Základné právo podnikať, ústavný princíp ochrany hospodárskej súťaže a voľnosť vstupu na trh

Vydáno: 38 minút čítania
LAPŠANSKÝ, L.: Základné právo podnikať, ústavný princíp ochrany hospodárskej súťaže a voľnosť vstupu na trh. Právny obzor, 108, 2025, č. 6, s. 528 - 542.
The fundamental right to conduct business, the constitutional principle of protecting competition, and freedom of market entry. Although the fundamental right to conduct business under Article 35(1) of the Constitution and the fundamental constitutional principle of protection of competition under Article 55(2) of the Constitution pursue their own purposes, the Constitutional Court has stated that free market entry is a common tool for achieving these purposes. The institution of free market entry thus becomes a catalogue of institutions enshrined in laws governing business activity, which, due to their key importance for the entry and retention of entrepreneurs in the market, acquire constitutional relevance.
Key words: fundamental right to conduct business, constitutional principle of protection of competition, freedom of market entry, Constitutional Court
 
Úvod
Právo podnikať sa v súkromnom záujme chráni ako spôsob obživy jednotlivca. Zároveň sa ním zabezpečuje verejný záujem na rozvoji podnikania ako dôležitého prvku trhového hospodárstva. Toto právo sa priznáva osobám ako právny prostriedok rozvoja trhovej ekonomiky zaručenej v článku 55 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len "Ústava"), podľa ktorého hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. 1)
Uvedený právny názor Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len "Ústavný súd") signalizuje, že medzi právom podnikať podľa článku 35 ods. 1 a 2 Ústavy 2) a rozvojom trhového hospodárstva podľa článku 55 Ústavy 3) existuje myšlienková spätosť 4) či priamo funkčný vzťah prostriedku a výsledku. Právo podnikať je právnym prostriedkom (hoci nie jediným) naplnenia požiadavky rozvoja trhového hospodárstva.
Funkčný vzťah medzi právom podnikať podľa článku 35 ods. 1 a 2 Ústavy 5) a rozvojom trhového hospodárstva podľa článku 55 Ústavy nastoľuje otázku ich povahových, štrukturálnych a systémových vzťahov.
Svojou povahou predstavujú článok 35 ods. 1 a 2 Ústavy a článok 55 Ústavy odlišné typy ústavných noriem.
Výslovná ústavnoprávna ochrana hospodárskej súťaže, akou je článok 55 Ústavy, je v rámci Európy zriedkavosťou 6) . Ústavodarca zaradením článku 55 do Ústavy potvrdil, že hospodárstvo Slovenskej republiky už nie je centrálne riadeným hospodárstvom, ale hospodárstvom trhovým 7) , a že pre trhové hospodárstvo je nenahraditeľnou hospodárska súťaž 8) .
Článok 55 sa v systematike Ústavy zaraďuje do tretej hlavy prvého oddielu, ktorý má názov Hospodárstvo Slovenskej republiky.
Ustanovením článku 55 ods. 1 Ústavy sa určujú princípy, na ktorých sa zakladá hospodárstvo Slovenskej republiky. ide o princíp sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. Aby bol určitý zákon v súlade s článku 55 ods. 1 Ústavy, musia byť splnené všetky tieto ustanovené princípy. 9)
Článok 55 ods. 2 Ústavy neupravuje subjektívne právo fyzickej alebo právnickej osoby. Ustanovenie článku 55 ods. 2 Ústavy nezaručuje právo na hospodársku súťaž, ani právo byť účastníkom hospodárskej súťaže. Ustanovením článku 55 sa formulujú princípy hospodárskej politiky Slovenskej republiky. Princípy hospodárskej politiky patria k základným ústavným princípom. 10)
Formuláciou "podrobnosti ustanoví zákon" druhá veta článku 55 ods. 2 Ústavy určuje, že štátnym orgánom, ktorý má právomoc tvoriť právo na ochranu a podporu hospodárskej súťaže, je Národná rada Slovenskej republiky 11) . Zákon, ktorým sa napĺňa základný ústavný princíp ochrany hospodárskej súťaže, je zákon o ochrane hospodárskej súťaže, ale sú nimi aj iné zákony vzťahujúce sa výlučne alebo čiastočne na ochranu a podporu hospodárskej súťaže. 12)

Související dokumenty

Súvisiace články

Obchodovanie s osobnými údajmi z pohľadu hospodárskej súťaže (essential facility)
Nový zákon o ochrane hospodárskej súťaže - starý zákon v novom šate?
Režim Európskeho inštitútu pre telekomunikačné normy - ETSI: Zásady, rozhodné právo a účinok ETSI voči predloženým vyhláseniam Straus, J.
Kolektívna správa práv versus súťažné právo z hľadiska najnovších legislatívnych snáh na úrovni Európskej únie
Zásada nullum crimen sine lege a ukladanie sankcií v súťažnom práve
Uplatňovanie práva na náhradu škody v dôsledku zneužitia súťažného práva EÚ (základné východiská)
Premlčanie pri náhrade škody spôsobenej porušením súťažného práva
Digitálne platformy: súťažné právo verzus regulácia ex ante
Podchytenie štátnej pomoci poskytovanej podnikom v dôsledku pandémie COVID-19 v európskom protimonopolnom práve
Zneužitie dominantného postavenia na digitálnom trhu
Typy zásahov orgánov verejnej moci do hospodárskej súťaže podľa § 39 zákona o ochrane hospodárskej súťaže
Umiestňovanie produktov (Product placement)
Zneužívanie dominantného postavenia v teórii a v aplikačnej praxi
Vývoj urovnania ako nástroja zefektívnenia konania v súťažnom práve
Autorskoprávna ochrana versus ochrana hospodárskej súťaže (nielen) vo svetle judikatúry komunitárnych súdov
Katalogové obchody nebo katalogové podvody?
Ne bis in idem v súťažnom práve
Nemajetková ujma a primerané zadosťučinenie v práve nekalej súťaže a v autorskom práve
Krok vpred na ceste k dosiahnutiu efektívneho súkromnoprávneho vymáhania súťažného práva - Biela kniha Európskej komisie o náhrade škody spôsobenej porušením súťažného práva

Súvisiace predpisy

Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.
Zákon č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
657/2004 Z.z. o tepelnej energetike
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách
324/2011 Z.z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov