Digitalizácia a rýchly technologický vývoj ovplyvňujú hospodárske subjekty, spotrebiteľov a jednotlivcov. Otázkou je, či a ako by sa doktrína základných zariadení (essential facility) mala uplatňovať na údaje o používateľoch na online platformách. Z dôvodu osobnej povahy údajov a obchodného modelu poskytovateľov online platforiem tento problém vyvoláva obavy podľa existujúcich pravidiel hospodárskej súťaže. Na tento účel bude tzv. essential facility doktrína analyzovaná aj z pohľadu rozhodovacej praxe v EÚ a USA.
Digitization and rapid technological development affect economic operators, consumers and individuals. The question is whether and how the essential facility doctrine should apply to user data on online platforms. Due to the personal nature of the data and the business model of the online platform providers, this problem raises concerns under the existing competition law. For this purpose, the essential facility doctrine will be also analyzed from the perspective of US and EU decision-making practice.
FUNTA, R.: Obchodovanie s osobnými údajmi z pohľadu hospodárskej súťaže (essential facility); Justičná revue, 72, 2020, č. 1, s. 35 -51.
1 Úvod
Spracúvanie big data
1)
je čoraz dôležitejšou črtou mnohých obchodných modelov v digitálnom hospodárstve. Tieto súbory údajov často obsahujú informácie, ktoré sa môžu kvalifikovať ako osobné údaje v zmysle čl. 4 nariadenia o ochrane údajov (GDPR). Vzhľadom na rastúcu strategickú a hospodársku hodnotu osobných údajov pre spoločnosti v digitálnom svete je potrebné zabezpečiť dodržiavanie právnych predpisov o ochrane údajov. Zhromažďovanie, uchovávanie a analýza osobných údajov poskytuje značnú konkurenčnú výhodu mnohým súkromným subjektom v digitálnom podnikateľskom ekosystéme. Osobné údaje sú tak integrované do spotrebiteľských produktov a služieb, a tak sa mnohé otázky vyplývajúce z práva na ochranu údajov stali spotrebiteľskými otázkami. V dôsledku rýchlo rastúceho využívania big data na digitálnom trhu môže táto informačná expanzia vytvárať nové riziká aj v kontexte práva hospodárskej súťaže a jeho presadzovania.
2)
Koncentrácia v mnohých digitálnych sektoroch hospodárstva je relatívne vysoká. Napriek tomu nie je jasné, či tradičné posúdenie v oblasti práva hospodárskej súťaže môže účinne reflektovať všetkým novým výzvam v oblasti politiky hospodárskej súťaže v digitálnom hospodárstve. Hoci je cieľom GDPR poskytnúť základ pre vysokú úroveň ochrany údajov, podnecovať hospodársku súťaž medzi poskytovateľmi digitálnych služieb a posilniť kontrolu nad používaním osobných údajov, údaje spôsobujú obavy z narušenia hospodárskej súťaže, najmä v súvislosti s čl. 102 ZFEÚ, ktorý zakazuje zneužívanie dominantného postavenia na relevantnom trhu.
3)
Konkurenčná sila online platforiem sa čoraz viac určuje podľa množstva a kvality údajov, ktoré majú k dispozícii. Na strane online používateľov a online inzerentov je využívanie údajov dôležitým prostriedkom na prilákanie zákazníkov. Inzerenti ťažia z lepšie zacielených reklamných služieb, ktoré zvyšujú pravdepodobnosť, že inzerovaný produkt alebo službu skutočne kupujú používatelia, ktorým sa reklama zobrazuje. Na strane používateľov online platforiem je význam služieb pre používateľov kľúčovým konkurenčným diferenciátorom na internete. Poskytovatelia vyhľadávacích nástrojov, sociálnych sietí a platforiem elektronického obchodu môžu pomocou údajov zvýšiť relevantnosť výsledkov vyhľadávania, a tak zlepšiť kvalitu svojich služieb a prilákať používateľov na svoje platformy.
2 Úloha údajov v digitálnej ekonomike
Digitalizácia
4)
mení tradičné trhové podmienky a tento rýchly technologický vývoj pravdepodobne ovplyvní hospodárske subjekty aj spotrebiteľov ako jednotlivcov. Internet of Things (IoT)
5)
a nové digitálne obchodné modely získavajú priestor a reformujú naše chápanie trhov s výrobkami a službami. Sieťové technológie, ako sú inteligentné produkty a efektívne aplikácie, navzájom komunikujú prostredníctvom internetu. Výsledkom je, že táto častá interakcia vytvára sieť aktivít zhromažďovania a využívania údajov. V digitálnom prostredí, v ktorom sa spoločnosti stále viac usilujú využívať osobné údaje vo svojich obchodných postupoch, je potrebné zvážiť rozmery získaných, spracovaných a speňažených osobných údajov na konkurenčných trhoch. V európskej dátovej ekonomike,
6)
kde pôsobí množstvo rôznych účastníkov trhu, sú mnohé digitálne produkty a služby ponúkané online zdanlivo bezplatné. Rozsiahle hospodárske využitie činností spracovania údajov spoločnosťami, najmä v digitálnom kontexte, jasne naznačuje, že osobné údaje sú cenným artiklom, do ktorého sa oplatí investovať. Okrem ekonomických rozmerov osobných údajov je dôležité uznať, že ide aj o základné právo chránené predpismi EÚ o ochrane údajov, Chartou základných práv Európskej únie,
7)
Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd, najmä z pohľadu čl. 8 vo svetle čl. 1 Dodatkového protokolu č. 1 k Dohovoru. Relevantnosť tohto aspektu rastie v digitálnom hospodárstve a pravdepodobne bude vyžadovať interakciu medzi rôznymi právnymi režimami.
Hoci tradičné údaje o zákazníkoch sú už dlho nevyhnutné na súkromné podnikateľské účely, veľké množstvá súborov údajov vytvorených v digitálnom hospodárstve nemožno zvyčajne spravovať alebo analyzovať tradičnými metódami.
8)
Aby sme získali hodnotu z týchto údajov, je potrebné zaviesť nové inovatívne techniky. Keďže sa rozširujú hranice inovácií a vedy, zdá sa, že je dôležité zvážiť hospodárske a spotrebiteľské riziká, ktoré predstavuje komerčné využitie údajov. Rýchly pokrok v oblasti informačných technológií uľahčil výmenu a spracovanie osobných údajov. Charakteristiky digitálnych trhov sa však často líšia od tradičných offline podnikateľských prostredí a obchodných postupov. Digitálne obchodné modely sú úzko spojené s pojmom digitálnej platformy.
9)
Dôležitou vlastnosťou tohto konceptu je napríklad interakcia medzi dvoma používateľskými skupinami (napr. používateľmi a inzerentmi alebo kupujúcimi a predávajúcimi). Vzhľadom na rastúci objem údajov v týchto odvetviach hospodárstva sa potreba prístupu a analýzy používateľských údajov stáva významnou súčasťou obchodných stratégií. Údaje tak fungujú ako druh meny za "bezplatné" digitálne služby.