čiastkovo vymedzujú túto problematiku, sú nasledovné:
-
Smernica 2009/50/ES (ďalej len "smernica č. 50")
-
Smernica 2009/52/ES
-
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 492/2011
-
Ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky
-
Zákon č. 404/2011 Z.z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "Zákon o pobyte cudzincov")
-
Zákon č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "Zákon o službách zamestnanosti")
-
Zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení
-
Zákon č. 82/2005 Z.z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
-
Zákon č. 125/2006 Z.z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnenízákona č. 82/2005 Z.z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
-
Zákon č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení
-
Zákon č. 300/2005 Z.z. Trestný zákonník.
 
3 Spôsoby, ktoré zamestnávateľ môže využiť
Zamestnávateľ môže zamestnávať štátneho príslušníkatretej krajiny len za predpokladu, že ide o jeden z nasledujúcich spôsobov, ktorý je vymedzený v § 21 zákone o službách zamestnanosti:
a)
je držiteľom modrej karty Európskej únie (ďalej len "modrá karta"),
b)
má udelený prechodný pobyt na účel zamestnania na základe potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta,
c)
má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt na účel zamestnania, ak osobitný predpis neustanovuje inak,
d)
má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny,
e)
má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt štátneho príslušníkatretej krajiny, ktorý má priznané postavenie osoby s dlhodobým pobytom v členskom štáte Európskej únie, ak osobitný predpis neustanovuje inak, alebo
f)
spĺňa podmienky uvedené v § 23a (napríklad sem zaraďujeme azylantov, osoby ktorým sa poskytlo dočasné útočisko). 1)
Smernica č. 50 bola implementovaná do zákona č. 223/2011 Z.z. o pobyte cudzincov; ide o pôvodný zákon, ktorý bol s účinnosťou od 1.1.2012 nahradený úplne novým právnym predpisom, zákonom č. 404/2011 Z.z. o pobyte cudzincov. Čo sa týka samotnej úpravy nového zákona, prišlo len k formálnemu prijatiu, teda bolo prevzaté celé pôvodné znenie predchádzajúceho zákona, preto zmeny ohľadne právnej úpravy modrej karty EÚ nemožno badať. Nový právny predpis však prinie

Související dokumenty

Súvisiace články

Právne úskalia zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín na Slovensku
Funkčný a pracovnoprávny vzťah riaditeľa školy ku škole a k zriaďovateľovi školy
Nekalosúťažné konanie zamestnancov
COVID-19 a renesancia domáckej práce
Crowdworking a perpektívy digitálnej práce v budúcnosti alebo (Crowdworking – práca budúcnosti)?
Osobitná ochrana poslancov Národnej rady Slovenskej republiky v pracovných vzťahoch
Zodpovednosť zamestnanca v pracovnom práve Slovenskej republiky a príprava nového Občianskeho zákonníka
Nová právna úprava domáckej práce a telepráce
Aktuálne zmeny v sociálnom poistení týkajúce sa osôb v právnom vzťahu založenom na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru
Reformné prístupy k legálnej definícii pojmu zamestnanec a pojmu pracovný pomer
Formy realizácie sociálnych práv v pracovnom procese
Odmeňovanie zamestnancov kapitálovou účasťou v akciovej spoločnosti
Whistleblowing a jeho ochrana v kontexte práva na slobodu prejavu vo vybranej judikatúre Európskeho súdu pre ľudské práva
Právna úprava nadnárodného štrajku ako nevyhnutná podmienka globálneho trhu práce
Mobbing, história a príčiny vzniku
Pojem a formy diskriminácie v pracovnom práve vo svetle judikatúry Súdneho dvora EÚ
Reforma sociálneho zabezpečenia: Okamihy a zastavenia
Poistná zásada vo svetle aktuálnych zmien
Postavenie sociálnych služieb v systéme sociálneho zabezpečenia

Súvisiace predpisy

Zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov