Zmeny v dočasnej ochrane podnikateľov ako neformálnej reštrukturalizácii

Vydáno: 21 minút čítania

Jedným z nových právnych inštitútov implementovaných do právneho poriadku Slovenskej republiky prijatých počas boja s pandémiou spôsobenou COVID-19 je dočasná ochrana podnikateľov, nazývaná tiež neformálna reštrukturalizácia. Predkladaný príspevok má informačný charakter vo vzťahu k tomuto inštitútu insolvenčnej legislatívy, a to najmä s prihliadnutím na aktuálnu právnu úpravu účinnú od 1. januára 2021. V úvode oboznamuje čitateľov všeobecne s prijatím dočasnej ochrany podnikateľov v apríli 2020. Následne sa venuje aktuálnym zmenám v účele dočasnej ochrany a v príslušnosti súdov pri jej poskytovaní. Komparačne poukazuje na zmeny vo všeobecných i osobitných náležitostiach žiadostí o poskytnutie dočasnej ochrany v porovnaní s právnym stavom z roku 2020. Venuje sa aj novoprijatým ustanoveniam o úverovom financovaní a predlžovaní dočasnej ochrany. V závere sa zaoberá zrušením i jednotlivými formami zániku dočasnej ochrany podnikateľov.

 
Prijatie dočasnej ochrany podnikateľov
Rok 2020 sa niesol v oblasti práva tak, ako aj v iných sférach spoločenského života v duchu vysporiadania sa s rôznymi aspektmi celosvetovej pandémie spôsobenej COVID-19. Práve pružné reagovanie dovtedy nepoznanej legislatívy napomohlo a dodnes napomáha riešeniu mnohých právnych problémov, ktoré vznikli na starom kontinente vrátane Slovenska po februári 2020. Viacero legislatívnych úprav súviselo s medzinárodnou dopravou či prepravou, leteckými zájazdmi či zatvorením niektorých podnikateľských prevádzok. Zákonodarca však prijal aj právne normy týkajúce sa ochrany pred insolvenciou, resp. zjednodušenia konkurzného konania.
Po takmer dvoch mesiacoch od zistenia prítomnosti COVID-19 na Slovensku sa 12. mája 2020 stal súčasťou nášho právneho poriadku pojem "dočasná ochrana podnikateľov". 1) Tento nový inštitút u nás pribudol na základe zákona č. 92/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej aj "zákon č. 92/2020 Z. z."). V podmienkach už viac ako mesiac trvajúcej
koronakrízy
totiž u mnohých podnikateľských subjektov v čase prijatia tejto právnej normy Národnou radou SR (25. apríl 2020) boli splnené oba predpoklady pre podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu na ich majetok, a to predlženie i platobná neschopnosť. V prípade nepodania takéhoto návrhu jednému z ôsmich konkurzných súdov prvého stupňa by pritom títo podnikatelia mohli naplniť znaky skutkovej podstaty trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242 ods. 1 Trestného zákona. 2) Cieľom novej právnej úpravy pritom bolo pomôcť podnikateľom, ktorí boli pred koronakrízou plne sebestační a zárobkovo činní, ale pre pandémiu sa dostali do ekonomických problémov. 3)
Národná rada SR s cieľom dočasnej ochrany podnikateľa ustanovila vytvorenie časovo obmedzeného rámca s nástrojmi na podporu efektívneho riešenia negatívnych následkov šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, a to výslovne na podnikateľov prevádzkujúcich podnik. Táto nová právna úprava nebola teda aplikovaná na všetkých podnikateľov tak, ako ich poníma zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon), resp. ďalšie všeobecne záväzné právne predpisy (fyzické osoby - podnikatelia, obchodné spoločnosti a družstvá, slobodné povolania, samostatne hospodáriaci roľníci atď.), ale
expressis verbis
sa viazala na tých, ktorí prevádzkovali podnik definovaný v § 5 OBZ. Možno poznamenať, že ide zjavne len o technický pojem, keďže ani aktuálne platný zákon č. 421/2020 Z. z. o dočasnej ochrane podnikateľov vo finančných ťažkostiach (ďalej aj "zákon o dočasnej ochrane") už prevádzkovanie p

Související dokumenty

Súvisiace články

Dočasná ochrana podnikateľov a jej právne účinky
Civilné právo procesné v čase koronakrízy
Uplatňovanie zodpovednosti členov štatutárnych orgánov za nepodanie návrhu na vyhlásenie konkurzu včas
Zodpovednosť členov štatutárneho orgánu pri hroziacom úpadku podľa smernice o reštrukturalizácii a insolvencii
Konkurz vyhlásený na majetok spoločníka a jeho vplyv na obchodný podiel spoločníka v spoločnosti s ručením obmedzeným
Správcovia konkurznej podstaty SR
Postavenie veriteľa so zabezpečovacím opatrením vo forme záložného práva v konkurze
Veriteľ ako spriaznená osoba v konkurze a ako spoločník pre účely financovania v kríze a zákazu vrátenia vkladu
Odporovateľnosť dohodou o započítaní pohľadávok
Zodpovednosť správcu konkurznej podstaty - právny režim nároku
Novela zákona o konkurze a reštrukturalizácii - predstavenie vybraných nových inštitútov v zákone
Speňažovanie nehnuteľností v konkurze
Definovanie "COMI" pri cezhraničnom úpadku
Nový spôsob riešenia reštrukturalizácie z pohľadu smernice o reštrukturalizácii a insolvencii
Uspokojovanie pohľadávok spriaznených osôb v konkurznom konaní
Vyvažovanie záujmov veriteľov a dlžníkov pri pandemickej a nepandemickej ochrane dlžníkov
Individuálny vs. spoločný záujem veriteľov v reštrukturalizačnom konaní.
Pre-Pack postupy v konkurznom práve: Vyvažovanie dôvernosti a transparentnosti v prípravnej fáze
Deliktná zodpovednosť za škodu v Obchodnom zákonníku (§ 757 - neriešené problémy)
Režim Európskeho inštitútu pre telekomunikačné normy - ETSI: Zásady, rozhodné právo a účinok ETSI voči predloženým vyhláseniam Straus, J.

Súvisiace predpisy

Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov