Systém ochrany hospodárskej súťaže podľa
článku 55 ods. 2 Ústavy Slovenskej
republiky.
Mgr.
Lukáš
Lapšanský
PhD.
Ústav štátu a práva SaV, Bratislava.
LAPŠANSKÝ, L.: Systém ochrany hospodárskej súťaže podľa
článku 55 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky,
Právny obzor, 100, 2017, č. 6, s. 576 - 594.
System of protection of competition according to Section 55 paragraph 2 of the
Constitution of the Slovak Republic.
Section 55 paragraph 2 of the Constitution of the Slovak
republic1) stipulates a positive obligation of the State to protect
competition. This obligation is imposed on all public authorities, i.e. both the legislator and the
bodies applying legal regulations. The public authorities are obliged to provide free access to the
market and equality of the rules of conduct of the competitors on the market. When assessing the
fulfilment of the legislator´s obligation to ensure equality of the rules of conduct of competitors
on the market, the Constitutional Court of the Slovak republic has developed an interesting case-law
on admissibility of the criteria for distinguishing among competitors. Activities without economic
substance are fully excluded from the scope of application of Section 55 paragraph 2 of the
Constitution. For some activities with economic substance the obligation to protect competition is
limited or excluded by other public interest.Key words:
protection of economic competition, Constitution, Constitutional
CourtÚvod
Podľa článku 55 Ústavy Slovenskej
republiky (ďalej tiež ústava):
"(1)
Hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej
trhovej ekonomiky. (2) Slovenská republika chráni a podporuje hospodársku súťaž. Podrobnosti
ustanoví zákon."
Citovaný odsek 1 článku 55 ústavy
potvrdil aj na ústavnoprávnej úrovni, že hospodárstvo Slovenska už nie je centrálne riadeným
hospodárstvom, ale hospodárstvom trhovým.
Citovaný odsek 2 článku 55 ústavy
potvrdzuje, že základným mechanizmom realizácie trhového hospodárstva je hospodárska súťaž.
Hospodárska je pre trhovú ekonomiku nenahraditeľná.2)
Právna doktrína ponúkla niekoľko definícií, vymedzení či charakteristík hospodárskej
súťaže3). Trochu prekvapivo sa uchopiť pojem hospodárskej súťaže podujal aj
Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej tiež ústavný súd), hoci jeho ambíciou nebolo sformulovať
ucelenú definíciu hospodárskej súťaže, ale iba vystihnúť jej podstatu. Podľa ústavného súdu
podstatou hospodárskej súťaže je navodzovanie pohybu na trhu, ktorý spočíva nielen v nahrádzaní
jedného tovaru či služby iným tovarom či službou, ale aj v obmene súťažiacich subjektov, kde časť
ekonomicky efektívnejších podnikateľov je úspešnejšia ako iní podnikatelia. V súlade s
článkom 55 ods. 2 Slovenská republika chráni a
podporuje hospodársku súťaž, a nie neúspešných podnikateľov. K trhovému hospodárstvu patrí aj zánik
neefektívnej hospodárskej činnosti a subjektov, ktorí hospodársku činnosť vykonávajú neefektívne.
Samotná okolnosť, že podniky, menšie či väčšie, môžu zaniknúť, vypadnúť z hospodárskej súťaže,
neodporuje ústave, pretože je v
článku 55 ods. 2 ústavy
implikovaná.4)
Hospodárska súťaž, ktorú Slovenská republika podľa
článku 55 ods. 2 ústavy chráni a podporuje, je
právnym inštitútom; ústavný súd dáva právny inštitút hospodárskej súťaže v zmysle
článku 55 ods. 2 ústavy do protikladu tak s
prípadným propagandistickým či politickým významom tohto pojmu, ako aj s prípadnou koncepciou
hospodárskej súťaže ako tzv. ideálnej či absolútnej hospodárskej súťaže5),
pretože taká hospodárska súťaž ako právny inštitút neexistuje6).
Napriek kľúčovej úlohe, ktorú hospodárska súťaž zohráva v súčasnom hospodárstve, a uznaniu
hospodárskej súťaže ako právneho inštitútu, právna doktrína venuje rozboru právneho režimu ochrany
hospodárskej súťaže podľa článku 55 ods. 2
ústavy prekvapivo málo pozornosti. V druhej polovici deväťdesiatych rokov sa síce na
stránkach časopisu
Právny obzor
rozvinula zaujímavá doktrinálna debata, ktorá sa čiastočne
opierala o článok 55 ods. 2 ústavy, ale táto
debata nesmerovala primárne ku konštruovaniu obsahu záväzku chrániť hospodársku súťaž podľa
článku 55 ods. 2 ústavy, ale skôr k správnemu
koncepčnému uchopeniu hospodárskej súťaže, ktorá sa chráni podľa
zákona o ochrane hospodárskej
súťaže7). Zastávame názor, že doteraz vydané rozhodnutia ústavného
súdu vytvárajú podklad na načrtnutie aspoň základných prvkov systému ochrany hospodárskej súťaže
podľa článku 55 ods. 2 ústavy.1. Povinnosť chrániť hospodársku súťaž - základný ústavný princíp
Článok 55 ods. 2 sa v systematike
ústavy zaraďuje do tretej hlavy prvého oddielu, ktorý
má názov Hospodárstvo Slovenskej republiky.
Ustanovením článku 55 ods. 1 ústavy
sa určujú princípy, na ktorých sa zakladá hospodárstvo Slovenskej republiky. Ide o princíp sociálne
a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. aby bol zákon v súlade s
článku 55 ods. 1 ústavy, musia byť splnené
všetky tieto ustanovené princípy. Ústava v článku 55
ods. 2 deklaruje ochranu a podporu hospodárskej súťaže8).
Ustanovením článku 55 sa formulujú
princípy hospodárskej politiky Slovenskej republiky
. Princípy hospodárskej politiky patria k
základným ústavným princípom
9).Článok 55 ods. 2 ústavy - na rozdiel
od práva podnikať a uskutočňovať inú zárobkovú činnosť, ktoré je subjektívnym právom oprávnených
osôb -
neupravuje subjektívne právo
fyzickej alebo právnickej osoby. Ustanovenie
článku 55 ods. 2 ústavy nezaručuje právo na
hospodársku súťaž, ani právo byť účastníkom hospodárskej
súťaže10).Skutočnosť, že ochrana hospodárskej súťaže je osobitným ústavným princípom výslovne
zaručeným článkom 55 ods. 2 ústavy, privodzuje
- spolu s inými skutočnosťami - záver, podľa ktorého
niet
ústavnoprávneho dôvodu na
subsumpciu
ochrany hospodárskej súťaže do kategórie kvázi trestného práva
. V konaní podľa
zákona č. 136/2001 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže
(ďalej tiež ZOHS) niet dôvodu uplatňovať základné
procesné práva priznané ústavou z titulu kvázi
trestnej povahy tohto konania.11)Základné ústavné princípy v právnom štáte určujú činnosť všetkých štátnych orgánov a
predurčujú proces tvorby a obsah právnych predpisov, pretože normy uvedené v
ústave v právnom štáte nemajú iba politický alebo
deklaratívny význam. Ustanovením článku 55 ods. 2
ústavy sa právne záväzným spôsobom ustanovuje záujem Slovenskej republiky chrániť a
podporovať hospodársku súťaž. Pretože článok 55 ods.
2 je ústavnou normou, v spojení s článkom 2 ods.
2 a článkom 152 ods. 4 úst