Na účely ochrany spotrebiteľa je v prvom rade potrebné vymedziť osobný rámec pôsobnosti, t.j. okruh subjektov, na ktoré sa spotrebiteľskoprávne normy vzťahujú. Zmeny účinné od 1. mája 2014 odstránili možnosť aplikácie predmetných noriem na právnické osoby. Príspevok sa z daného dôvodu zaoberá otázkou, či by právnické osoby skutočne nemali vystupovať v pozícii spotrebiteľov a či maximálny harmonizačný postoj Európskej únie možno považovať za správny.
Právnická osoba nemôže byť spotrebiteľom?
JUDr.
Paulína
Ondrášiková
advokátka
Právo Slovenskej republiky a donedávna aj Českej republiky1) právnickým osobám umožňovalo za určitých podmienok zastávať pozíciu spotrebiteľov. O tom, či právnické osoby skutočne môžu požívať ochranu spotrebiteľských noriem, panovali a panujú v odborných kruhoch protichodné názory. Europeizáciou noriem súkromného práva silnie názor reštriktívneho definovania spotrebiteľa úplným vylúčením právnických osôb. Vyriešenie dilemy legitimáciou fyzickej osoby ako spotrebiteľa prináša výrazný vplyv na vymedzenie práv a povinností zmluvných strán v záväzkových vzťahoch.
Novela zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov (ďalej aj "zákon o ochrane spotrebiteľa"), a to konkrétne ustanovenia zákona č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho v znení neskorších predpisov, zmenila definíciu a postavenie osoby spotrebiteľa a odstránila tým dovtedy pretrvávajúci dualizmus2) v porovnaní s úpravou podľa zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej aj "Občiansky zákonník" alebo "OZ").
Všeobecná úprava spotrebiteľských zmlúv bola do Občianskeho zákonníka zakotvená zákonom č. 150/2004 Z. z. Ten spotrebiteľa definoval ako osobu, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej obchodnej alebo inej podnikateľskej činnosti. Až zákon č. 379/2008 Z. z. upravil definíciu základného pojmu vylúčením možnosti poskytnúť postavenie spotrebiteľa právnickým osobám vo vzťahoch podľa O