Právo na čerpanie dovolenky starostami obcí a primátormi miest

Príspevok sa zaoberá problematikou čerpania dovolenky starostami obcí a primátormi miest. Podrobuje kritickej analýze rozhodnutie Najvyššieho súdu SR zo dňa 4. mája 2021, sp. zn. 4 Usam/1/2020, ktorého aplikácia v praxi spôsobila doslovný chaos medzi jednotlivými samosprávami, zvlášť ich odlišný postup. Odlišne od záverov tohto rozhodnutia uvádza argumenty, ktoré, podľa názoru autorov, svedčia právu opätovne zvoleného starostu na zachovanie jeho nároku na dovolenku a možnosti vyčerpať si prenesenú dovolenku v bezprostredne nadchádzajúcom roku naprieč dvoma funkčnými obdobiami.

The article deals with the issue of take leave by mayors of municipalities and mayors of cities.We critical analyse the decision of the Supreme Court of the Slovak Republic dated May 4, 2021, file no. stamp 4 Usam/1/2020, the application of which in practice caused literal chaos between individual municipalities and their different procedures.We present arguments, different fromthe conclusions of this decision, which testify to the right of the re-elected mayor to preserve his right to leave and the possibility to take unused leave in the immediately coming year across two terms of office.

ŠVEC, M. – ŽUĽOVÁ, J.: Právo na čerpanie dovolenky starostami obcí a primátormi miest; Justičná revue, 75, 2023, č, 4, s. 492 – 503.

Kľúčové slová: starosta, čerpanie dovolenky, náhrada platu za nevyčerpanú dovolenku, prenos dovolenky.

Key words: mayor of municipality, take a leave, wage compensation for unused leave, transfer of leave.

Právne predpisy: zákon č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest, zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.


 
Úvod - východiskový právny stav
Podľa § 2 ods. 2 zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (ďalej len ako "zákon o právnom postavení a platových pomeroch starostov) 1) 2) :
"Starostovi počas výkonu funkcie patrí dovolenka v rozsahu podľa osobitného predpisu alebo v rozsahu podľa kolektívnej zmluvy, ktorá je záväzná pre obec ako zamestnávateľa; na jej účely sa primerane použije osobitný predpis. Náhradu platu za nevyčerpanú dovolenku možno starostovi poskytnúť, len ak nemohol vyčerpať dovolenku ani do konca budúceho kalendárneho roku a ak o tom rozhodlo obecné zastupiteľstvo."
Legislatívny odkaz v citovanom ustanovení sa explicitne obracia na zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len ako " "). Aj keď starosta nie je zamestnancom obce ani zamestnancom vo verejnom záujme podľa zákona č. 552/2003 Z. z.o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov (ďalej len ako "
zákon o výkone prác vo verejnom záujme
"), v niektorých prípadoch určitých pracovnoprávnych nárokov sa naňho nahliada ako keby bol v právnom postavení zamestnanca. 3) V zmysle § 2 ods. 2 zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov ide aj o prípad vzniku nároku na dovolenku. Dovolenku zamestnancov upravujú ustanovenia § 100 a nasl. Zákonníka práce. Vzhľadom na to, že výkon funkcie starostu je verejnou funkciou, nie pracovnoprávnym vzťahom, predpokladá sa "len" primerané použitie ustanovení Zákonníka práce o dovolenke v súlade s uplatnením delegovanej pôsobnosti, upravenej v § 2 ods. 2 Zákonníka práce. 4) Konkrétne, môžeme hovoriť o vzniku nároku starostu na dovolenku za kalendárny rok alebo jej pomernú časť (§ 101 a § 102 Zákonníka práce), na dovolenku za odpracované dni (§ 105 Zákonníka práce) i o zohľadnení veku starostu, prípadne trvalej starostlivosti o dieťa v zmysle vzniku nároku na dovolenku podľa § 103 ods. 2 ZP. 5) Vyššiu ako zákonnú výmeru dovolenky môže starostovi garantovať kolektívna zmluva záväzná pre danú obec. 6)
Ďalšiu situáciu primeraného použitia osobitného predpisu predstavuje veta za bodkočiarkou