Nový zákon o ochrane hospodárskej súťaže - starý zákon v novom šate?

Vydáno: 49 minút čítania

V nadväznosti na smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1 došlo k rekodifikácii verejného súťažného práva. Zákon č. 136/2001 Z. z. bol nahradený zákonom č. 187/2021 Z. z. Nový zákon so sebou priniesol niekoľko zmien zaužívaných inštitútov a viacero noviniek. Celkovo malo rekodifikáciou dôjsť k zlepšeniu vymáhania súťažného práva. Nový zákon síce k tomuto cieľu smeruje, avšak nevyužíva plný potenciál, ktorý rekodifikácia mohla ponúknuť.

Following directive of the European Parliament and Council (EU) 2019/1, there was a recodification of public competition law. The Act No. 136/2001 Coll.was replaced by the Act. No. 187/2021 Coll. The new Act brought several amendments of the established concepts and various novelties. The recodification should have improved the enforcement of competition law. Although the new Act targets this goal, it does not realise the full potential offered by the process of recodification.

PATAKYOVÁ, M. T.: Nový zákon o ochrane hospodárskej súťaže – starý zákon v novom šate?; Justičná revue, 74, 2022, č. 5, s. 577 – 593.

Kľúčové slová: ochrana hospodárskej súťaže, ECN+ Smernica, antitrust, koncentrácie.

Key words: Protection of competition, ECN+ Directive, Antitrust, Mergers.

Právne predpisy/legislation: Zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb.o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, Zákon č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Úvod
Ochrana hospodárskej súťaže je zabezpečovaná tak na úrovni Európskej únie (ďalej len "EÚ), ako aj na úrovni jej členských štátov. V podmienkach Slovenskej republiky (ďalej len "SR") bolo od nežnej revolúcie účinných niekoľko zákonov chrániacich hospodársku súťaž, pričom najdlhšie platným a účinným bol zákon č. 136/2001 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže a zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len "ZOHS 2001"). Po dvadsiatich rokoch a jednom mesiaci účinnosti ZOHS 2001 došlo k rekodifikácií súťažného práva verejného. Dňa 1. júna 2021 sa stal účinným zákon č. 187/2021 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "ZOHS"). 1)
Problematika súťažného práva (jeho verejnoprávnej vetvy) je významná, pretože má dosah na správne fungovanie trhového hospodárstva. Súdna moc sa s ochranou hospodárskej súťaže môže stretnúť vo dvoch odlišných situáciách. Tak v prípade prieskumu rozhodnutí Protimonopolného úradu SR (ďalej len "PMÚ") 2) , ako aj v rámci tzv. súkromnoprávneho vymáhania súťažného práva 3) prostredníctvom žaloby o náhradu škody. 4)
Predkladaný článok sa venuje ZOHS. Skúma podmienky vzniku ZOHS a vyvodzuje, čo bolo cieľom prijatia ZOHS. Následne skúma, či bol tento cieľ naplnený prijatím ZOHS. Okrem komparácie ZOHS 2001 so ZOHS a analýzy zmien, ktoré boli ZOHS prinesené, sa článok zaoberá nasledovnou otázkou: čo malo byť hlavným cieľom prijatia ZOHS? Predpokladá sa, že cieľom malo byť zlepšenie vymáhania súťažného práva. Na to nadväzuje ďalšia otázka: v prípade, ak cieľom prijatia ZOHS malo byť zlepšenie vymáhania súťažného práva, bol tento cieľ dosiahnutý prijatím ZOHS? Predpokladá sa, že tento cieľ dosiahnutý nebol.
 
