Je použitie informačno-technických prostriedkov agentom v obydlí podmienené vydaním osobitného (ďalšieho) príkazu?

Vydáno: 27 minút čítania
Predkladaným príspevkom jeho autori analyzujú pomer špeciality medzi ustanovením § 117 a § 114 Trestného poriadku v tom kontexte, či je použitie informačno-technických prostriedkov (ďalej len "ITP") agentom v obydlí možné bez vydania osobitného, (ďalšieho) príkazu podľa § 114 Trestného poriadku. Predmetný príspevok je pokračovaním skôr publikovaných článkov.

With then presented contribution, its authors analyse the ratio of specialization between the provisions of § 117 and § 114 of the Criminal Code in the context of whether the use of information and technical means (hereinafter referred to as ,,ITP”) by an agent in a dwelling is possible without issuing a special, (further) order according to § 114 of the Criminal Code order. The article in question is a continuation of previously published articles.

MARR, S. – ČENTÉŠ, J.: Je použitie informačno-technických prostriedkov agentom v obydlí podmienené vydaním osobitného (ďalšieho) príkazu?; Justičná revue, 77, 2025, č. 2, s. 151 – 161.

Kľúčové slová: agent, informačno-technické prostriedky, určenie pomeru špeciality medzi § 117 a § 114 Trestného poriadku.

Key words: agent, means of operative-search activity, determination of the specialty ratio between § 117 and § 114 of the Criminal Code.

Právne predpisy/legislation: Charta základných práv Európskej únie, Ú. v. EÚ pod č. 2007/C 303/01; Ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky; zákon č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore; zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok.

 

 
1 Úvod
V nadväznosti na naše predchádzajúce články 1) k použitiu informačno-technických prostriedkov (ďalej len "ITP") agentom sa zaoberáme problematikou požitia ITP (agentom) v obydlí bez vydania príkazu na vyhotovenie obrazových, zvukových alebo obrazovo-zvukových záznamov podľa § 114 Trestného poriadku, eventuálne glosovaním situácií, v ktorých je kombinácia trestno-procesných inštitútov normatívne ustanovených v § 117 a § 114 Trestného poriadku žiaduca a niekedy doslovne aj nevyhnutná.
V tejto spojitosti odlišujeme dve situácie, ktorými sú:
a)
zásahy do základných práv a slobôd v trestnom konaní,
b)
použitie agenta v trestnom konaní.
Ad a) Pri zásahoch do základných práv a slobôd jednotlivca v trestnom konaní je rešpektovaný právny názor, podľa ktorého v prípade, ak je možný zásah do týchto práv viacerými inštitútmi, platí zásada, že prioritu má ten inštitút, ktorý je najmenej invazívny a najproporcionálnejší. Povedané inak, aplikuje sa ten inštitút, ktorý je spôsobilý dosiahnuť stanovený cieľ v čo možno najmenšej miere zásahu do základných ľudských práv a slobôd, garantovaných medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a vnútroštátnym právom. Uvedené tvrdenie podporujeme
judikátom č. R 47/2017
, podľa ktorého:
"procesné inštitúty Trestného poriadku, zamerané na získavanie dôkazov na účel ich následného vykonania, sa vo vzťahu ku konkrétnemu dôkazu nekumulujú, ak to nie je vzhľadom na povahu veci procesne nevyhnutné."
2)
"
Treba zdôrazniť, že v oblasti ľudských práv a slobôd v Ústave Slovenskej republiky (ďalej len "Ústava") sa uplatňuje princíp priority medzinárodných noriem zakotvených v medzinárodných zmluvách." 3) "Tým, že občianske práva a slobody sa upravujú v ústavách jednotlivých štátov, odlišujú sa od ostatných práv a slobôd, ktoré sú upravené v právnych predpisoch nižšej právnej sily
" 4) ; z uvedeného dôvodu sa označujú ako základné, prípadne tiež ako ústavné práva.
V reakcii na prioritu (prednosť) medzinárodných zmlúv pred vnútroštátnou právnou úpravou, vrátane Ústavy, poukazujeme nielen na čl. 7 ods. 5 Ústavy, ale rovnako na čl. 7 ods. 2 Ústavy, z ktorého vyplýva, že
"... právne záväzné akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie majú prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky
" 5) , čo podporujeme