Systém ochrany hospodárskej súťaže podľa článku 55 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.

Vydáno: 51 minút čítania
Systém ochrany hospodárskej súťaže podľa článku 55 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
Mgr.
Lukáš
Lapšanský
PhD.
Ústav štátu a práva SaV, Bratislava.
LAPŠANSKÝ, L.: Systém ochrany hospodárskej súťaže podľa článku 55 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, Právny obzor, 100, 2017, č. 6, s. 576 - 594.
System of protection of competition according to Section 55 paragraph 2 of the Constitution of the Slovak Republic.
Section 55 paragraph 2 of the Constitution of the Slovak republic1) stipulates a positive obligation of the State to protect competition. This obligation is imposed on all public authorities, i.e. both the legislator and the bodies applying legal regulations. The public authorities are obliged to provide free access to the market and equality of the rules of conduct of the competitors on the market. When assessing the fulfilment of the legislator´s obligation to ensure equality of the rules of conduct of competitors on the market, the Constitutional Court of the Slovak republic has developed an interesting case-law on admissibility of the criteria for distinguishing among competitors. Activities without economic substance are fully excluded from the scope of application of Section 55 paragraph 2 of the Constitution. For some activities with economic substance the obligation to protect competition is limited or excluded by other public interest.
Key words:
protection of economic competition, Constitution, Constitutional Court
Úvod
Podľa článku 55 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej tiež ústava):
"(1) Hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. (2) Slovenská republika chráni a podporuje hospodársku súťaž. Podrobnosti ustanoví zákon."
Citovaný odsek 1 článku 55 ústavy potvrdil aj na ústavnoprávnej úrovni, že hospodárstvo Slovenska už nie je centrálne riadeným hospodárstvom, ale hospodárstvom trhovým.
Citovaný odsek 2 článku 55 ústavy potvrdzuje, že základným mechanizmom realizácie trhového hospodárstva je hospodárska súťaž. Hospodárska je pre trhovú ekonomiku nenahraditeľná.2)
Právna doktrína ponúkla niekoľko definícií, vymedzení či charakteristík hospodárskej súťaže3). Trochu prekvapivo sa uchopiť pojem hospodárskej súťaže podujal aj Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej tiež ústavný súd), hoci jeho ambíciou nebolo sformulovať ucelenú definíciu hospodárskej súťaže, ale iba vystihnúť jej podstatu. Podľa ústavného súdu podstatou hospodárskej súťaže je navodzovanie pohybu na trhu, ktorý spočíva nielen v nahrádzaní jedného tovaru či služby iným tovarom či službou, ale aj v obmene súťažiacich subjektov, kde časť ekonomicky efektívnejších podnikateľov je úspešnejšia ako iní podnikatelia. V súlade s článkom 55 ods. 2 Slovenská republika chráni a podporuje hospodársku súťaž, a nie neúspešných podnikateľov. K trhovému hospodárstvu patrí aj zánik neefektívnej hospodárskej činnosti a subjektov, ktorí hospodársku činnosť vykonávajú neefektívne. Samotná okolnosť, že podniky, menšie či väčšie, môžu zaniknúť, vypadnúť z hospodárskej súťaže, neodporuje ústave, pretože je v článku 55 ods. 2 ústavy implikovaná.4)
Hospodárska súťaž, ktorú Slovenská republika podľa článku 55 ods. 2 ústavy chráni a podporuje, je právnym inštitútom; ústavný súd dáva právny inštitút hospodárskej súťaže v zmysle článku 55 ods. 2 ústavy do protikladu tak s prípadným propagandistickým či politickým významom tohto pojmu, ako aj s prípadnou koncepciou hospodárskej súťaže ako tzv. ideálnej či absolútnej hospodárskej súťaže5), pretože taká hospodárska súťaž ako právny inštitút neexistuje6).
Napriek kľúčovej úlohe, ktorú hospodárska súťaž zohráva v súčasnom hospodárstve, a uznaniu hospodárskej súťaže ako právneho inštitútu, právna doktrína venuje rozboru právneho režimu ochrany hospodárskej súťaže podľa článku 55 ods. 2 ústavy prekvapivo málo pozornosti. V druhej polovici deväťdesiatych rokov sa síce na stránkach časopisu
Právny obzor
rozvinula zaujímavá doktrinálna debata, ktorá sa čiastočne opierala o článok 55 ods. 2 ústavy, ale táto debata nesmerovala primárne ku konštruovaniu obsahu záväzku chrániť hospodársku súťaž podľa článku 55 ods. 2 ústavy, ale skôr k správnemu koncepčnému uchopeniu hospodárskej súťaže, ktorá sa chráni podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže7). Zastávame názor, že doteraz vydané rozhodnutia ústavného súdu vytvárajú podklad na načrtnutie aspoň základných prvkov systému ochrany hospodárskej súťaže podľa článku 55 ods. 2 ústavy.
1. Povinnosť chrániť hospodársku súťaž - základný ústavný princíp
Článok 55 ods. 2 sa v systematike ústavy zaraďuje do tretej hlavy prvého oddielu, ktorý má názov Hospodárstvo Slovenskej republiky.
Ustanovením článku 55 ods. 1 ústavy sa určujú princípy, na ktorých sa zakladá hospodárstvo Slovenskej republiky. Ide o princíp sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. aby bol zákon v súlade s článku 55 ods. 1 ústavy, musia byť splnené všetky tieto ustanovené princípy. Ústava v článku 55 ods. 2 deklaruje ochranu a podporu hospodárskej súťaže8).
Ustanovením článku 55 sa formulujú
princípy hospodárskej politiky Slovenskej republiky
. Princípy hospodárskej politiky patria k
základným ústavným princípom
9).
Článok 55 ods. 2 ústavy - na rozdiel od práva podnikať a uskutočňovať inú zárobkovú činnosť, ktoré je subjektívnym právom oprávnených osôb -
neupravuje subjektívne právo
fyzickej alebo právnickej osoby. Ustanovenie článku 55 ods. 2 ústavy nezaručuje právo na hospodársku súťaž, ani právo byť účastníkom hospodárskej súťaže10).
Skutočnosť, že ochrana hospodárskej súťaže je osobitným ústavným princípom výslovne zaručeným článkom 55 ods. 2 ústavy, privodzuje - spolu s inými skutočnosťami - záver, podľa ktorého
niet
ústavnoprávneho
dôvodu na subsumpciu
ochrany hospodárskej súťaže
do kategórie kvázi trestného práva
. V konaní podľa zákona č. 136/2001 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže (ďalej tiež ZOHS) niet dôvodu uplatňovať základné procesné práva priznané ústavou z titulu kvázi trestnej povahy tohto konania.11)
Základné ústavné princípy v právnom štáte určujú činnosť všetkých štátnych orgánov a predurčujú proces tvorby a obsah právnych predpisov, pretože normy uvedené v ústave v právnom štáte nemajú iba politický alebo deklaratívny význam. Ustanovením článku 55 ods. 2 ústavy sa právne záväzným spôsobom ustanovuje záujem Slovenskej republiky chrániť a podporovať hospodársku súťaž. Pretože článok 55 ods. 2 je ústavnou normou, v spojení s článkom 2 ods. 2 a článkom 152 ods. 4 úst