Inštitút agenta bol do právneho poriadku Slovenskej republiky zavedený zákonom č.
247/1994 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa
Trestný poriadok, a to predovšetkým v reakcii na vtedajšiu spoločenskú situáciu, spojenú s neúmerným nárastom trestnej činnosti vyznačujúcej sa násilím, vysokou organizovanosťou, týkajúcej sa tiež daňových únikov a korupcie. Ustanovenia vzťahujúce sa na tento inštitút prešli od jeho zavedenia prirodzeným vývojom - zmeny sa týkali najmä vymedzenia trestných činov, pri ktorých zákon umožňuje využitie agenta, ustálenia okruhu orgánov, ktorým zákonodarca zveril oprávnenie vydať príkaz na jeho použitie, a taktiež často diskutovanej možnosti iniciatívneho navádzania na spáchanie trestného činu v prípade korupcie, ktorú priniesla novela trestno-procesného kódexu v podobe zákona č.
457/2003 Z. z., a ktorá sa v takmer nezmenenej podobe implementovala aj do súčasnej právnej úpravy.
2)
Práve koncepciu agenta provokatéra možno označiť za značne rozporuplnú - v celosvetovom meradle, až na malé výnimky; odborná verejnosť zaujíma k predmetnému inštitútu vyhranené až odmietavé stanovisko, dokonca ho označuje za prostriedok
contra legem
. Napriek uvedenému je tento inštitút v slovenskom právnom systéme aj v súčasnosti realitou.
3)
Filozofia plnenia úlohy agenta v slovenskom trestnom práve vychádza z predpokladu, že agent má pôsobením v utajení preniknúť do kriminálneho prostredia na účely získania trestnoprávne relevantných informácií - takto zabezpečené informácie nemusia mať len priamy dôkazný význam v tej-ktorej trestnej veci, ktorá sa s využitím agenta spája, ale môžu vhodným spôsobom nasmerovať objasňovaciu činnosť polície, resp. procesnú činnosť orgánov činných v trestnom konaní
4)
. Agent tak predstavuje zásadný, ak nie až jeden z najvýznamnejších inštitútov, ktorý slúži k odhaľovaniu predovšetkým organizovaného zločinu, ktorého ucelená štruktúra a hierarchia, spravidla spojená s prepracovanými spôsobmi vzájomnej komunikácie, obvykle neumožňuje odhaliť činnosť uvedených skupín bez detailnejšieho pohľadu a poznania jeho jednotlivých štruktúr "zvnútra". Pokiaľ chápeme prostriedky trestného práva ako
ultima ratio
v porovnaní s ostatnými právnymi odvetviami, potom inštitút agenta možno odôvodnene považovať za najkrajnejší spôsob odhaľovania a postihovania trestnej činnosti, keďže jeho pôsobenie sa spravidla nevyhnutne spája so zásahmi do právom chránených záujmov osôb, a to často nielen tých, ktoré sa majú podieľať na trestnej činnosti. Súčasne predstavuje vysoké riziko aj pre samotnú osobu plniacu úlohu agenta.
5)
Slovenská právna úprava rozlišuje, v závislosti od miery iniciatívneho navádzania, medzi využitím tzv.
agenta kontrolóra
6)
a
agenta provokatéra
7)
; už z uvedeného je zrejmé, že podstata neskôr spomenutého bude spočívať v provokácii, resp. v navádzaní k určitému konaniu. Dotknuté ustanovenie explicitne pripúšťa výnimku zo zákazu iniciatívneho navádzania na spáchanie trestného činu, pokiaľ ide o korupciu verejného činiteľa, resp. zahraničného verejného činiteľa, a zároveň zistené skutočnosti nasvedčujú v prosp