Imunita štátu v medzinárodnej arbitrážnej a obchodnej praxi II. časť - Politické a
ústavnoprávne aspekty.
Doc. JUDr.
Katarína
Chovancová
PhD. LLM.
MCIArb, Ústav štátu a práva SAV, Bratislava; Fakulta práva PEVŠ,
Bratislava.
CHOVANCOVÁ, K.: Imunita štátu v medzinárodnej arbitrážnej a obchodnej praxi.
II. časť - Politické a ústavnoprávne aspekty. Právny obzor, 100, 2017, č. 5, s. 459 -
475.
State Immunity in International Arbitration and Commercial Practice. Part II. -
Political and Constitutional Aspects.
Theory of restrictive sovereign immunity substantiated
itself as wishful, but still not a complete replacement of its older sibling, being obsolete
absolute immunity from both jurisdiction and enforcement of arbitral award. Actually, it is widely
known that a right of the party to the international arbitration to properly enforce an arbitral
award, rendered in its favour against the state, stays a controversial issue. It may be submitted
that the aforementioned situation is a courtesy of a residual application of the theory of absolute
sovereign immunity - a pain in the neck of traders with its quite disappointing effect, when
considering the contemporary modern business world, that both respects and enjoys the doctrine of
restricted immunity, and its division between transactions jure imperii
and transactions
jure gestionis
. In particular, this concept secured access to justice for private actors when
trading with states. It may be submitted that both the international commercial and investment
arbitration are vivid examples of all the possible doctrinal tensions, exposed by the international
law of immunity. The most recent accounts of relevant cases disclose a general shift toward the
doctrine of restrictive sovereign immunity and simply put, the restrictive sovereign immunity ought
to have a universal scope of applicability across the globe. Except for introducing the issue of the
state immunity in international arbitration, this two part long study presents a brief account of
the reasons why the doctrine of restrictive immunity should dominate the ground of international
commerce. As the story develops, it will make three intertwined observations in this
respect.Key words:
state immunity, the jurisdictional immunity, the immunity from
execution, Hongkong, the constitution, one country - two systemsI. Úvod
Exekučná imunita štátu spojená s vážnymi politickými a ústavnými otázkami bola nedávno
predmetom rozhodnutia v mediálne mimoriadne známom medzinárodnom spore 1)
rozhodovanom nielen na všetkých stupňoch súdneho konania v Hongkongu, ale aj súdmi v
USA,2) v Austrálii3) a v Spojenom
kráľovstve.4) V súvislosti s tromi rozhodnutiami hongkonských sudcov v
uvedenom prípade je možné skonštatovať, že za najkontroverznejšie v porovnaní s rozhodnutiami
nižších súdov vo všeobecnosti sa považuje rozhodnutie, vydané v júni 2011 tzv. Konečným odvolacím
súdom ("CFA"),5) ktorý v Hongkongu plní funkciu najvyššieho súdu, a to hneď z
dvoch dôvodov. Jednak zbytočne negatívne naladilo potenciálnych zahraničných investorov zo všetkých
štátov, podporujúcich teóriu reštriktívnej imunity, a okrem toho zrejme aj zredukovalo akékoľvek
idealistické predstavy o právnom štáte, vyjadrené okrem iného aj v nezávislosti súdnej moci od
štátnej exekutívy bez jej ovplyvňovania sudcovskej nezávislosti a
nestrannosti.6)
Democratic Republic of
the Congo, et al. v. FG Hemisphere Associates LLC/"FG Hemisphere"/,
Opúšťajúc teóriu reštriktívnej imunity, dlhodobo uplatňovanú súdmi v Hongkongu v súlade s
common law,7) rozhodnutie CFA bolo podľa Chan8)
"
kontroverzné, a to vďaka zvráteniu dlhodobej pozície Hongkongu, v súlade s ktorou štáty nemajú
jurisdikčnú a exekučnú imunitu v obchodných transakciách.
" Väčšina sudcov CFA však s vedomím
dôsledkov ústavného odovzdania Hongkongu Číne od Spojeného kráľovstva 30. júna 1997 poslušne
odovzdala aj časť svojej právomoci na rozhodovanie o štátnej imunite9) po
tom, čo sa po prvýkrát vo svojej histórií CFA obrátil so žiadosťou o výklad právnej otázky na Stály
výbor čínskeho Národného ľudového kongresu.10) Uvedená procedúra je podľa
hongkonských komentátorov jedným z tzv. domácich ústavných tabu.
11)
Ústavné tabu na hongkonský spôsob zahrňuje viaceré dvojzmyselné ustanovenia hongkonskej ústavy -
Základného práva,12) ktoré si vyžadujú interpretáciu ohľadne ich
uplatňovania v rámci ústavných mechanizmov, založených hongkonskou ústavou. Politici sa im však
dlhodobo zámerne vyhýbajú v snahe vyhnúť sa možným budúcim politickým kontroverziám, ktoré by
oficiálny výklad mohol spôsobiť vo vzťahu k Číne.Postup hongkonského CFA v prípade bol natoľko výnimočný, že
dokonca i autori, ktorí súhlasili s rozsudkom CFA, upozornili na zbytočne priveľký krok vzad zo
strany hongkonských sudcov, pretože aj keď čínska vláda požiadala Hongkong o rešpektovanie doktríny
absolútnej imunity v troch formálnych listoch, nevydala nikdy žiaden priamy príkaz pre CFA obrátiť
sa na špeciálny čínsky výkonný orgán so žiadosťou o poskytnutie inštrukcií. Vzhľadom na to, že celá
triáda súdnych rozhodnutí v spore zahrňuje aj čiastočný rozbor následkov
ústavného prevzatia Hongkongu Čínou spod zvrchovanosti Spojeného kráľovstva v júli 1997, je vhodné
čitateľovi predostrieť aspoň stručný náčrt hongkonského Základného práva aj ústavného odovzdania,
súvisiaceho s určitými aspektmi analyzovaného prípadu ešte pred samotnou postupnou analýzou všetkých
troch rozhodnutí hongkonských súdov.
FG Hemisphere
FG Hemisphere
Pôvodným zámerom ústavného prevzatia Hongkongu pod čínsku zvrchovanosť bolo opätovné
zjednotenie Hongkongu a Číny, a to pri zachovaní konceptu "
jedna krajina - dva
systémy
",13) a to v mierovej a priateľskej (aspoň navonok) koexistencii
kapitalizmu v Hongkongu a socialistického zriadenia v Číne. Hongkong si pritom mohol ponechať
vlastnú ústavu aj vlastný právny poriadok, platný ešte pred ústavným prevzatím, okrem prípadov, keď
by porušoval hongkonskú ústavu. Čo bolo z hľadiska budúcnosti Hongkongu veľmi dôležité,
predpokladalo sa, že pozícia Hongkongu ako dôležitého medzinárodného obchodného, arbitrážneho i
finančného centra bude rešpektovaná.14) Predpokladané zjednotenie Hongkongu
a Číny s jej socialistickým právnym a politickým systémom sa však ukázalo byť mimoriadne náročné,
pretože i napriek relatívne vysokému stupňu autonómie, ktorou Hongkong vrátane vlastnej
zákonodarnej, výkonnej a nezávislej súdnej moci disponuje, ako tvrdí Tai,