Problematika dodatočného povolenia stavby na území Slovenskej republiky

Vydáno: 31 minút čítania
Vo svojom príspevku autorka poskytuje analýzu inštitútu dodatočného povolenia stavby na území Slovenskej republiky v kontexte zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a prináša úvahy de lege ferenda.

In the presented article the author provides analysis of subsequent legalization in Slovak Republic in context of Act No. 50/1976 Coll. on Land-use Planning and Building Order (the Building Act) as amended by later regulations and on change and amendment of certain acts and brings reflections de lege ferenda.

JAKUŠOVÁ, V.: Problematika dodatočného povolenia stavby na území Slovenskej republiky; Justičná revue, 75, 2023, č. 10, s. 1145 – 1156.

Kľúčové slová: stavebné právo, stavba, konanie o dodatočnom povolení stavby.

Key words: construction law, construction, subsequent legalization.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, vyhláška č. 453/2000 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona v znení neskorších predpisov.


 
1 Úvod
V našom príspevku poskytujeme analýzu inštitútu dodatočného povolenia stavby na území SR v kontexte zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len "SZ") a prinášame úvahy
de lege ferenda
ku konaniu o dodatočné povolenie stavby.
Naším cieľom je definovanie právnej úpravy o dodatočnom povolení stavby a jej nedostatkov v zmysle SZ a poskytnutie novej legislatívnej úpravy daného konania. Zaoberáme sa najmä otázkami: (a) akým spôsobom je v SZ definované dodatočné povolenie stavby, či obsahuje právna úprava konania o dodatočnom povolení stavby v Slovenskej republike podstatné nedostatky a čo možno rozumieť pod pojmom verejný záujem v zmysle SZ. Ďalej aj (b) ktorý orgán je príslušný na posúdenie súladu verejného záujmu s územnoplánovacou dokumentáciou a akou formou sa súlad, resp. nesúlad preukazuje pri dodatočnom povolení stavby v zmysle SZ; (c) ako by mal stavebný úrad postupovať v prípade, ak by sa v konaní o dodatočné povolenie stavby podľa SZ ukázalo, že existuje platné a právoplatné územné rozhodnutie a neexistuje stavebné povolenie; (d) ako by mal stavebný úrad postupovať v prípade, ak by dodatočne povoľovaná stavba bola vyhotovená v súlade s právoplatným územným rozhodnutím, avšak toto rozhodnutie už nie je v súlade s verejným záujmom; (e) ktorým momentom sa začína a končí konanie o dodatočnom povolení stavby podľa SZ a akým spôsobom sú upravené lehoty v konaní o dodatočnom povolení stavby. Predmetom nášho záujmu bude aj úprava dodatočného povolenia stavby v platnom Zákone č. 201/2022 Z. z. o výstavbe (ďalej len "ZoV") a načrtneme, akým spôsobom by bolo vhodné definovať konanie o dodatočné povolenie stavby z hľadiska
de lege ferenda
, pričom pri formulovaní myšlienok vychádzame zo slovenských reálií.
 
1.1 Konanie o dodatočnom povolení stavby podľa SZ
Konanie o dodatočnom povolení stavby je upravené v § 88a a § 88b SZ. Zákonodarca v právnych normách ustanovených v § 88a SZ upravuje postup vlastníka nepovolenej stavby a stavebného úradu pri nepovolených stavbách. Podľa § 88a ods. 1 SZ - ak stavebný úrad zistí, že stavba bola postavená bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním, začne z vlastného podnetu konanie a vyzve vlastníka stavby, aby v určenej lehote predložil doklady o tom, že dodatočné povolenie nie je v rozpore s verejnými záujmami chránenými týmto zákonom, najmä s cieľmi a zámermi územného plánovania, či s osobitnými predpismi. Ak bola stavba začatá bez právoplatného stavebného povolenia, ktoré už bolo vydané, stavebný úrad posúdi súlad stavby s verejnými záujmami na základe záväzných stanovísk podľa

Související dokumenty

Súvisiace články

Právo stavby
Princíp akcesie a vlastnícke právo k stavbe a pozemku
Moment splnenia diela - zhotovenie stavby
Prevod práv a povinností stavebníka zo stavebného povolenia
Posudzovanie platnosti vkladovej zmluvy v správnom súdnom konaní
Stavba ako predmet občianskoprávnych vzťahov v rozhodovacej činnosti súdov
Nájom poľnohospodárskych pozemkov - zabudnutý nájom?
Zmluvy o prevode vlastníctva nehnuteľností a návrh novely Občianskeho zákonníka
Vecné bremeno v prospech podielového spoluvlastníka nehnuteľnosti
Právne posúdenie prejudiciálnej otázky v civilnom sporovom konaní a rozhodovanie v katastrálnom konaní
Doložka "ako stojí a leží" - právna úprava a aplikačná prax
Vydržanie nehnuteľnosti nadobudnutej na základe ústnej kúpnej zmluvy
Nakladanie s nehnuteľnosťou a neodkladné opatrenie súdu
Problematika nadobúdania vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku v intenciách súčasnej právnej úpravy v Slovenskej republike - 1. časť
Zastúpenie notárom a advokátom v "elektronickom" katastrálnom konaní a spôsob realizácie elektronických právnych úkonov pri nakladaní s nehnuteľnosťami
Spoločná nehnuteľnosť v katastrálnej praxi
Záložné právo k nehnuteľnostiam v aplikačnej praxi
Problematika nadobúdania vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku v intenciách súčasnej právnej úpravy v Slovenskej republike - 3. časť
Kataster nehnuteľností a právo na prístup k informáciám

Súvisiace predpisy

50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
453/2000 Z.z. , ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona