Kolektívne žaloby v spotrebiteľských veciach - terra incognita v Slovenskej republike?
Kolektívne žaloby a podmienky konania - 1. časť.
Mgr.
Marek
Maslák
Interný doktorand na Katedre občianskeho a obchodného práva Právnickej fakulty
Trnavskej univerzity v Trnave.
MASLÁK, M.: Kolektívne žaloby v spotrebiteľských veciach -
terra incognita
v
Slovenskej republike? Kolektívne žaloby a podmienky konania - 1. časť. Právny obzor, 100, 2017, č.
2, s. 162 - 182.Collective actions in consumer cases -
In the present paper author deals with
issues of collective redress mechanisms in general and explains different forms of such mechanisms,
its function and purpose. Author also provides answers to specific question of collective redress
mechanisms such as terra incognita
in The Slovak Republic?
Collective actions and procedural requirements - Part I.opt - in
or opt - out
principle, conditions of eligibility of
entities to bring collective action, protection of good reputation of defendant, information to the
public about collective redress action and certification of collective lawsuit. In The Slovak
Republic it is considering about adoption of legislation that will regulate collective redress
mechanism in comprehensive manner, whereas as present in The Slovak Republic it does not exist
compensatory collective redress. Because of possible abusing of collective actions author proposes
an appropriate system for The Slovak Republic.Key words:
collective redress mechanism, collective action, opt - in principle,
opt - out principle, procedural requirement of collective action1. Úvod
Autor sa v predkladanom článku1) venuje problematike kolektívnych
(hromadných) žalôb v spotrebiteľských veciach. V prvých štyroch kapitolách príspevku je jeho cieľom
poskytnúť prehľad konania o takýchto žalobách všeobecne, pričom v nasledujúcich kapitolách autor
upriamuje pozornosť na konkrétne otázky konania, ako sú problematika aktívnej legitimácie na podanie
žaloby; systém
opt - in
, resp. opt - out
; informovanie dotknutých spotrebiteľov o
podaní takejto žaloby a fáza pripustenia žaloby súdom. Na tento príspevok nadväzuje ďalší, ktorý sa
bude zaoberať možnými požadovanými nárokmi v konaní o kolektívnej žalobe, účinkami rozsudku vydanom
v kolektívnom procese, financovaním kolektívnej žaloby a prípadmi s cezhraničným prvkom v rámci Eú.
Keďže komplexné zakotvenie kolektívnej ochrany spotrebiteľov je cieľom zákonodarcu vzhľadom na Návrh
Stratégie spotrebiteľskej politiky na roky 2014 - 2020, schválený uznesením vlády Slovenskej
republiky č. 502/2014 a Návrh Legislatívneho zámeru Spotrebiteľského zákonníka, v článku predkladáme
možné riešenia pre Slovenskú republiku. Treba mať na pamäti, že ide o zložitú problematiku, ktorá si
vyžaduje premyslenú a pomerne podrobnú právnu úpravu,2) pričom veríme, že
tento príspevok môže byť hodenou rukavicou pre ďalšiu diskusiu ohľadom tejto témy.2. Formy kolektívnych mechanizmov nápravy
Kolektívne mechanizmy nápravy môžu byť veľmi efektívnym a účinným prostriedkom zlepšenia
práv spotrebiteľov. Všeobecne možno konštatovať, že tieto mechanizmy sú zmysluplné tam, kde by
náklady na individuálne vedené prípady mohli odrádzať jednotlivcov od toho, aby sa obracali na súdy,
pričom ich cieľom je predchádzať protiprávnemu konaniu a ukončovať ho a tiež uspokojiť majetkové
nároky poškodených subjektov.
Rozoznávame rôzne formy kolektívnych mechanizmov nápravy. Môžeme hovoriť o variante, keď
sa do jedného konania spojí viacero individuálnych konaní, ktoré majú rovnaký alebo obdobný skutkový
základ. Ďalším variantom je situácia, keď sa konanie právneho subjektu vzťahuje na určitú množinu
osôb, pričom vo svojom mene, ako aj v mene celej tejto množiny osôb podá žalobu subjekt, ktorý je
konaním protistrany tiež dotknutý. Napokon môže nastať situácia, keď žalobu podá subjekt, na ktorého
sa konanie protistrany nevzťahuje, pričom tento subjekt podá žalobu v mene dotknutých osôb. Takýmto
žalujúcim subjektom môže byť orgán verejnej moci alebo špecifický súkromnoprávny subjekt (v prípade
spotrebiteľských sporov napríklad spotrebiteľská organizácia). Uvedené tri varianty môžeme podradiť
pod definíciu
skupinových žalôb.
