Právna regulácia reklamy šírenej prostredníctvom elektronickej pošty
JUDr.
Ľubomír
Zlocha
interný doktorand na Katedre obchodného práva a hospodárskeho práva Právnickej
fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
ZLOCHA, Ľ.: Právna regulácia reklamy šírenej prostredníctvom elektronickej pošty. Právny
obzor, 99, 2016, č. 3, s. 204 - 218.
Legal regulation of advertising disseminated via e-mail.
Advertising is a phenomenon
of modern society, without which we cannot imagine functioning and prosperous economy. Internet
advertising is nowadays regarded as an independent marketing tool. Increasingly, however we can
still observe sending of unsolicited advertising messages that present a product or service or
encourage the recipient in that direction to do more. In this article the author analyses legal
regulation of advertising disseminated via e-mail. Dissemination of advertising via e-mail is
regulated not only by public or private national law, but is also regulated and harmonised by EU
law. Whereas the dissemination of advertisements via electronic mail is an advertising action, legal
regulation also applies to the use of electronic mail as an advertising tool. Doctrinal
understanding of spam as unsolicited messages of any content is broader than the definition
contained in the framework of EU legislation, which is limited to unsolicited advertising messages
disseminated by e-mail. What remains questionable is the issue of the effectiveness of anti-spam
rules because the possibility of using anti-spam law standards is considerably restricted taking
into account existing limits of national jurisdictions.Key words:
advertisement, advertising, e-mail, spam, opt-in, opt-out, unfair
competition, EU law, personal information1. Úvod
Reklama je fenoménom modernej spoločnosti, bez ktorej si nevieme predstaviť fungujúcu a
prosperujúcu ekonomiku. Na jednej strane reklama predstavuje jeden z prostriedkov konkurenčného boja
medzi podnikateľmi, na strane druhej slúži ako pomôcka pre spotrebiteľov, ktorí sa musia orientovať
na neustále sa rozpínajúcom trhu tovarov a služieb.
Internetová reklama je v dnešnej dobe považovaná za samostatný marketingový nástroj,
nielen doplnkový, resp. podporný prostriedok štandardných marketingových metód. Historický vývoj
internetovej reklamy je na rozdiel od iných tradičných foriem reklamy pomerne krátky. Internetová
reklama sa začala rozvíjať až v 90. rokoch 20. storočia ako dôsledok neustále narastajúceho trendu
využívania výpočtovej techniky a internetu v oblasti podnikania, ako aj v bežných domácnostiach. V
súčasnosti, vzhľadom na veľký počet užívateľov internetu, môže zadávateľ internetovej reklamy
osloviť významný segment potenciálnych odberateľov svojich produktov alebo služieb. Medzi hlavné
výhody internetovej reklamy by sme mohli zaradiť vysokú mieru interaktivity medzi užívateľmi, lepšiu
spätnú väzbu ako v prípade klasických reklamných formátov a vyššiu mieru flexibility v prípade
potrebných zmien alebo úprav prebiehajúcej reklamnej kampane. Najväčšou devízou internetovej reklamy
je však skutočnosť, že internet je globálnym médiom, prostredníctvom ktorého môžu podnikatelia
ponúkať svoje produkty a služby na "teritoriálne neobmedzenom" trhu. Najbežnejšími formami šírenia
reklamy v prostredí internetu sú jej šírenie prostredníctvom webových stránok (bannery, pop-up okná,
textové odkazy...), vyhľadávacích služieb (napr. tzv. keyword advertising) alebo elektronickej
pošty.
2. E-mailová reklama
Ako už zo samotného názvu e-mailová reklama vyplýva, táto forma reklamy spočíva v
zasielaní rôznorodých reklamných ponúk do e-mailových schránok. V rámci e-mailovej reklamy musíme
rozlišovať vyžiadané a nevyžiadané reklamné oznámenia.
Vyžiadané reklamné oznámenie sa spravidla označuje ako tzv. newsletter, keď sa potenciálny
zákazník prihlási na jeho odber, aby bol informovaný o novinkách, prípadne akciách týkajúcich sa
produktov alebo služieb podnikateľa.
Čoraz častejšie však môžeme pozorovať zasielanie nevyžiadaných reklamných oznámení, ktoré
prezentujú určité produkty alebo služby, prípadne nabádajú príjemcov v tomto smere k ďalšej
aktivite. Nevyžiadanú elektronickú poštu označujeme pojmom
spam
.3. Vymedzenie pojmu spam
Samotný pojem spam slovenská legislatíva nepoužíva a ani žiadnym spôsobom nedefinuje.
Výkladové slovníky pojem spam definujú takmer výhradne ako
hromadne rozposielanú e-mailovú poštu,
ktorá nie je príjemcom vyžiadaná
. Najčastejšie sú predmetom takejto e-mailovej pošty reklamné
oznámenia, ktoré sú masovo rozosielané veľkému počtu adresátov.Za spam sa však v širšom slova zmysle nepovažuje len nevyžiadaná elektronická pošta, ale
akékoľvek masovo sa šíriace nevyžiadané oznámenie prostredníctvom internetu, keďže tento fenomén
prenikol aj do diskusných fór, komentárov a rôznych messangerov,1) ako sú
napríklad ICQ, Skype, Facebook Messenger a mnohé iné. Na účely tohto článku sa však budeme ďalej
zaoberať vymedzením spamu len z pohľadu hromadne rozposielanej a nevyžiadanej elektronickej
pošty.