Právno-aplikačné problémy použitia agenta pri vyšetrovaní drogovej trestnej činnosti

Vydáno: 39 minút čítania
Článkom reflektujeme na právno-aplikačný problém opakovaného predĺženia lehoty na použitie agenta/ov v tej istej trestnej veci, pričom bližšie glosujeme § 117 ods. 7 Trestného poriadku. Neopomíname pripojiť výkladový oblúk smerom k proporcionálnosti dôvodov predĺženia pôvodnej zákonnej šesťmesačnej lehoty na použitie agenta a tieto bližšie popisujeme. V reťazci príčinnej chronologickej súvzťažnosti venujeme pozornosť taktiež zákonným dôvodom opakovaného vykonania predstieraného prevodu pri nákupe a/alebo predaji omamnej alebo psychotropnej látky agentom.

In the article, we reflect on the legal application problem of repeatedly extending the deadline for the use of an agent/s in the same criminal case, while giving a closer look at § 117 par. 7 of the Criminal Code. We do not forget to add an explanatory arc towards the proportionality of the reasons for the extension of the original statutory six-month period for the use of an agent, and we describe these in more detail. In the chain of causal chronological correlation, we also pay attention to the legal reasons for the repeated execution of a pretended transfer when buying and/or selling a narcotic or psychotropic substance to agents.

MARR, S. – ČENTÉŠ, J.: Právno-aplikačné problémy použitia agenta pri vyšetrovaní drogovej trestnej činnosti; Justičná revue, 76, 2024, č. 6-7, s. 669 – 683.

Kľúčové slová: prostriedky operatívno-pátracej činnosti, agent, predstieraný prevod veci.

Key words: means of operative-search activity, agent, pretended transfer of the thing.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov, zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov, zákon č. 40/2024 Z. z.

 
Úvod
Úvodom považujeme za nevyhnutné priblížiť trestno-procesný inštitút agenta, relevantný z hľadiska obsahového zamerania nášho článku. 1) Tento inštitút je zákonodarcom zaradený medzi prostriedky operatívno-pátracej činnosti (ďalej len "prostriedky OPČ"). 2) Podľa komentára k Trestnému poriadku
prostriedkami OPČ treba rozumieť systém spravidla utajených spravodajských opatrení vykonávaných políciou na účely predchádzania, zamedzovania, odhaľovania a dokumentovania trestnej činnosti a zisťovania jej páchateľov, zabezpečovania ochrany určených osôb a strážených objektov, technicky chránených objektov, zabezpečovania a poskytovania ochrany a pomoci ohrozenému svedkovi a chránenému svedkovi, ochrany štátnej hranice a vypátrania osôb a vecí.
3)
Legálna definícia pojmu "
agent
" je ustanovená v § 10 ods. 19 Trestného poriadku, z ktorého vyplýva, že "
agent je príslušník Policajného zboru alebo príslušník polície iného štátu, ktorý na základe príkazu prokurátora alebo súdu prispieva k
odhaľovaniu
,
zisťovaniu
a usvedčovaniu páchateľov zločinu, trestných činov uvedených v treťom diele ôsmej hlavy osobitnej časti (ďalej len "korupcia"), trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa a trestného činu legalizácie výnosu z trestnej činnosti podľa § 233 a 234 Trestného zákona. Pri odhaľovaní, zisťovaní a usvedčovaní páchateľov korupcie alebo trestných činov terorizmu môže byť agentom aj iná osoba ako príslušník Policajného zboru ustanovená prokurátorom na návrh policajta alebo príslušníka Policajného zboru povereného ministrom vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "minister vnútra")."
4)
Procesné aspekty použitia agenta zákonodarca ustanovuje v § 117 Trestného poriadku. Táto právna úprava a jej výklad nevyhnutne reflektujú kvalitatívne požiadavky podľa rozhodovacej činnosti súdov 5) a predstavujú jednu z podmienok efektívnosti použitia agenta v prípravnom konaní. Na účely neskoršieho glosovania času, na ktorý môže byť agent
lege artis
použitý a o ktorý môže byť jeho opakované použitie predĺžené, je osobitne významným siedmy odsek daného ustanovenia. Zákonodarca v § 117 ods. 7 Trestného poriadku ani v žiadnom inom ustanovení tohto zákona neustanovuje minimálnu dobu použitia agenta. Ustanovuje len maximálnu (základnú) šesťmesačnú lehotu, nad ktorú je opakované použitie agenda prípustné iba v prípade predĺženia tejto lehoty. Predĺženie možno
vykonať o dva mesiace, a to aj opakovane
.
 
Odlišnosť právnych názorov v otázke času, o ktorý možno predĺžiť základnú lehotu šiestich mesiacov na použitie agenta, bola pomerne dlhotrvajúcou záležitosťou. Možnosť opakovaného použitia agenta celkovo na šesť mesiacov alebo "len" na dva mesiace polarizovala odbornú verejnosť.
Všeobecne rozlišujeme štyri modely predĺženia lehoty na použitie agenta:
i) predĺženie šesťmesačnej lehoty o viac ako dva mesiace, a to aj opakovane;
ii) rezignovanie na predĺženie šesťmesačnej lehoty, napr. iniciovaním vydania nového príkazu v tej istej trestnej veci pre rovnaké dôvody;
iii) predĺženie lehoty o dva mesiace, ale nie bezprostredne po uplynutí šesťmesačnej lehoty, napr. až s odstupom niekoľkých týždňov;
iv) vydanie viacerých príkazov na použitie agentov vydaných s rôznymi dátumami v tej istej (totožnej) trestnej veci, čím sa najmä pri väčších časových odstupoch dosiahne dlhšie použitie agentov, fakticky predĺženie lehoty bez jej "štandardného" spôsobu prolongovania.
Voči prvému modelu neuplatňujeme výhrady, pretože korešponduje s Trestným poriadkom. Príkaz na použitie agenta (v súlade s princípom materiálneho právneho štátu) musí byť riadne odôvodnený, vrátane aspektu trvania jeho použitia. 6) Zdôrazňujeme nutnosť posiln