Nový spôsob riešenia reštrukturalizácie z pohľadu smernice o reštrukturalizácii a insolvencii

Vydáno: 42 minút čítania

Medzi členskými štátmi Európskej únie sú rozdiely, pokiaľ ide o rozsah konaní, ktoré sú dostupné dlžníkom vo finančných ťažkostiach pri prístupe k reštrukturalizácii, a preto bolo potrebné túto oblasť harmonizovať. Príspevok sa zaoberá novoprijatou smernicou o reštrukturalizácii a insolvencii a jej vplyvom na existujúcu právnu úpravu reštrukturalizácie v slovenskom právnom poriadku. Autor v príspevku rozoberá najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša táto smernica a analyzuje efektivitu týchto ustanovení z pohľadu ochrany veriteľov a samotného dlžníka.

There are differences between EU Member States as regards the range of the procedures available to debtors in financial difficulties in order to restructure themselves and it was therefore necessary to harmonize this area. The paper deals with the newly adopted The Directive on Preventing Restructuring Frameworks and its impact on the existing restructuring legislation in the Slovak legal order. The author discusses the most important changes brought by this directive and analyses the effectiveness of these provisions from the point of view of the protection of creditors a debtor itself.
1)
2)
 
DOLNÝ, J.: Nový spôsob riešenia reštrukturalizácie z pohľadu smernice o reštrukturalizácii a insolvencii; Justičná revue, 73, 2021, č. 2, s. 218 - 231.
 
Úvod
V priebehu ekonomických cyklov sa obchodné spoločnosti nachádzajú v rozličných situáciách a musia sústavne dosahovať také výsledky, aby si udržali alebo zlepšili svoju pozíciu na trhu, avšak neraz dochádza aj k úpadku a následne zániku spoločnosti. 3) Ukončenie podnikateľskej činnosti vyhlásením konkurzu na obchodnú spoločnosť má nepriaznivý vplyv nielen na veriteľov problémovej spoločnosti, ale aj na odberateľov, ktorí s uvedenou spoločnosťou obchodujú. 4) Ozdravný proces obchodnej spoločnosti v podobe procesu reštrukturalizácie je v konkurznom práve poslednou možnosťou ako zachrániť spoločnosť pred samotným konkurzom. Prostredníctvom reštrukturalizácie obchodných spoločností, umožňujúcej riešenie finančných ťažkostí už vo fáze predchádzajúcej konkurznému konaniu, možno ešte predísť platobnej neschopnosti a zabezpečiť tak pokračovanie prevádzkovania podnikateľskej činnosti dlžníka. 5) V prípade, ak je obchodná spoločnosť v predĺžení, 6) vzniká povinnosť štatutárnemu orgánu podať návrh na začatie konkurzného konania; 7) alebo využije zákonom ustanovený proces reštrukturalizácie spoločnosti. Reštrukturalizácia spoločnosti spočíva v zmene kapitálovej a majetkovej štruktúry 8) podnikateľa, umožňuje mu reagovať na aktuálne pomery na trhu, vyriešiť starý dlh a pokračovať v podnikateľskej činnosti. 9) Je potrebné však podčiarknuť skutočnosť, že reštrukturalizácia nie ani tak spôsob riešenia úpadku ako skôr možnosť, ako sa na spôsobe úpadku dohodnúť. 10) Reštrukturalizácia je akousi procesnou platformou, na ktorej alebo na pozadí ktorej možno viesť štruktúrované vyjednávania o najvhodnejší spôsob riešenia dlžníkovho úpadku s tým, že výsledok tohto vyjednávania-teda nová dohoda o kapitálovej štruktúre spoločnosti nemusí byť účastníkmi konkurzného konania prijatá jednomyseľne. 11) Predpokladom odbremenenia podnikania od hroziaceho alebo existujúceho úpadku je práve dohoda medzi veriteľmi a úpadcom, ktorá je medzi stranami navzájom dodržiavaná. Táto forma dohody medzi veriteľmi a úpadcom môže spočívať na formálnej reštrukturalizácii úpadcu, 12) ako aj neformálnej reštrukturalizácii založenej na záväznej dohode. 13) Kým neformálna reštrukturalizácia je závislá od individuálneho súhlasu veriteľov, v prípade formálnej reštrukturalizácie je po úspešnom skončení reštrukturalizačný plán záväzný pre všetkých veriteľov. 14) Metódy reštrukturalizácie, ktoré zákon o konkurze a reštrukturalizácii ustanovuje pre formálnu reštrukturalizáciu, sú v podstate použiteľné aj v rámci neformálnej reštrukturalizácie. 15)
Medzi členskými štátmi EÚ sú značné rozdiely v zákonných možnostiach, akými bude proces reštrukturalizácie prebiehať. Z uvedeného dôvodu bolo potrebné tento proces určitým spôsobom harmonizovať, čo ponúkla aj Komisia v rámci odporúčania 16) týkajúceho sa nového prístupu k neúspechu v podnikaní a platobnej neschopnosti. Uvedené odporúčanie Komisie sa premietlo aj do akčného plánu pre Úniu kapitálových trhov na rok 2015 17) , kde bola oznámená legislatívna iniciatíva týkajúca sa platobnej neschopnosti podnikov vrátane včasnej reštrukturalizácie, a následne aj do stratégie pre jednotný trh. 18) Dňa 20. júna 2019 bola oficiálne prijatá smernica Európskeho parlamentu a Rady o preventívnej reštrukturalizácii, o oddlžení a diskvalifikácii a o opatreniach na zvýšenie účinnosti reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní a o zmene smernice (EÚ) 2017/1132 (ďalej len "smernica o reštrukturalizácii a insolvencii"). Ako samotná smernica uvádza, jej cieľom je zabezpečenie, aby životaschopné podniky a podnikatelia 19) vo finančných ťažkostiach mali prístup k účinným vnútroštátnym rámcom preventívnej reštrukturalizácie, ktoré im umožnia pokračovaťv činnosti, a aby sa zlepšila účinnosť reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní, najmä s ohľadom na ich skrátenie. Tu je potrebné zdôrazniť, že uvedenou smernicou nedochádza k harmonizácii formálneho procesu reštrukturalizácie (u nás upravenej v zákone o konkurze a reštrukturalizácii), ale k vytvoreniu nových rámcov neformálnej preventívnej reštrukturalizácie, ktorá je síce v niektorých bodoch podobná súčasnej právnej úprave, avšak pre jej praktické využitie je kladený dôraz na väčšiu neformálnu dohodu veriteľov.
Úlohou každého štátu bude zachovať rovnováhu medzi ochranou poskytovanou v čase hrozby úpadku spoločnosti, ako aj v rámci formálneho konkurzného konania (dalo by sa argumentovať, že ochrana v rámci formálneho konkurzného konania by mala byť vyššia ako v prípade hrozby úpadku). 20) Včasné prijatie ustanovení smernice je o to aktuálnejšie, o čo výraznejšie môže súčasná krízová situácia negatívnym spôsobom ovplyvniť likviditu 21) obchodných spoločností a potrebu rozložiť si aktuálne splatné pohľadávky do určitého dlhšieho časového obdobia 22) , ktoré by bolo záväzné pre spoločnosť aj veriteľov a umožnilo by tak vyrovnať sa s finančnými následkami krízy pre obchodnú spoločnosť. Platobná schopnosť je pritom v štandardnej trhovej ekonomike otázkou života a smrti podniku, pretože ak podnik stratí schopnosť načas a v plnej miere uhrádzať svoje splatné záväzky, stráca dôveru dodávateľov a bánk 23) .
 
