Ochrana a poškodzovanie finančných záujmov Európskej únie v niektorých trestných a iných zákonoch členských štátov EÚ

Vydáno: 48 minút čítania

V predmetnom príspevku jeho autor nadväzuje na predchádzajúce dva príspevky publikované v spoluautorstve v Justičnej revue č. 10/2018 a č. 6-7/2019. Obsahom textu tohto článku je uvádzaná právna úprava Francúzska, Španielska, Portugalska, Cypru, Belgicka a Luxemburska. Autor tak uzatvára predmetnú komparatistiku danej problematiky so zameraním na to, ktorý z porovnávaných štátov má špeciálnu právnu úpravu ochrany a sankcionovania poškodenia finančných záujmov EÚ a ktorá právna úprava je, naopak, všeobecná. Odhliadnuc od uvedených rozdielností možno konštatovať, že v Európskej únii prevažuje naznačená všeobecná právna úprava, a teda nie je nevyhnutnosťou chrániť finančné záujmy EÚ špeciálnymi trestnoprávnymi ustanoveniami tak, ako je to napr. v prípade Slovenskej republiky alebo Českej republiky.

In the submitted article, its author follows up on the previous two co-authored articles published in the Judicial Review No. 10/2018 and in Judicial Review No. 6-7/2019.The content of this article refers to the legal regulation of France, Spain, Portugal, Cyprus, Belgium and Luxembourg.The author thus concludes the comparative analysis of the given issue, focusing on which of the compared states has a special legal regulation for the protection and sanctioning of damage to the financial interests of the EU, and which legal regulation is, on the contrary, general. Apart from the mentioned differences, it can be concluded that the general legal regulation prevails in the European Union, and therefore it is not necessary to protect the financial interests of the EU with special criminal law provisions, as is the case, for example, of the Slovak Republic or the Czech Republic.

ŠANTA, J.: Ochrana a poškodzovanie finančných záujmov Európskej únie v niektorých trestných a iných zákonoch členských štátov EÚ; Justičná revue, 75, 2023, č. 1, s. 18 – 34.

Kľúčové slová: finančné záujmy Európskej únie, rozpočet, dotácie, podvod, Trestný zákon.

Keywords: financial interests of the European Union, budget, subsidies, fraud, Criminal Code.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 300/2005 Z. z. – Trestný zákon, zákon č. 91/2016 Z. z. v platnom znení o trestnej zodpovednosti právnických osôb, zákon č. 301/2005 Z. z. – Trestný poriadok.