1 Podmienky vzniku ZOHS
Ochrana hospodárskej súťaže je v právnom poriadku SR zakotvená v čl. 55 Ústavy SR. 5) Následne sa právna úprava nachádza v zákone č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len "OBZ"). Ust. § 42 OBZdefinuje zneužitie účasti na hospodárskej súťaži ako nekalé súťažné konanie 6) a ako nedovolené obmedzovanie hospodárskej súťaže, ktoré upravuje osobitný zákon.
Od vstupu SR do EÚ je potrebné ochranu hospodárskej súťaže vnímať v kontexte práva EÚ. Podľa čl. 3 ods. 1 písm. b) Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ďalej len "ZFEÚ") je ustanovovanie pravidiel hospodárskej súťaže, potrebné na fungovanie vnútorného trhu, výlučnou právomocou EÚ. Táto výlučná právomoc EÚ siaha iba potiaľ, pokiaľ je súťažné právo potrebné
na fungovanie vnútorného trhu
. Z tohto dôvodu má stále opodstatnenie aj vnútroštátna právna úprava, ktorá sa uplatňuje buď popri súťažnom práve EÚ (tak je to v prípade protisúťažných dohôd a zneužívaní dominantného postavenia - tzv. antitruste 7) ), alebo namiesto súťažného práva EÚ (v prípade koncentrácií). Súťažné právo EÚ sa uplatňuje, akje splnená tzv. klauzula medzištátnosti. 8)
Navyše, vnútroštátne súťažné právo a súťažné právo EÚ sa prelínajú aj v rovine ich vymáhania. Vo vzťahu k antitrustu sa vymáhanie súťažného práva EÚ uskutočňuje prostredníctvom troch (typov) orgánov. Po prvé, ide o Európsku komisiu (ďalej len "Komisia"), po druhé, ide o vnútroštátne súťažné orgány, ktorým je aj PMÚ, po tretie, ide o vnútroštátne súdy. 9) Čl. 35 ods. 1 Nariadenia 1/2003 stanovuje: "
Členské štáty určia orgán alebo orgány hospodárskej súťaže zodpovedné za uplatňovanie článkov 81 a 82 Zmluvy
[pozn. v súčasnosti ide o články 101 a 102 ZFEÚ]
tak, aby boli účinne splnené ustanovenia tohto nariadenia
."
Napriek tomu EÚ pristúpila k spresneniu postavenia a právomocí vnútroštátnych súťažných orgánov. Stalo sa tak Smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1 z 11. decembra 2018 o posilnení právomocí orgánov na ochranu hospodárskej súťaže v členských štátoch na účely účinnejšieho presadzovania práva a o zabezpečení riadneho fungovania vnútorného trhu (ďalej len "ECN+ Smernica").
Predmet úpravy je vymedzený v čl. 1 ods. 1 ECN+ Smernice. Podstatou je, aby mali národné súťažné orgány k dispozícii záruky nezávislosti, zdroje a právomoci na vymáhanie pravidiel antitrustu. Odsek 3 tohto článku dopĺňa, že predmetom smernice je aj určenie pravidiel vzájomnej spolupráce, ktorých cieľom je zabezpečiť riadne fungovanie vnútorného trhu a riadne fungovanie systému úzkej spolupráce v rámci Európskej siete pre hospodársku súťaž (
European Competition Network
, ďalej len "ECN"). 10)
Pri hľadaní cieľa ECN+ Smernice nás usmerňuje už samotný citovaný čl. 1 ods. 1. Cieľom bude v konečnom dôsledku - účinné presadzovanie súťažného práva. Tomuto zodpovedá aj analýza preambuly ECN+ Smernice, ktorá tento cieľ viac či menej explicitne naznačuje v recitáloch 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 16, 17,

Související dokumenty

Súvisiace články

Privátne vymáhanie škody spôsobenej porušením súťažného práva
Obchodovanie s osobnými údajmi z pohľadu hospodárskej súťaže (essential facility)
Uplatňovanie GDPR ako prostriedok monopolizácie trhu?
Zásada nullum crimen sine lege a ukladanie sankcií v súťažnom práve
Digitálne platformy: súťažné právo verzus regulácia ex ante
Zneužitie dominantného postavenia na digitálnom trhu
Autorskoprávna ochrana versus ochrana hospodárskej súťaže (nielen) vo svetle judikatúry komunitárnych súdov
Katalogové obchody nebo katalogové podvody?
Premlčanie pri náhrade škody spôsobenej porušením súťažného práva
Krok vpred na ceste k dosiahnutiu efektívneho súkromnoprávneho vymáhania súťažného práva - Biela kniha Európskej komisie o náhrade škody spôsobenej porušením súťažného práva
Kto môže niesť zodpovednosť za porušenie súťažného práva?
Porovnávacia reklama v slovenskom právnom poriadku
Zneužívanie dominantného postavenia v teórii a v aplikačnej praxi
Společenská smlouva jako spotřebitelský kontrakt, společník jako spotřebitel?
Europeizácia práva proti nekalej súťaži (Habilitačná prednáška)
Súkromnoprávne vymáhanie súťažného práva
Hospodárska súťaž a jej ochrana v trestnom práve
Súkromnoprávne vymáhanie súťažného práva
Pojem dobré mravy v kontexte generálnej klauzuly nekalej súťaže

Súvisiace predpisy

Zákon č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.