LAPŠANSKÝ, L.: Základné právo podnikať, ústavný princíp ochrany hospodárskej súťaže a voľnosť vstupu na trh. Právny obzor, 108, 2025, č. 6, s. 528 - 542.
The fundamental right to conduct business, the constitutional principle of protecting competition, and freedom of market entry. Although the fundamental right to conduct business under Article 35(1) of the Constitution and the fundamental constitutional principle of protection of competition under Article 55(2) of the Constitution pursue their own purposes, the Constitutional Court has stated that free market entry is a common tool for achieving these purposes. The institution of free market entry thus becomes a catalogue of institutions enshrined in laws governing business activity, which, due to their key importance for the entry and retention of entrepreneurs in the market, acquire constitutional relevance.
Key words: fundamental right to conduct business, constitutional principle of protection of competition, freedom of market entry, Constitutional Court
Úvod
Právo podnikať sa v súkromnom záujme chráni ako spôsob obživy jednotlivca. Zároveň sa ním zabezpečuje verejný záujem na rozvoji podnikania ako dôležitého prvku trhového hospodárstva. Toto právo sa priznáva osobám ako právny prostriedok rozvoja trhovej ekonomiky zaručenej v článku 55 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len "Ústava"), podľa ktorého hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky.
1)
Uvedený právny názor Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len "Ústavný súd") signalizuje, že medzi právom podnikať podľa článku 35 ods. 1 a 2 Ústavy
2)
a rozvojom trhového hospodárstva podľa článku 55 Ústavy
3)
existuje myšlienková spätosť
4)
či priamo funkčný vzťah prostriedku a výsledku. Právo podnikať je právnym prostriedkom (hoci nie jediným) naplnenia požiadavky rozvoja trhového hospodárstva.
Funkčný vzťah medzi právom podnikať podľa článku 35 ods. 1 a 2 Ústavy
5)
a rozvojom trhového hospodárstva podľa článku 55 Ústavy nastoľuje otázku ich povahových, štrukturálnych a systémových vzťahov.
Svojou povahou predstavujú článok 35 ods. 1 a 2 Ústavy a článok 55 Ústavy odlišné typy ústavných noriem.
Výslovná ústavnoprávna ochrana hospodárskej súťaže, akou je článok 55 Ústavy, je v rámci Európy zriedkavosťou
6)
. Ústavodarca zaradením článku 55 do Ústavy potvrdil, že hospodárstvo Slovenskej republiky už nie je centrálne riadeným hospodárstvom, ale hospodárstvom trhovým
7)
, a že pre trhové hospodárstvo je nenahraditeľnou hospodárska súťaž
8)
.
Článok 55 sa v systematike Ústavy zaraďuje do tretej hlavy prvého oddielu, ktorý má názov Hospodárstvo Slovenskej republiky.
Ustanovením článku 55 ods. 1 Ústavy sa určujú princípy, na ktorých sa zakladá hospodárstvo Slovenskej republiky. ide o princíp sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. Aby bol určitý zákon v súlade s článku 55 ods. 1 Ústavy, musia byť splnené všetky tieto ustanovené princípy.
9)
Článok 55 ods. 2 Ústavy neupravuje subjektívne právo fyzickej alebo právnickej osoby. Ustanovenie článku 55 ods. 2 Ústavy nezaručuje právo na hospodársku súťaž, ani právo byť účastníkom hospodárskej súťaže. Ustanovením článku 55 sa formulujú princípy hospodárskej politiky Slovenskej republiky. Princípy hospodárskej politiky patria k základným ústavným princípom.
10)
Formuláciou "podrobnosti ustanoví zákon" druhá veta článku 55 ods. 2 Ústavy určuje, že štátnym orgánom, ktorý má právomoc tvoriť právo na ochranu a podporu hospodárskej súťaže, je Národná rada Slovenskej republiky
11)
. Zákon, ktorým sa napĺňa základný ústavný princíp ochrany hospodárskej súťaže, je zákon o ochrane hospodárskej súťaže, ale sú nimi aj iné zákony vzťahujúce sa výlučne alebo čiastočne na ochranu a podporu hospodárskej súťaže.
12)