Charakter návrhu prijatého v referende
JUDr.
Boris
Balog
PhD.
Fakulta práva Paneurópskej vysokej školy, Bratislava.
BALOG, B.: Charakter návrhu prijatého v referende. Právny obzor, 98, 2015,
č.5, s.497 - 512.
Character of the proposal adopted by
The referendum
.referendum
is part of the
constitutional arrangements from the adoption of the Constitution of the Slovak Republic since 1992.
Practical experience is except from one of a referendum
only related to referendums, which were not
valid. The referendum
and its place and importance in the Slovak constitutional system is of
interest of constitutional law, political science, sociology, as well as the media and the public.
Individual elements of constitutional arrangement are evaluated in terms of their contribution to
meeting the spirit of the referendum
, respectively if they create barriers to its effective use in
the public life of the Slovak Republic. The contribution is based on the basis that constitutional
arrangement of the referendum
is essentially right and focuses on the outcome of the referendum
to
investigate the nature of the proposal adopted by referendum
. Author assumes that citizens in a
referendum
decide on important issues of public interest. The result of the referendum
is announced
in the Collection of Laws. From a constitutional arrangement the author based of the decisional
activity of the Constitutional Court concludes that the result of a referendum
is a generally biding
legal act. As a result of the decisions of citizens has prevail over Acts of Parliament. The
proposal adopted by a referendum
can be selfexecuting, that don´t needs law for its enforcement, but
also that, for the implementation of which is the adoption of a law required. In this case, the
proposal adopted by referendum
is also a command to the legislative procedure of the Parliament. To
emphasize the nature of the proposal adopted by referendum
, the contribution offers suggestions for
amendment of the Constitution of the Slovak Republic.Key words:
referendum
, proposal adopted in referendum
, constitution,
Parliament1. Úvod
Ústavné právo Slovenskej republiky by malo byť tým najkonzervatívnejším a najnudnejším
odvetvím v slovenskom právnom poriadku. Tieto dve vlastnosti by malo mať z celkom jednoduchého
dôvodu - pretože jeho základným prameňom je Ústava Slovenskej
republiky (ďalej len "ústava"), ktorá je
tuhá1) a po 23 rokoch by nás už v zásade nemala čím prekvapiť. Ak sa aj v
diele z roku 1992 niečo nepodarilo, dalo by sa čakať, že po 23 rokoch a 13 priamych novelizáciách
bude všetko v ústave a s
ústavou v poriadku.
Skutočnosť je ale iná. V oblasti ústavného práva sme svedkami permanentného pohybu a
permanentných výziev, ktoré sú výsledkom politických útokov na
ústavu. V demokratickej spoločnosti to v zásade nie je
problém, pretože je to práve ústava, ktorá politický
boj jednak umožňuje a súčasne ho aj reguluje a predstavuje záruku a garanciu riešenia politických
problémov, a to aj vtedy, ak ide o problémy fiktívne.2)
Na druhej strane ale existujú problémy, ktoré nie sú fiktívne, ale majú reálne jadro,
mnohé nie sú nové, ale ústava na ich riešenie
pripravená nie je alebo nie dostatočne,3) čo jej pozíciu základného zákona
štátu oslabuje a vystavuje ju ďalším útokom zo strany politickej reprezentácie, médií a tiež
verejnosti.
Jedným z ústavných inštitútov, ktorý napriek 23ročnej existencii vyvoláva pomerne veľa
otázok, je aj
referendum
. Tomuto sa dokonca dlhodobo venuje aj veda ústavného
práva.4) Aj napriek zmenám
ústavy, niekoľkým rozhodnutiam Ústavného súdu
Slovenskej republiky (ďalej len "ústavný súd") a doktrinálnym výstupom je stále s referendom
spojených mnoho otázok. Tieto nie sú, podľa mňa, primárne výsledkom, resp. dôsledkom zlej alebo
nedostatočnej ústavnej úpravy referenda, ako skôr jej nepochopenia, resp. jej neschopnosti napĺňať a
podporovať aktuálne politické požiadavky. Keďže ale práve toto úlohou tuhej
ústavy nie je, budem ústavnú úpravu referenda
obhajovať ako v zásade správnu a dostatočnú a dostatočne jasnú aj v otázke, ktorá asi najviac
zarezonovala po ostatnom referende, a to otázke charakteru návrhu prijatého v platnom referenda. Na
druhej strane som si vedomý toho, že ak ústavná úprava dlhodobo vyvoláva množstvo otázok, čistým
riešením je jej revízia a úprava. V závere príspevku preto ponúkam niektoré návrhy de
constitutione ferenda
týkajúce sa zabezpečenia rešpektovania výsledkov referenda.2. Suverenita ľudu ako východisko k
referendu
Ústavným princípom, ktorý predstavuje východisko k referendu a má vplyv aj na charakter
návrhu v ňom prijatom, je princíp suverenity ľudu. V princípe suverenity ľudu sa stretáva
subjektívne právo na účasť na demokratickej tvorbe vôle pri zachovaní rovnosti šancí s možnosťou
inštitucionalizovanej praxe štátnoobčianskeho sebaurčenia danou objektívnym
právom.5) Princíp suverenity ľudu a jeho vyjadrenie v
ústave je naplnením demokratickej podstaty Slovenskej
republiky. Podľa č