Revízia zmlúv ako prostriedok k realizácii záverov Konferencie o budúcnosti Európy (3. časť) - Ďalšie možnosti pre revíziu zmlúv

Vydáno: 51 minút čítania

Autor v sérii troch príspevkov prináša analytický pohľad na postupy revízie zmlúv, ktoré sú upravené v samotnej Zmluve o EÚ a Zmluve o fungovaní EÚ. Aktuálnosť témy je daná predovšetkým tým, že problematika revízie zmlúv je aktuálne jednou z najviac diskutovaných tém v EÚ, a to z dôvodu nedávno ukončenej Konferencie o budúcnosti Európy, kde požiadavka na zmenu zmlúv neskrývane zaznela. Cieľom príspevkov je na jednej strane priblížiť jednotlivé revízne postupy, tieto kriticky zhodnotiť z hľadiska ich významu a na druhej strane je ambíciou zodpovedať, ktorý z právom upravených postupov je vhodný na realizáciu zmeny zmlúv v zmysle záverov Konferencie o budúcnosti Európy. Tretí a posledný z trojice príspevkov venuje pozornosť tým revíznym postupom, ktoré sú v zmluvách upravené mimo rámca čl. 48 Zmluvy o EÚ.

LYSINA, P.: Revízia zmlúv ako prostriedok k realizácii záverov Konferencie o budúcnosti Európy (3. časť) – Ďalšie možnosti pre revíziu zmlúv; Justičná revue, 74, 2022, č. 12, s. 1381 – 1399.

In a serie of three contributions, the author brings an analytical view of the procedures for revision of treaties, which are regulated in the Treaty on EÚ and the Treaty on the Functioning of the EU. The topicality of the topic is primarily due to the fact that the issue of treaty revision is currently one of the most discussed topics in the EU, due to the recently concluded Conference on the Future of Europe, where the request to change the treaties was openly voiced. The goal of the contributions is, on the one hand, to bring closer the individual revision procedures, to critically evaluate them in terms of their importance, and on the other hand, the ambition is to answer which of the legally regulated procedures is suitable for the implementation of treaty changes in accordance with the conclusions of the Conference on the Future of Europe. The third and last of the three contributions pays attention to those review procedures that are regulated in contracts outside the framework of Art. 48 of the EU Treaty.

Kľúčové slová: osobitné premosťovacie doložky, revízia, právo EÚ.

Key words: special bridging clauses, revision, EU law.

Právne predpisy/legislation: Zmluva o EÚ, Zmluva o fungovaní EÚ.

 
8 Úvod do tretej časti
Aktuálne predkladaný tretí a záverečný príspevok zo série dopĺňa predošlé dva o analytický pohľad na ďalšie možnosti pre revíziu zmlúv, ktoré sú ponúkané priamo Zmluvou o EÚ a Zmluvou o fungovaní EÚ (ďalej spoločne ako "zmluvy"). V tejto súvislosti kladieme dôraz predovšetkým na osobitné premosťovacie doložky, ktoré svoje miesto nachádzajú v rôznych článkoch Zmluvy o EÚ (ďalej len "ZEÚ") aj Zmluvy o fungovaní EÚ (ďalej len "ZFEÚ"). V záujme podania komplexného pohľadu však upozorníme aj na ďalšie možnosti revízie zmlúv, ktoré síce nemôžu byť využité v kontexte realizácie požiadaviek plynúcich zo záverov Konferencie o budúcnosti Európy, no taktiež predstavujú nástroj revízie zmlúv.
Pokiaľ ide o osobitné premosťovacie doložky, našou ambíciou je nájsť odpoveď na otázku, či revízne postupy založené na uplatnení osobitných premosťovacích doložiek možno uplatniť na všetky oblasti, v ktorých Konferencia o budúcnosti Európy vidí potrebu revízie zmlúv.
 
