... EŠTE K DOVOLANIU V TRESTNOM KONANÍ
Len nedávno som písal na stránkach tohto časopisu (
ZSP č. 5/2011, s. 162-167) o novele
Trestného poriadku uskutočnenej zákonom č.
262/2011 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
301/2005 Z.z. Trestný poriadok v znení neskorších
predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "zákon č.
262/2011 Z.z."). Vo svojom článku som sa zameral na
problémy, ktoré sa táto novela snažila vyriešiť, niektoré úspešne, iné menej úspešne. V krátkom čase
chcem reagovať na niektoré ďalšie aspekty "nového dovolania", ktoré novela
Trestného poriadku so sebou
priniesla...
Kedy podá dovolanie minister?
Snahou novelizácie zákona je zvyčajne dosiahnutie lepšej a dokonalejšej právnej úpravy a to
odstránením existujúcich chýb alebo zvedením nových prvkov, ktoré majú daný inštitút vylepšiť,
zjednodušiť jeho aplikáciu alebo inak prispieť k jeho rozvoju. Otázkou ostáva, či niektoré, aj
úmyselné a cielené zmeny vykonané novelou Trestného
poriadku (ďalej aj „ TP“) zákonom č.
262/2011 Z.z. v inštitúte dovolania, sú na prospech
a slúžia na napredovanie daného inštitútu, alebo naopak, či vytvárajú nelogické bariéry jeho
aplikácie.
Okrem zmien, ktoré som naznačil v predchádzajúcom článku (
ZSP č. 5/2011, s. 162-167) sa po zmene koncepcie
dovolania novelou zákonom č. 262/2011 Z.z. zmenil aj
základný predpoklad podania dovolania ministrom spravodlivosti.
- V pôvodnom znení § 369 ods. 1 TP bolo
uvedené právo ministra podať dovolanie nasledovne:
"Právoplatné rozhodnutie súdu na podnet strany