Zásada nullum crimen sine lege a ukladanie sankcií v súťažnom
práve
JUDr.
Zuzana
Šabová
Protimonopolný úrad SR, externá doktorandka na Právnickej fakulte Univerzity
Komenského v Bratislave. Názory uvedené v tomto článku sú osobnými názormi autorky a nemožno z nich
odvádzať postoj inštitúcie, v ktorej pracuje.
ŠABOVÁ, Z.: Zásada
nullum crimen sine lege
a ukladanie sankcií v súťažnom
práve. Právny obzor, 96, 2013, č. 3, s.105 - 125.The principle of and sanctions in competition law.
In its judgment in case "Marianum", given in 2011, the Supreme Court of Slovak Republic ruled that
imposing sanctions for the breach of the general prohibition of abuse of dominant position
contravenes the constitutional principle of nullum crimen sine lege
nullum crimen sine lege
.Key words:
zásada nullum crimen sine lege
, generálna klauzula, súťažné právo,
sankcie/ principle of nullum crimen sine lege
, general prohibitions under competition law,
competition law, sanctions1. Úvod
Dňa 3. mája 2011 vydal Najvyšší súd SR (ďalej len "NS SR") rozsudok č.
3 Sžh/3/2010 vo veci "Marianum", kde sa vyjadril k
možnosti trestania a ukladania sankcií za porušenie tzv. generálnej klauzuly zákazu zneužívania
dominantného postavenia na trhu podľa § 8 zákona č.
136/2001 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení
zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii
ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení
neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len
"zákon o ochrane hospodárskej súťaže) v súvislosti s
ústavnou zásadou
nullum crimen sine lege
.Tento rozsudok možno považovať za prelomový v doterajšej praxi slovenských správnych súdov
vo veciach ochrany hospodárskej súťaže. Predstavuje jednak výrazný posun a odklon od doterajších
záverov súdov1) v tejto oblasti, jednak je tiež významným precedensom pre
budúcu rozhodovaciu prax Protimonopolného úradu SR.
Otázka má aj širší rozmer - Protimonopolný úrad SR je na základe
zákona o ochrane hospodárskej súťaže orgánom povinným
aplikovať priamo aj európske súťažné právo, t.j. čl. 101 a 102 Zmluvy o fungovaní EÚ (ďalej len
ZFEÚ).2) Paralelne popri aplikácii
európskeho súťažného práva môže úrad aplikovať aj ustanovenia národného súťažného
práva.3) V tejto súvislosti treba zdôrazniť, že ustanovenia slovenského
súťažného zákona, čo sa týka definície skutkových podstát deliktov zneužívania dominantného
postavenia a dohôd obmedzujúcich súťaž, sú identické so znením uvedených článkov
ZFEÚ. Judikatúra európskych súdov4)
je pritom záväzná pre výklad súťažného práva národnými súťažnými orgánmi, keď aplikujú európske
súťažné právo.
Vzhľadom na to, že závery NS SR vo veci Marianum nasledovali slovenské súdy v súťažných
veciach aj v ďalších prípadoch,5) je vhodné sa zamyslieť nad otázkou, do akej
miery je uvedený záver NS SR súladný s princípmi správneho trestania a rozhodovacou praxou
európskych súťažných orgánov a súdov a odpovedať na otázku, či skutočne ústavná zásada bráni ukladaniu sankcií v prípadoch porušenia
zákona o ochrane hospodárskej súťaže formou porušenia
generálnych klauzúl tak, ako to v rozsudku uviedol NS SR.
nullum
crimen sine lege
Otázka vzbudila záujem slovenskej odbornej verejnosti. Bola diskutovaná na viacerých
odborných podujatiach aj s medzinárodným rozmerom.6) Čiastočne k nej zaujala
stanovisko aj slovenská odborná literatúra.7) Ostáva však stále otvorená a
aktuálna, o čom svedčí nedávny, vo vzťahu k skúmanej problematike posledný rozsudok Krajského súdu v
Bratislave vo veci "ST - Jarný balík".8)
2. Úprava deliktov v súťažnom
práve
Ochrana hospodárskej súťaže je zakotvená primárne v
Ústave SR. Podľa
čl. 55 ods. 2 Ústavy SR "Slovenská republika
chráni a podporuje hospodársku súťaž. Podrobnosti ustanoví zákon.". Týmto zákonom je
zákon o ochrane hospodárskej súťaže, ktorý, okrem
iného, stanovuje formy nedovoleného správania, ktoré je v rozpore so záujmom na fungovaní nerušenej
hospodárskej súťaže prinášajúcej prospech spotrebiteľom a spoločnosti.
Zákon upravuje formy nedovoleného obmedzovania súťaže formou zneužitia dominantného
postavenia a formou dohôd obmedzujúcich súťaž. Pre úplnosť je vhodné uviesť, že osobitnou formou
obmedzovania súťaže sú aj zásahy orgánov verejnej moci a toto ustanovenie je formulované tiež veľmi
všeobecne, preto o nich možno uvažovať v kontexte záverov NS SR vo veci Marianum. Ide však o
osobitnú národnú úpravu bez porovnateľnej úpravy na európskej úrovni, a preto ju nebudeme osobitne
analyzovať.
Z hľadiska koncepčného prístupu k právnej úprave nedovoleného obmedzovania hospodárskej
súťaže formou dohôd obmedzujúcich hospodársku súťaž a zneužívania dominantného postavenia ide o
použitie zákazu podľa generálnej klauzuly s demonštratívnym výpočtom najzákladnejších, resp.
najtypickejších foriem zakázaného správania.9) Ako sme už uviedli,
ustanovenia slovenského súťažného práva sú z obsahového hľadiska identickéso znením
ZFEÚ, keďže európske právo bolo vzorom pri prijatí
národnej úpravy a táto je s ním plne harmonizovaná. Ako vidno z porovnania doslovného znenia
európskej a národnej úpravy, národná úprava obsahuje v prípade zneužitia dominantného postavenia, aj
v prípade dohôd obmedzujúcich súťaž čiastočne podrobnejší výpočet demonštratívnych skutkových
podstát. Nejde však v žiadnom prípade o prípady, ktoré by neboli pokryté európskym právom (t.j.
rozhodovacia prax na európskej úrovni považuje aj tieto typy konania za rozporné s čl. 101 a 102
ZFEÚ). V konečnom dôsledku táto podrobnejšia formulácia
národného práva nemá vplyv na odlišný obsah predmetných ustanovení.
Uvedený prístup má svoje odôvodnenie. Použitím generálnych klauzúl sa zabezpečuje priestor
pre účinnú a efektívnu ochranu hospodárskej súťaže, a to tak, že orgánom ochrany súťažného práva
umožňuje reflektovať ekonomickú realitu a postihovať akúkoľvek formu takého trhového správania
podnikateľov, ktoré má obmedzujúci charakter. Inak by orgány aplikujúce ustanovenia o ochrane
hospodárskej s