1 Včasné varovanie a prístup k informáciám
Myšlienka systému včasného varovania a prístupu k rámcom preventívnej reštrukturalizácie vyplýva už z Odporúčania Komisie, 24)

Související dokumenty

Súvisiace články

Zodpovednosť členov štatutárneho orgánu pri hroziacom úpadku podľa smernice o reštrukturalizácii a insolvencii
Novela zákona o konkurze a reštrukturalizácii - predstavenie vybraných nových inštitútov v zákone
Správcovia konkurznej podstaty SR
Postavenie veriteľa so zabezpečovacím opatrením vo forme záložného práva v konkurze
Uspokojovanie pohľadávok spriaznených osôb v konkurznom konaní
Zodpovednosť správcu konkurznej podstaty - právny režim nároku
Veriteľ ako spriaznená osoba v konkurze a ako spoločník pre účely financovania v kríze a zákazu vrátenia vkladu
Odporovateľnosť dohodou o započítaní pohľadávok
Konkurz vyhlásený na majetok spoločníka a jeho vplyv na obchodný podiel spoločníka v spoločnosti s ručením obmedzeným
Uplatňovanie zodpovednosti členov štatutárnych orgánov za nepodanie návrhu na vyhlásenie konkurzu včas
Zmeny v dočasnej ochrane podnikateľov ako neformálnej reštrukturalizácii
Definovanie "COMI" pri cezhraničnom úpadku
Speňažovanie nehnuteľností v konkurze
Vyvažovanie záujmov veriteľov a dlžníkov pri pandemickej a nepandemickej ochrane dlžníkov
Pre-Pack postupy v konkurznom práve: Vyvažovanie dôvernosti a transparentnosti v prípravnej fáze
Individuálny vs. spoločný záujem veriteľov v reštrukturalizačnom konaní.
Smlouva komisionářská
Zásada nullum crimen sine lege a ukladanie sankcií v súťažnom práve
Uzatvorená obchodná spoločnosť

Súvisiace predpisy

Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov