TURČAN, M.: K najnovšej libertariánskej polemike o evikcionizme. Právny obzor, 104, 2021, č. 1, s. 54 - 65.
Key words:
abortion, right to life, ownership, negative rights, libertyÚvod
Evikcionizmus je jednou z teórií, ktoré sa dnes pokúšajú o spoločensky spravodlivé riešenie otázky umelého prerušenia tehotenstva.
1)
Oproti tradičným pozíciám pro-life a pro-choice striktne nefavorizuje ani právo plodu
2)
na život, ani právo ženy na súkromie, ale snaží sa obe istým spôsobom vybalansovať. Vďaka tomu ho možno označiť za akúsi "stredovú pozíciu".
Ide o libertariánsku koncepciu, ktorú, vychádzajúc z myšlienok Johna Locka a Murraya Rothbarda, sformuloval Walter Block, profesor ekonómie na Loyola University v New Orleans.
3)
Pred niekoľkými rokmi prebehala medzi Blockom a niektorými ďalšími liberatariánmi, pomerne vitálna diskusia o (ne)presvedčivosti tejto teórie z hľadiska libertarianizmu.
4)
Následne táto diskusia na čas utíchla, no minulý rok ju novým spôsobom oživila libertariánska filozofka Kerry Baldwinová.
5)
V tomto príspevku sa zameriam na analýzu polemiky medzi Blockom a Baldwinovou. Najskôr stručne popíšem Blockovu koncepciu evikcionizmu (ktorá je zrejme nejednému čitateľovi úplne neznáma) a následne si všimnem Baldwinovej námietky. Argumenty oboch kriticky preskúmam, pričom metóda môjho skúmania bude spočívať v posudzovaní logickej konzistentnosti jednotlivých tvrdení, ako aj v posudzovaní ich súladu so základnými ideovými východiskami rothbardovského libertarianizmu (pôjde teda v podstate o kritiku "zvnútra").
6)
Svoje zistenia zhrniem v závere.
Blockova koncepcia evikcionizmu
Evikcionistická teória Waltera Blocka je relatívne jednoduchá. Block vychádza z lockovskej myšlienky sebalastnenia, teda z tézy, že každý človek je majiteľom samého seba. Túto predstavu v 20. storočí hlbšie rozvinul Blockov veľký vzor, M. N. Rothbard, ktorý sformuloval teóriu anarcho-kapitalizmu (ktorú predstavil najmä v diele
Etika slobody).
7)
Anarcho-kapitalisti tvoria krajné krídlo pravicového libertarianizmu. Volajú po úplnom zrušení štátu a veria v principiálnu správnosť a reálnu dosiahnuteľnosť idey slobodného života bezštátnej spoločnosti, ktorá sa bude spravovať výlučne normami prirodzeného práva (pričom v situácii existencie štátu volajú po jeho postupnom zoštíhľovaní). Základom prirodzeno-právnych noriem je tu už spomínaný pojem súkromného vlastníctva, ktoré anarcho-kapitalisti chápu ako zmiešanie vlastnej práce s vecou nikoho (čo je, samozrejme, koncept rovnako prevzatý od Locka).
8)
Okrem prvotného nadobudnutia možno podľa nich vlastníctvo nadobúdať, pochopiteľne, i na základe zmluvného prevodu.
9)
Ako už som uviedol, anarcho-kapitalisti predpokladajú, že človek je vlastníkom svojho tela. Znamená to, že so svojím telom smie nakladať akýmkoľvek spôsobom, pokým nezasahuje do súkromného vlastníctva druhých. Dôraz je kladený na negatívne práva
10)
a na tzv.
princípe neagresie,
čo znamená, že každý smie konať to, čo nenarúša nárokovateľné majetkové práva iných.Na základe týchto predpokladov bol Rothbard v otázke umelého prerušenia tehotenstva zástancom pozície pro-choice. Jeho nasledovník Walter Block však dospel k záveru, že Rothbardov názor je v tomto ohľade mylný a treba ho korigovať. Vytvoril teda koncepciu, ktorej podstatou je myšlienka, že žena ako vlastníčka svojho tela smie plod "vyhostiť" (odtiaľ názov
evikcionizmus;
z anglického
to evict = vyhostiť),
avšak nesmie ho pritom priamo usmrtiť. Dôvodom tohto limitu je práve princíp neagresie. Block totiž predpokladá, že plod je ľudská bytosť (z tohto hľadiska vlastne súhlasí s proponentmi pozície pro-life), bytosť, ktorá tiež disponuje negatívnym právom nebyť usmrtený. Keďže však plod "nevlastní" matkino telo, ale je v ňom len "na návšteve," vlastníčka má právo kedykoľvek ho zo svojho tela "vyhostiť" ako nežiaducu osobu (ako "votrelca", ktorý viac "nie je vítaný").Ak to žena spraví v prvom trimestri, plod po akokoľvek šetrnom medicínskom vyňatí z jej tela, samozrejme, zomrie. Zatiaľ neexistuje inkubátor, ktorý by takýto organizmus u