Generálna klauzula nekalých obchodných praktík a praktiky nekalé podľa generálnej
klauzuly - ďalšia normatívna mačka vo vreci?
Mgr.
Dominika
Zavadová
Interná doktorandka, Katedra obchodného práva a hospodárskeho práva, Právnická
fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
ZAVADOVÁ, D.: Generálna klauzula nekalých obchodných praktík a praktiky nekalé
podľa generálnej klauzuly - ďalšia normatívna mačka vo vreci? Právny obzor, 100, 2017, č. 4, s. 412
- 428.
General clause of unfair commercial practices and practices unfair under the general
clause - another normative pig in a poke?
The legal regulation on general clause of unfair
commercial practices provides fundamental elements by using uncertain and flexibile language. That
specific qualities not only of this norm allow organs of law application to interpret it in
consideration of circumstances in every single case. In this paper, the author deals with lack of
interpretation of cumulative requirements on which the general clause on unfair commercial pracitces
is based. Pursuant to presented combination of national and european interpretation the paper
focuses on the decisions, mostly on the national ones, in where this combination was lacking. In the
author´s opinion, the solution can be found not only in the proper interpretation but also in
creating an indicative list of practices unfair under general clause which might help to ensure the
legal certainty and may serve as the first step to uniforming its intepretation.Key words
: general clause on unfair commercial practices, professional
diligence, material distortion of economic behaviour, practices unfair under general
clauseV slovenskej spisbe je pomerne málo priestoru venovaného otázke právnej regulácie nekalých
obchodných praktík, jej podobnosti a vzťahu s inými mechanizmami, ktoré rovnako zabezpečujú ochranu
spotrebiteľa pred nekalým deliktným správaním podnikateľa a sú súčasťou slovenského právneho
poriadku. V prvej časti článku podrobíme výkladu podmienky generálnej klauzuly nekalých obchodných
praktík. V druhej časti poukážeme na nepomenované skutkové podstaty podľa generálnej klauzuly, ktoré
sú výsledkom aplikačnej praxe príslušných orgánov aplikácie práva. Pozornosť budeme venovať
predovšetkým slovenským rozhodnutiam, ktoré nereflektujú nielen vnútroštátne právo v celom svojom
rozsahu, ale tiež povinnosť eurokonformného výkladu smernice o nekalých obchodných praktikách, ako
reakciu na rozhodnutie R 28/2017. V závere sa pokúsime navrhnúť spôsob, akým možno zlepšiť proces
aplikácie zjednotením výkladu generálnej klauzuly nekalých obchodných praktík.
1. Podmienky generálnej klauzuly nekalých obchodných
praktík
Právna úprava generálnej klauzuly nekalých obchodných praktík je obsiahnutá v článku 5
ods. 2 smernice o nekalých obchodných praktikách,1) resp. v
§ 7 ods. 2 zákona o ochrane
spotrebiteľa2). Podľa tejto normy je nekalou obchodnou praktikou také
správanie podnikateľa, ktoré je v rozpore s požiadavkami odbornej starostlivosti a podstatne
narušuje alebo je spôsobilé podstatne narušiť ekonomické správanie (priemerného) spotrebiteľa vo
vzťahu k produktu, ku ktorému sa dostane alebo je mu adresovaná, alebo priemerného člena určitej
skupiny, ak je praktika adresovaná len tejto určitej skupine spotrebiteľov. Rovnako ako pri iných
ustanoveniach podobného charakteru,3) ide o takú normu, ktorá je označovaná
ako otvorený právny koncept, teda je to všeobecná, abstraktná norma, konštruovaná tak, aby bolo
možné ju aplikovať na čo najväčší počet situácií.4) Pomocou generálnej
klauzuly je možné pružne nastavovať mieru prísnosti pri posudzovaní súťažného správania a okrem
iného aj rýchlo reagovať na požiadavky vyplývajúce z normatívnych opatrení
EÚ.5) V tomto smere je možné hovoriť o flexibilite generálnej klauzuly,ktorá
normatívne slúži ako záchranná sieť6) a je adaptabilná na zmeny správania jej
adresátov.7) Jej samostatná aplikácia však prichádza do úvahy len za
predpokladu, že nebude naplnená niektorá z osobitných skutkových
podstát.8)
Z obsahového hľadiska generálna klauzula teda stanovuje negatívne vymedzenie poctivosti
správania podnikateľov voči spotrebiteľom,9) pričom kombinuje mimoprávne
(rozpor s odbornou starostlivosťou podnikateľa), ako i právne štandardy (podstatnosť ujmy na
rozhodovaní spotrebiteľa).
1.1. Posudzovanie nekalosti cez mimoprávne štandardy ako
rozhodujúce kritérium
Odbornú (profesionálnu) starostlivosť10) smernica, ako aj zákon
definujú ako úroveň špeciálnej schopnosti a starostlivosti, ktoré možno rozumne očakávať od
obchodníka pri jeho konaní voči spotrebiteľom, zodpovedajúce čestnej obchodnej
praxi11) alebo všeobecnej zásade dobrej viery uplatňujúcej sa v oblasti
obchodníkovej činnosti. Pojem odborná starostlivosť je charakteristický pre zmluvné či deliktné
právo a je determinovaný relevantnými obchodnými pravidlami v tej - ktorej profesii. Ako normatívny
koncept má aj odborná starostlivosť určitý jazykový význam, ktorý mu zákonodarca priradil, má však
aj mimoprávny rozmer, ktorý plynie z obchodnej praxe. Na tento mimoprávny rozmer sa spolieha aj
európsky zákonodarca, avšak súčasne sleduje aj normatívne hodnoty, ktoré sú považované za
akceptovateľné v konkrétnom podnikateľskom odvetví.12)
V slovenskom právnom poriadku nie je pojem odbornej starostlivosti neznámy. Legálne je
spájaný predovšetkým s osobou štatutárneho orgánu, resp. s inými osobami (podnikateľmi), ktoré pri
výkone svojej funkcie musia dbať na záujmy odlišné od svojich záujmov.13)
Judikatúra v súvislosti s týmto pojmom hovorí, že je nutné objektívne ho posudzovať v zmysle
všeobecnej starostlivosti požadovanej pri danom druhu konania,14) teda pri
jeho obsahovej interpretácii preferuje obvyklú odbornú starostlivosť, akú je potrebné vynaložiť pri
týchto činnostiach ako praxou uznávaný štandard.15) Je zrejmé, že pre rôzne
právne odvetvia bude aj stupeň odbornej starostlivosti rozdielny. Domnievame sa však, že objektívne
hodnotenie často nebude postačovať a bude potrebné argumentáciu oprieť aj o posúdenie toho, ako ho
vníma nielen samotný priemerný člen príslušného podnikateľského odvetvia, ale tiež ako vníma
odbornosť starostlivosti podnikateľa ten, ku ktorému jeho správanie smeruje, alebo je ním
ovplyvnené. V slovenskom právnom prostredí bude preto skôr rozhodujúce, ako sa príslušný orgán
vyrovná s pojmom čestné obchodné praktiky pri napĺňaní pojmu odborná starostlivosť, a teda aj pri
posudzovaní nekalosti obchodnej praktiky ako takej.