Formy účasti územnej samosprávy a štátnej správy na procesoch zmien obecného názvoslovia

Vydáno: 26 minút čítania
 
TOMAŠ, L.: Formy účasti územnej samosprávy a štátnej správy na procesoch zmien obecného názvoslovia; Justičná revue, 73, 2021, č. 1, s. 40 - 49.
 
I ÚVOD
Právna úprava názvu obce má v slovenskom právnom poriadku nezastupitelný význam a tradičné miesto. Žiadna obec nemôže existovať bez názvu, pretože obec vystupuje v právnych vzťahoch pod vlastným názvom. Názov identifikuje obec jednoznačne a nezameniteľným spôsobom. 1) Aj názov časti obce býva pravidelnou úpravou obecných zriadení, i keď jeho význam z právneho hľadiska nedosahuje stupeň významnosti názvu obce.
Zákon pripúšťa tak zmenu názvu obce, ako aj zmenu názvu časti obce. Systematizácia úpravy zmeny názvu obce alebo jej časti sa v našich podmienkach vyvíjala. Pred rokom 2002 boli tieto otázky upravené v predpisoch o územnom a správnom usporiadaní SR. Ustanovenie § 1a zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení bolo do normatívneho textu zaradené novelou vykonanou zákonom č. 453/2001 Z.z. s účinnosťou od 1. januára 2002. Tento postup sa odôvodnil tým, že ide o problematiku vecne patriacu do zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
Úprava obecného názvoslovia v zákone NR SR č. 221/1996 Z.z. o územnom a správnom usporiadaní SR však bola do istej miery precíznejšia.
Kým totiž marginálna rubrika nad ustanoveniami tohto zákona, upravujúcimi názov obce a jej časti, znela "názov obce a jej častí", úprava zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, nadpísaná len "názov obce", obsahuje vecne identickú úpravu. Aj zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení popri názve obce implikuje aj problematiku názvu častí obce.
Úprava zmien obecného názvoslovia implikuje (predvída) účasť personálneho prvku samosprávy obce (obyvateľov obce) na tomto procese. Popritom existujú normatívne upravené aj normatívne neregulované formy účasti štátnej správy v procesoch zmeny obecného názvoslovia.
Uvedené okruhy sú predmetom tohto článku. Nedávame si za cieľ priniesť komplexný deskriptívny pohľad na problematiku názvu obce. V tomto smere možno odkázať na komentárovú literatúru. 2) Naším cieľom je zamerať sa na právno-teoreticky a právno-aplikačne problémové aspekty foriem účasti štátnej správy a územnej samosprávy na zmenách názvu obce. Cieľom je tieto problémové aspekty preskúmať nielen teoreticky, ale aj vo svetle rozhodovacej praxe súdov, a konfrontovať ich so zahraničnými právnymi úpravami. Na základe výsledkov takto vykonaného právneho výskumu sa v článku (priebežne aj záverom) formulujú návrhy na modifikáciu platnej právno-normatívnej platformy obecného zriadenia
de lege ferenda.
 
II FORMY ÚČASTI MIESTNYCH KOMUNÍT NA PROCESOCH MODIFIKÁCIÍ OBECNÉHO NÁZVOSLOVIA
V zmysle ustálenej judikatúry Ústavného súdu SR - účelom základného práva na správu verejných vecí je umožniť občanom aktívnu účasť na tvorbe a realizácii verejnej moci. Ústava SR priznáva toto právo občanom SR ako jedno z ich základných politických práv v demokratickej spoločnosti. Ústavná koncepcia označeného práva predpokladá jeho realizáciu vo dvoch rovinách - ako právo zúčastňovať sa správy vecí verejných priamo, využívaním prvkov priamej demokracie, a tiež ako právo zúčastňovať sa správy vecí verejných slobodnou voľbou svojich zástupcov prostredníctvom volieb. 3)
Opodstatnenosť realizácie územnej samosprávy prostredníctvom využívania foriem priamej demokracie odráža esenciu samosprávy. 4) Právo obyvateľov obce participovať na správe vecí verejných priamo by sa malo prejavovať aj v procesoch modifikácií obecného názvoslovia, a to tak vo vzťahu k zmene názvu obce, ako i vo vzťahu k zmene názvu časti obce. Význam priamej demokraci