9 Osobitné premosťovacie doložky
Osobitné premosťovacie doložky sú ďalším z radu nástrojov, či postupov, ktorými možno dosiahnuť revíziu zmlúv. 1) Keďže jednotlivé doložky sú upravené v rôznych článkoch zmlúv (nejde o jeden článok, ako tomu bolo v prípade skôr analyzovaných revíznych postupov), objavujú sa polemiky o počte doložiek. 2) Názory sa neraz rôznia, no stabilne 3) sa objavujú tvrdenia o tom, že popri dvoch generálnych premosťovacích doložkách (upravených čl. 48 ods. 7 ZEÚ) upravuje zmluvy aj 6 osobitných premosťovacích doložiek. 4) Pre tieto je príznačné predovšetkým to, že ich možno uplatniť s účinkami len pre konkrétnu oblasť. Konkrétne ide o tieto oblasti: - spoločná zahraničná a bezpečnostná politika (čl. 31 ods. 3 ZEÚ);
- rodinnoprávne vzťahy s cezhraničnými dôsledkami (čl. 81 ods. 3 ZFEÚ);
- sociálna politika (čl. 153 ods. 2 ZFEÚ);
- politiky životného prostredia (čl. 192 ods. 2 ZFEÚ);
- viacročný finančný rámec (čl. 312 ods. 2 ZFEÚ);
- posilnená spolupráca (čl. 333 ZFEÚ).
S cieľom poukázať na vyššie naznačené polemiky o počte doložiek uvádzame ako príklad názor Clauwaerta, ktorý medzi osobitné premosťovacie doložky (nad rámec už uvedených) radí aj ustanovenia čl. 19 ods. 2 ZFEÚ 5) a čl. 21 ods. 3 ZFEÚ. 6) Podľa nášho, s takýmto doplnením zoznamu nemožno súhlasiť. Už aj preto, že ani samotný Clauwaert toto doplnenie do zoznamu doložiek nijako nevysvetľuje. 7) Okrem toho, ním doplnené ustanovenia nemajú za cieľ revíziu zmlúv. Preto ich nielenže nemožno zaradiť medzi osobitné premosťovacie doložky, no rovnako nepatria ani medzi revízne postupy. Okrem toho, premosťovacie doložky (generálne, ako aj osobitné) sa zameriavajú striktne buď na zmenu spôsobu hlasovania v Rade EÚ, alebo na nahradenie mimoriadneho legislatívneho postupu riadnym legislatívnym postupom. Clauwaertom uvádzané dva články ZFEÚ však sledujú diametrálne odlišné ciele.
Vráťme sa teda k identifikovaným a všeobecne akceptovaným oblastiam a v nich upraveným doložkám. Aj napriek tomu, že ide o doložky upravené mimo čl. 48 ZEÚ, stále ich možno vnímať ako súčasť revíznych postupov, keďže ich účelom je zmena zmlúv v oblasti predvídanej tou-ktorou doložkou. Pre zaujímavosť uvádzame, že iba dve zo všetkých dnes upravených osobitných premosťovacích doložiek boli známe aj v predlisabonskom období - konkrétne tie, ktoré sú uplatniteľné v oblastiach sociálnej politiky a politiky životného prostredia. Všetky ostatné doložky boli do zmlúv inkorporované až Lisabonskou zmluvou. Aj preto možno osobitné premosťovacie doložky vnímať ako jeden z výdobytkov Lisabonskej zmluvy.
 
9.1 Právo iniciovania revízie zmlúv uplatnením osobitných premosťovacích doložiek
Pokiaľ ide o osobitné premosťovacie doložky, právomoc iniciovať ich uplatnenie patrí rôznym inštitúciám, a to v závislosti od konkrétnej doložky.
Iniciátor revízie zmlúv na základe osobitnej premosťovacej doložky upravenej v oblasti spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky (čl. 31 ods. 3 ZEÚ) je, podľa nášho názoru, Európska rada (ďalej len "ER"). No priamo v čl. 31 ods. 3 ZEÚ žiadnu bližšiu informáciu o tom, kto je oprávnený iniciovať postup revízie zmlúv, nenachádzame. Avšak, domnievame sa, že, tak ako to bolo pri generálnych premosťovacích doložkách, aj tu by sme ako oprávnený subjekt mohli označiť ER - pri prijatí logiky čl. 48 ods. 7 ZEÚ (subjekt rozhodujúci o uplatnení dolo

Související dokumenty

Súvisiace články

Revízia zmlúv ako prostriedok k realizácii záverov Konferencie o budúcnosti Európy (1. časť) - Riadny revízny postup zmeny zmlúv
Revízia zmlúv ako prostriedok k realizácii záverov Konferencie o budúcnosti Európy (2. časť) - Zjednodušené revízne postupy zmeny zmlúv upravené v čl. 48 Zmluvy o EÚ
Ochrana právneho štátu v podmienkach Európskej únie
Systém prameňov práva Európskej únie, upravujúci kontrolu pobytu cudzincov štátnymi orgánmi členských štátov
Fúzie a ich vplyv na osobné údaje spotrebiteľov v dimenziách práva Európskej únie
Uplatňovanie práva EÚ v členských krajinách
Post Achmea: súboj o investičné arbitráže medzi právom EÚ a medzinárodným právom
Súboj medzi Luxemburgom a Karlsruhe o podobu práva Európskej únie - prípad Weiss
Sankčný mechanizmus v systéme práva Európskej únie
Nariadenie 32023R1781 - Akt o čipoch
Oblasť občianskeho práva - C-547/22 - INGSTEEL
Problematika názvov právnych predpisov a názvov právnych aktov Európskej únie
O Súdnom dvore Eurázijskej hospodárskej únie: postavenie, konanie a prínos
Služby všeobecného hospodárskeho záujmu a ich zabezpečenie priznaním výlučného alebo osobitného práva
Vplyv európskej normotvorby na národné parlamenty a legitimita legislatívneho procesu v EÚ
Aktuální otázky přednostní aplikace komunitárního práva ve vztahu k Listině základních práv a Lisabonské smlouvě
Právna štátnosť a členstvo v Európskej únii
Primárne európske právo a energetický priemysel
Európska únia a boj proti extrémizmu