Právna úprava nadnárodného štrajku ako nevyhnutná podmienka globálneho trhu
práce
JUDr.
Marek
Švec
pôsobia ako interní doktorandi na Katedre pracovného práva a práva sociálneho
zabezpečenia Právnickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.
Mgr. et Bc.
Martin
Bulla
pôsobia ako interní doktorandi na Katedre pracovného práva a práva sociálneho
zabezpečenia Právnickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.
BULLA
, M., ŠVEC, M.: Právna úprava nadnárodného štrajku ako nevyhnutná
podmienka globálneho trhu práce. Právny obzor, 94, 2011, č.5, s.483 -
500.Legal regulation of supranational strike as a prerequisite of global labour market.
This paper analyzes the issue of transnational industrial action in the European Union. European
Union law neither national legal orders in individual the Member States do not deal with the matter
in an explicit
way. Hence the legal framework for a multinational strike is derived from the
fundamental guarantees of the right to strike, contained in several international instruments
(including the Charter of Fundamental Rights of the EU) as well as in constitutions or other
national regulations. Likewise decision making process of both European and national courts plays an
important role in creating the legal environment for realization of transnational forms of
industrial action. The authors present their proposals de lege feranda in relation to the possible
development of legislation in the field of the issue in question on the basis of analysis of legal
environment in the EU law and selected national legislations.Key words:
right to strike, supranational (cross-border) strike, protection of
rights and interests of employees, collectively organised event, European social
partnersÚvod
1) Právna úprava kolektívneho pracovného práva predstavuje dlhodobo
v slovenskom pracovnom práve pálčivý problém. Absencia aktuálnej pracovnoprávnej literatúry v
uvedenej oblasti je brzdou ďalšieho rozvoja danej problematiky v kontexte nového modelu pracovného
práva (flexiistoty). Spoločným menovateľom európskeho pracovného práva i pracovnoprávnych úprav
členských krajín Európskej únie tak naďalej zostáva absencia koncepčnej právnej úpravy nadnárodnej
formy štrajku ako významného inštitútu ochrany práv zamestnancov. Uvedený stav sa pri pohľade na
súčasný stav globálnej ekonomiky i celkový charakter transformujúceho sa európskeho pracovného trhu
javí ako zlyhanie európskeho i národného zákonodarcu. Kolektíva ochrana práv a záujmov európskych
zamestnancov tak spravidla zostáva iba v rovine politických deklarácií a akademických diskusií. Hoci
významom štrajku ako prostriedku ochrany práv a záujmov zamestnancov sa vo svojom románe "Germinal"
zaoberal už francúzsky spisovateľ Émile Zola, ktorý tvrdil, že štát musí korigovať svoje vlastné
správanie práve prostredníctvom práva na štrajk, a to najmä vtedy, ak vystupuje v pozícii
zamestnávateľa.2)
Dôvodov chýbajúcej právnej úpravy môže byť hneď niekoľko. Pretrvávajúce problémy
európskych odborových organizácií,3) vznik nadnárodných zamestnávateľských
"konglomerátov" s veľmi výrazným politickým vplyvom, ktoré nemajú relevantný záujem na vzniku novej
(obmedzujúcej?) právnej úpravy, kolektívne pracovné právo na okraji záujmu zákonodarcu, slabá
ochrana práv zamestnancov v transformujúcich sa ekonomikách strednej a východnej Európy a
pod.
Tento článok sa usiluje priniesť nový pohľad na súčasnú právnu úpravu nadnárodného štrajku
v európskom i národnom kontexte, hľadať inšpiráciu pre novú právnu úpravu, ako i pokúsiť sa o
realizáciu jasných záverov a návrhov
de lege ferenda
pre slovenské a európske pracovné
právo.I. "Nadnárodný" štrajk
Nevyhnutnosť právneho zakotvenia nadnárodnej formy štrajku nie je otázkou posledných
rokov, prvé snahy možno badať už začiatkom deväťdesiatych rokov minulého storočia. Primárnym
podnetom bolo najmä vytvorenie nadnárodných holdingových zamestnávateľov, ako i globalizácia
svetovej ekonomiky. Spolu s ďalšími prebiehajúcimi spoločenskými procesmi4)
následne vytvorili postupný tlak na znižovanie pracovnoprávnej ochrany zamestnancov a ich zástupcov
na pracovisku. Pôsobenie jedného zamestnávateľa vo viacerých krajinách s rozdielnymi
pracovnoprávnymi úpravami všeobecne prispieva k zásadnej diferenciácii zamestnancov a rozširovaniu
dvojkoľajnosti pracovného práva pri ich ochrane v európskom priestore. Vznikajú špecifické skupiny
zamestnancov, ktoré, hoci pracujú u rovnakého zamestnávateľa, majú výrazne sťaženú možnosť
praktického využitia pracovnoprávnych prostriedkov na zabezpečenie ochrany vlastných práv a záujmov
(v závislosti od kvality pracovnoprávnej úpravy konkrétnej krajiny). Právo na štrajk je vnímané ako
posledná možnosť účinnej ochrany záujmov zamestnancov a dosiahnutia uspokojenia základných
sociálnych potrieb. Preto je vyššie načrtnutý právny stav trvalo neudržateľný nielen kvôli jasnému
diskriminačnému charakteru na základe národnej príslušnosti, ale i pre príkry rozpor so základnými
zásadami a všeobecnými princípmi, na ktorých je založená Európska únia5) a
ktoré sú obsiahnuté v mnohých medzinárodných dokumentoch.6)
Aktuálne presadzovaný nový európsky model pracovného práva (flexiistota), ktorý má
predstavovať jedinečné spojenie silnejšej pracovnoprávnej ochrany zamestnancov a vyššej flexibility
pracovnoprávnych vzťahov, sa potom stáva iba ťažko naplniteľným.
II. Právo na štrajk a jeho možné
konotácie
2.1 Právo na štrajk
de lege
lata
Nájsť všeobecne akceptovateľnú a záväznú definíciu práva na štrajk sa môže pri pohľade na
jednotlivé právne úpravy členských krajín Európskej únie javiť ako problematické, ak nie úplne
nemožné. Právo na štrajk nadobúda v rôznych právnych úpravách rozdielny obsah či kvalitatívne
postavenie. Z uvedeného vyplývajú aj odlišnosti pri jeho realizácii v podmienkach konkrétnej
krajiny, tobôž pri potenciálnom výskyte medzinárodného prvku.
Právo na štrajk bezprostredne súvisí
so slobodou združovania
a s tzv. koaličnou