2. Realizácia finančného sprostredkovania a právna povaha dôverných údajov o klientoch
Každá distribučná stratégia sa musí zakladať na správnej identifikácii cieľových segmentov, ich potrieb, požiadaviek a očakávaní.
6)
Finančné inštitúcie pri distribúcii finančných služieb používajú predovšetkým samostatných a viazaných finančných agentov. Samostatní finanční agenti s cieľom zabezpečiť čo najväčší počet uzatvorených zmlúv o poskytnutí finančnej služby ako odbytový kanál využívajú svojich podriadených finančných agentov. V praxi sa za predmetným účelom aplikujú rôzne multi-level-marketingové schémy. Cieľ týchto stratégií tvorí naplnenie znaku legálnej definície podnikania, ktorá je zakotvená v
Obchodnom zákonníku, a to účel dosiahnutia zisku. V tomto kontexte konštatujeme, že pri uskutočňovaní podnikania
sui generis
, t. j. finančného sprostredkovania, závisí dosiahnutie zisku od počtu uzatvorených zmlúv o poskytnutí finančnej služby a ich objemu. Legálna definícia zmluvy o poskytnutí finančnej služby na účely
zákona o finančnom sprostredkovaní je tvorená enumeratívnym výpočtom zmluvných typov zakotvených v osobitných predpisoch reglementujúcich jednotlivé sektory finančného trhu. Spoločný znak predmetnej skupiny zmlúv predstavuje skutočnosť, že jednu zo zmluvných strán vždy bude tvoriť klient, a to profesionálny či neprofesionálny. Z uvedeného možno abstrahovať, že klient a zmluva o poskytnutí finančnej služby, ktorú uzatvára, vedie k dosiahnutiu zisku, jednak na strane finančnej inštitúcie a jednak na strane finančného agenta. Logicky, zoznam klientov hrá pri finančnom sprostredkovaní kľúčovú rolu. V súvislosti so zmluvným vzťahom medzi samostatným finančným agentom a podriadeným finančným agentom je potrebné uviesť, že majiteľom zoznamu klientov je samostatný finančný agent, ktorý si od okamihu vzniku oprávnenia na vykonávanie činnosti samostatného finančného agenta zoznam klientov vytvára a tento zoznam tvorí jeho obchodné tajomstvo.
7)
Zákonná definícia obchodného tajomstva obsiahnutá v ustanovení
§ 17 Obchodného zákonníka vymedzuje podmienky, ktorých kumulatívne splnenie je predpokladom vzniku obchodného tajomstva a získania ochrany prostredníctvom ustanovení
Obchodného zákonníka.
8)
Zoznam klientov samostatného finančného agenta predstavujú skutočnosti obchodnej povahy súvisiace s podnikom samostatného finančného agenta, ktoré majú skutočnú alebo aspoň potenciálnu materiálnu hodnotu, nie sú v príslušných obchodných kruhoch bežne dostupné, majú byť podľa vôle samostatného finančného agenta utajené a ten tiež zodpovedajúcim spôsobom ich utajenie zabezpečuje. Zoznam klientov samostatného finančného agenta tvorí obchodné tajomstvo, keďže sú kumulatívne naplnené znaky legálnej definície tohto právneho inštitútu zakotvené v
Obchodnom zákonníku.
9)
Právo k obchodnému tajomstvu nie je časovo obmedzené, trvá, pokiaľ sú kumulatívne splnené podmienky stanovené v ustanovení
§ 17 Obchodného zákonníka. hlavnou funkciou obchodného tajomstva je ochrana určitej skutočnosti pred konkurenciou.
10)
Obchodné tajomstvo je súčasťou nehmotného majetku podnikateľa, čo je však pomerne všeobecný pojem, ktorý zahŕňa niekoľko rôznych druhov majetku, ako sú značky, patenty, dizajny, licencie, goodwill a iné. Vzhľadom na široko definovaný pojem "nehmotný majetok" je tiež veľmi ťažké ho oceniť, aj keď určite má svoju ekonomickú hodnotu.