 
Úvod
Špecifikom trestného činu poškodzovania finančných záujmov Európskej únie (ďalej aj "Únia") podľa § 261 až § 263 Trestného zákona je jeho objekt, ktorý na rozdiel od iných skutkových podstát, vrátane hospodárskych trestných činov, neochraňuje niektorý zo záujmov Slovenskej republiky, ale, ako to vyplýva z názvu, záujem Európskej únie, konkrétnejšie záujem finančný. Tak Slovenská republika, ako aj iné členské štáty i samotná Európska únia sú, podľa čl. 325 Lisabonskej zmluvy, povinné predchádzať podvodom a iným protiprávnym konaniam poškodzujúcim finančné záujmy Únie prostredníctvom opatrení, ktoré prijmú v súlade s týmto článkom, čo má pôsobiť odradzujúco a tak aby to poskytlo v členských štátoch, inštitúciách, orgánoch, úradoch a agentúrach Únie účinnú ochranu. Členské štáty majú tiež prijímať rovnaké opatrenia na zamedzenie podvodov poškodzujúcich finančné záujmy Únie, aké prijímajú na zabránenie podvodom poškodzujúcim ich vlastné finančné záujmy. 1)
K číselnému vyjadreniu hodnoty finančných záujmov Európskej únie, ktoré sú takto špecificky chránené, možno uviesť aj niekoľko nasledujúcich základných údajov.
Rozpočet Európskej únie na rok 2022 predstavuje čiastku 167,8 mld. eur. K tejto sume je potrebné pripočítať 143,5 mld. eur vo forme grantov v rámci Nástroja EÚ pre budúce generácie (NGEU). Takáto finančná podpora má zmierniť ekonomické dôsledky pandémie a podporiť zelenú a digitálnu transformáciu Európy v súlade s prioritami viacročného finančného rámca. Ten na budúcich sedem rokov predstavuje v rámci uvedeného obdobia čiastku 1,074 bilióna eur.
Z uvedenej čiastky rozpočtu EÚ na rok 2022 je napr. suma 53 mld. eur určená na spoločnú poľnohospodársku politiku a 972 mil. eur na Európsky fond námorného a rybného hospodárstva a na posilnenie odolnosti agropotravinárskeho a rybárskeho sektora. Európsky poľnohospodársky fond pre rozvoj vidieka by mal získať 5,7 mld. eur z NGEU. Sumu 13,1 mld. eur komisia vyčlenila na výskum a vývoj, 5,5 mld. eur na európske strategické investície, z toho 1,2 mld. na program InvestEU pre kľúčové priority (výskum a inovácie, zelená a digitálna transformácia, zdravotníctvo a strategické technológie), 2,8 mld. na Nástroj na prepojenie Európy na zlepšenie cezhraničnej infraštruktúry a 1,2 mld. eur na program Digitálna Európa. Suma 4,7 mld. eur je určená pre ľudí, sociálnu súdržnosť a hodnoty, z toho 250 mil. eur na podporu spravodlivosti, práv a hodnôt.
Suma 1,9 mld. eur je určená na činnosti v oblasti životného prostredia a klímy, z toho 708 mil. na program LIFE na podporu zmierňovania a prispôsobovania sa zmenám klímy a 1,2 mld. eur na Fond spravodlivej transformácie. Komisia ďalej vyčlenila 1,9 mld. eur na ochranu hraníc EÚ, na výdavky spojené s migráciou je vymedzená suma 1,3 mld. eur, z toho 1,1 mld. na podporu migrantov a žiadateľov o azyl. Suma 1,2 mld. eur by mala smerovať na riešenie výziev v oblasti obrany a spoločných bezpečnostných problémov a 600 mil. eur na bezpečnosť, z toho 227 mil. eur na Fond vnútornej bezpečnosti, ktorý bude slúžiť na boj proti terorizmu, radikalizácii, organizovanému zločinu a počítačovej kriminalite. Nakoniec suma 905 mil. eur sa týka zabezpečenia fungovania jednotného trhu EÚ, z toho 584 mil. eur je určených na program pre jednotný trh a takmer 200 mil. eur na prácu v oblasti boja proti podvodom, daniam a clám. 2)
Už zo samotných týchto základných údajov týkajúcich sa ročných miliardových finančných záujmov Európskej únie, vo viacročnom finančnom, teda sedemročnom rámci, vyjadrenom až v biliónovej hodnote, a z naznačenej právnej úpravy EÚ je zrejmé, že tieto finančné záujmy musia byť veľmi dôsledne chránené aj na úrovni jednotlivých členských štátov.
Predmetná povinnosť ochrany finančných záujmov EÚ je konkrétnejšie špecifikovaná v Smernici EP a Rady (EÚ) 2017/1371 o boji proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy Únie, prostredníctvom trestného práva, najmä v transpozičnom článku 17, podľa ktorého boli (a sú) členské štáty do 6. júla 2019 povinné prijať a uverejniť zákony a iné právne predpisy a správne opatrenia potrebné na dosiahnutie súladu s touto smernicou.
Práve s cieľom skúmania uvedenej legislatívy a takéhoto zosúladenia právnych noriem členských štátov EÚ v danej oblasti je spracovávaný tento článok. Bezprostredne nadväzuje na príspevok publikovaný v spoluautorstve v Justičnej revue č. 10/2018 s názvom Ochrana finančných záujmov Európskej únie v