3) Ak by žalobu podal osobitný
subjekt, na ktorého sa konanie protistrany nevzťahuje, avšak nie v mene dotknutých subjektov, ale vo
svojom mene za dotknuté osoby, hovoríme tu o reprezentatívnych
žalobách.
4) V prípade reprezentatívnych žalôb smerujú požadované
majetkové nároky nie poškodeným, ale priamo tomuto osobitnému subjektu, ktorý má povinnosť použiť
vysúdené nároky na zlepšenie spotrebiteľskej ochrany, prípadne smerujú do príslušnej kapitoly
štátneho rozpočtu, závisiac od charakteru žalujúceho subjektu. Niekedy sa pod pojem reprezentatívne
žaloby zaraďuje aj posledný variant uvedený vyššie v rámci skupinových
žalôb.5) Osobitným prípadom je variant, podľa ktorého v prípade veľkého počtu
žalôb smerujúcich voči tomu istému žalovanému na základe rovnakých skutkových okolnosti, osobitne
určený súd z nich vyberie a prejedná jeden modelový prípad, pričom rozhodnutie v ňom sa vzťahuje aj
na všetky ostatné konania, ktoré sú počas prejednania modelového prípadu prerušené, a následne po
vynesení rozhodnutia v modelovom konaní sa v nich pokračuje.6) Zastrešujúcim
pojmom na všetky tieto prípady je kolektívna, resp. hromadná žaloba
(všeobecne tu tiež
hovoríme o kolektívnych mechanizmoch nápravy). Treba však povedať, že terminológia nie je ustálená,
napokon v podmienkach SR môžeme hovoriť len o počiatkoch kolektívnych mechanizmov nápravy v
spotrebiteľských veciach. Ako tvrdí Csach, právny poriadok môže "vyzbrojiť ,kolektívneho
presadzovateľa´ rozličným arzenálom nárokov.".
7) Winterová definuje
hromadnú žalobu ako "žalobu podávanou v zájmu většího okruhu osob, které mají shodné nebo obdobné
nároky, avšak nejsou účastníky řízení o nich, i když z výsledku řízení mohou potom
profitovat",
8) a ďalej ju člení na súkromnú žalobu (resp. skupinovú, keď
je žalobca sám aktívne legitimovaný, pričom uplatňuje svoje právo, ale aj s účinkami pre
iných),9) spoločenskú žalobu (resp. spolkovú, ktoré je podávaná
súkromnoprávnymi právnickými osobami v prospech dotknutej skupiny) a verejnú žalobu (podávaná
orgánmi verejnej moci v prospech dotknutej skupiny).10) Rovnako aj Smolík
považuje za všeobecný pojem hromadnú žalobu.11) V rámci kolektívnych
mechanizmov nápravy možno spomenúť ešte situáciu, keď sa skupina jednotlivcov pripojí k trestnému
stíhaniu, požadujúc súkromnoprávne nároky v dôsledku spáchania trestného
činu.12)Inštitút hromadných žalôb je známy najmä z prostredia USA (tzv. class action), Európska
únia sa však bráni príliš liberálnej úprave class action v takej podobe, ako ju poznáme z USA, keďže
americká právna úprava je charakterizovaná absenciou pravidla náhrady trov konania podľa úspechu vo
veci; ďalej postupom sprístupňovania dokumentov, ktorý umožňuje náhodné získavanie kompromitujúcich
informácií; náhradou škody s represívnou funkciou a princípom
opt - out
. Takáto koncepcia v
súhrne nie je vlastná európskemu prostrediu a neminimalizuje riziko zneužitia tohto
inštitútu.13) Zároveň však možno povedať, že neexistencia právnej úpravy
týkajúcej sa konaní o kolektívnych žalobách (s možnosťou požadovať majetkové nároky) je v západnej
Európe raritou.14) Pokiaľ ide o oblasť kolektívnych mechanizmov nápravy na
Slovensku, ako aj v Českej republike, sme tu obutí ešte len v detských topánkach.Na tomto mieste je nevyhnutné zamyslieť sa nad rozlíšením pojmov kolektívna ochrana práv a
ochrana kolektívnych práv,15) pričom oba môžeme podradiť pod pojem
kolektívne mechanizmy nápravy, resp. pod pojem kolektívny proces (konanie o kolektívnych žalobách).
V prípade kolektívnej ochrany práv ide o kolektívne uplatňovanie jednotlivých individuálnych
práv, resp. ide o súhrn týchto jednotlivých práv subjektov. Naopak ochranu kolektívnych práv môžeme
negatívnym spôsobom definovať ako ochranu práv, ktoré nie sú len jednoduchým súhrnom práv
jednotlivých osôb
.16) Primárnym cieľom ochrany kolektí