11)
Na základe zmluvného vzťahu so samostatným finančným agentom majú k zoznamu klientov prístup a využívajú ho v rámci svojej činnosti podriadení finanční agenti. Sú pritom povinní obchodné tajomstvo zachovávať.
Zoznam (databáza) klientov samostatného finančného agenta však zároveň spĺňa definíciu databázy chránenej osobitným výlučným právom v zmysle ustanovenia
§ 135 zákona č. 185/2015 Z. z. autorský zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len "
autorský zákon"). Takáto databáza totiž vykazuje kvalitatívne alebo kvantitatívne podstatný vklad do jej získania, čo dáva jej zhotoviteľovi výhradné právo databázu použiť a udeliť súhlas na extrakciu alebo reutilizáciu celého jej obsahu alebo jej kvalitatívne alebo kvantitatívne podstatnej časti (ustanovenie
§ 135 ods. 1 autorského zákona). Toto osobitné právo k databáze je odvodené zo smernice o právnej ochrane databáz
12)
, ktorá ho nazýva právom
sui generis
(pozri jej kapitolu III).
13)
Právo
sui generis
existuje popri autorskom práve k databáze, ktorá predstavuje spôsobom výberu prvkov alebo usporiadaním svojho obsahu vlastný duševný výtvor autora (porov. čl. 3 bod 1. smernice o právnej ochrane databáz, ustanovenie
§ 131 autorského zákona), čo však v prípade vytvorenia databázy klientov nie je splnené. Pre úplnosť treba dodať, že existujú aj databázy, ku ktorým nevzniká ani autorskoprávna ani osobitná forma ochrany. Pôjde o také databázy, ktoré nebudú výsledkom tvorivej duševnej činnosti a ktoré zároveň nebudú vykazovať podstatný vklad do zhotovenia databázy.
14)
Naopak, ak údaje nie sú uložené v databázach, ale sú k dispozícii nesystematizovane, napr. v cloude alebo na sociálnych sieťach, takéto súbory údajov by nespadali pod definíciu databázy.
15)
Zároveň platí, že tá istá databáza môže byť chránená aj autorským právom, aj právom
sui generis
. Vyplýva to z ustanovenia
§ 135 ods. 6 autorského zákona, podľa ktorého práva autora databázy nie sú dotknuté.
16)
Otázkou je, kto je zhotoviteľom databázy klientov, konkrétne, či je ním samostatný finančný agent alebo podriadený finančný agent. Podľa legálnej definície je zhotoviteľom osoba, ktorá iniciovala a zabezpečila zhotovenie databázy (
§ 135 ods. 2 autorského zákona). V prípade niektorých klientskych údajov je odpoveď jednoznačná - pokiaľ ide o kmeňových klientov získaných samostatným finančným agentom, je zhotoviteľ databázy jednoznačný. Ako je to však v prípade nových klientov, ktorých získal samotný podriadený finančný agent? Tu sa domnievame, že je potrebné použiť výkladové pravidlo podľa recitálu 41 smernice o právnej ochrane databáz, v ktorého zmysle je zostavovateľom databázy je osoba, ktorá vyvíja iniciatívu a nesie investičné riziko, čo osobitne vylučuje zmluvných partnerov z definície zostavovateľa. Práve podriadeného finančného agenta možno vnímať ako subdodávateľa samostatného finančného agenta, keďže finančné sprostredkovanie nevykonáva úplne samostatne a nezávisle, ale na základe písomnej zmluvy so samostatným finančným agentom, pod jeho vedením a dohľadom (ustanovenia
§ 9 a
§ 29 zákona o finančnom sprostredkovaní); v určitých prípadoch dokonca na jeho zodpovednosť a s prevzatím určitých povinností podriadeného finančného agenta (ustanovenie
§ 30 ods. 7, ustanovenie
§ 36 ods. 3 zákona o finančnom sprostredkovaní). Aj praktická stránka vytvárania klientskej databázy zodpovedá tomuto subdodávateľskému vzťahu - zvyčajne údaje o skutočnom či potenciálnom klientovi nezadáva podriadený finančný agent do vlastného informačného systému, ale do informačného systému samostatného finančného agenta, ktorý