Obmedzenia hotovostných platieb sú dlhodobo diskutovaným témou v oblasti ekonomiky a finančného práva. Hoci hotovosť zostáva populárnym platobným prostriedkom, tak s rastúcimi technologickými možnosťami a digitalizáciou ekonomiky sa významným spôsobom mení. Príspevok sa zaoberá novoprijatou legislatívou na úrovni EÚ ohľadne obmedzenia platieb v hotovosti vyšších ako 10 000 eur a porovnáva túto právnu úpravu s vnútroštátnou úpravou na Slovensku. Rozoberá toto opatrenie z rôznych hľadísk a poskytuje komplexný pohľad na obmedzenia veľkých hotovostných platieb, ich opodstatnenie a vplyvy.
Restrictions on cash payments have long been debated topic in economics and financial law. Although cash remains a popular means of payment, it is changing significantly with the increasing technological possibilities and the digitalisation of the economy. The paper discusses the newly adopted legislation at the EU level regarding the restriction of cash payments exceeding EUR 10,000 and compares this legislation with the national regulation in Slovakia. It discusses this measure from different perspectives and provides a comprehensive view of the restrictions on large cash payments, their rationale and impacts.
PONIŠT, V.: Zavedenie obmedzenia veľkých hotovostných platieb a jeho vplyv na právny poriadok Slovenskej republiky; Justičná revue, 77, 2025, č. 3, s. 265 – 273.
Kľúčové slová: hotovosť, platba v hotovosti, obmedzenie hotovosti.
Key words: cash, cash payments, cash restriction.
Právne predpisy/legislation: nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1624 z 31. mája 2024 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu; zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti v znení zákona č. 211/2023 Z. z.
Úvod
Problematika obmedzovania hotovosti sa ukazuje ako veľmi citlivá otázka. Videli sme to napríklad aj pri schvaľovaní práva na hotovosť do
Ústavy Slovenskej republiky, ktoré bolo skôr politickým ako odborným zásahom.Na jednej strane by sa politický rozmer zavedenia zákonných hotovostných limitov nemal podceňovať. Politici musia byť opatrní, aby ešte viac nepodkopali dôveru občanov v Eurosystém.
1)
Na druhej strane, hotovostné limity môžu byť atraktívnou a pragmatickou politickou možnosťou, ktorá dopĺňa iné opatrenia prijaté na obmedzenie finančnej trestnej činnosti.
2)
Treba však dodať, že ich zavedením ani nevieme zmerať ich účinnosť vo všetkých oblastiach (napr. financovanie terorizmu, či pranie špinavých peňazí - pôjde iba o dohady, pri výbere daní síce máme konkrétne čísla, ale tie nemusia súvisieť so zavedením takéhoto opatrenia). Aj vo vzťahu k Slovenskej republike platilo, že národný zákonodarca obmedzoval hotovosť viac ako zákonodarca EÚ. Najnovšie sa zákonodarca EÚ rozhodol zaviesť limity na platby v hotovosti, čím mal v pláne zaviesť plošné obmedzenie, ktoré by platilo v celej EÚ, teda nielen v eurozóne.
EÚ rozmanitá v nejednotnosti
Parafrázovaním motta EÚ by sme chceli poukázať na to, ako to s obmedzeniami hotovostných platieb v samotnej EÚ bolo. Postoj k hotovosti a zavádzaniu obmedzení, napríklad aj vo forme hotovostných limitov, nie je v krajinách EÚ rovnaký. Často sa stretávame s viac ako paradoxnými situáciami. Zatiaľ čo severské krajiny sa snažia prejsť viac na bezhotovostnú ekonomiku (napr. Švédsko), no nemajú upravené maximálne limity pre platbu v hotovosti, tak južné krajiny používajúce hotovosť viac môžu mať, paradoxne, prísnejšie obmedzenia pre platbu v hotovosti (napr. Grécko vo výške 500 eur, Portugalsko vo výške 3 000 eur). Nemecko a Rakúsko sú krajinami, kde má hotovosť svoje tradične silné miesto a obmedzenia vo všeobecnosti neplatia. V rámci EÚ niektoré krajiny zaviedli horné limity pre platby v hotovosti, no mnohé nie. Ani v samotnej eurozóne neplatil jednotný prístup, a to tak v otázke zavedenia limitov vo všeobecnosti, ako ani v otázke ich samotnej výšky. Ak však boli nejaké limity prijaté, neboli n