Mnoho regulačných orgánov pre hospodársku súťaž a ochranu súkromia podporilo integrovaný prístup k dohľadu nad hlavnými online platformami. Tento prístup bol odôvodnený tým, že hospodárska súťaž a ochrana údajov sa navzájom dopĺňajú. Všeobecné nariadenie o ochrane údajov (GDPR) a rozhodnutie nemeckého úradu pre hospodársku súťaž (Bundeskartellamt - BKartA) týkajúce sa Facebooku možno teda považovať za pokrok vo formujúcom sa regulačnom prístupe spájajúcom trhovú silu a silu údajov. Napriek tomu sa domnievame, že princípy, ktoré Súdny dvor Európskej únie (SDEÚ) potvrdil vo svojom rozhodnutí vo veci Meta, zrejme neriešia tieto otázky definitívne.
A number of privacy and competition authorities have expressed support for an integrated approach in overseeing large online platforms.The notion that competition and data protection are mutually beneficial has been invoked to justify this strategy. The General Data Protection Regulation (GDPR) and the German Competition Authority's (Bundeskartellamt - BKartA) ruling on Facebook can thus be viewed as steps forward in the evolving regulatory approach that combines market and data power.However, we feel that the principles confirmed by the Court of Justice of the European Union (CJEU) in its decision in the Meta case do not clearly address this issue definitively.
FUNTA, R. – HORVÁTH, M.: Uplatňovanie GDPR ako prostriedok monopolizácie trhu?; Justičná revue, 76, 2024, č. 3, s. 281 – 294.
Kľúčové slová: súťažné právo, právo EÚ, GDPR, Meta.
Key workds: Competition law, EU law, GDPR, Meta.
Právne predpisy/legislation: GDPR – Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov); Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/1925 zo 14. septembra 2022 o súťažeschopných a spravodlivých trhoch digitálneho sektora a o zmene smerníc (EÚ) 2019/1937 a (EÚ) 2020/1828 (akt o digitálnych trhoch).