Legislatívna kultúra.
Prof. JUDr.
Ján
Svák
DrSc.
Právnická fakulta Univerzity Komenského.
Doc. JUDr.
Boris
Balog
PhD.
Fakulta práva, Paneurópska vysoká škola.
SVÁK, J., BALOG, B.: Legislatívna kultúra. Právny obzor, 101, 2018, č. 4, s. 345 -
360.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Pravda, Dobro a Krása
"... takto by bol potom prinútený pozorovať krásu na činnostiach a
zákonoch a zároveň vidieť príbuznosť tohto všetkého navzájom ..."
Platón, Symposion
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Legislative Culture
. In legislation it will be necessary to always search for an
optimal articulation of scientific requirements for rational law - making, reflecting the current
social needs of society (law - making as a social process), institutional level of the legislative
process (legal regulation of organization and management of the legislative process) and legislative
- technical aspects of legislative work (requirements for legislative language and qualitative
legislative - technical expression of objective plans) with law - making as a political process
(forming of the political will in the legislative process, interaction of individual components of
the political system in the legislative process, democratization of the legislative process).
However, at the same time it is impossible to abstract from nonlegal aspects or dimensions of
legislation. Legislation is not only a mechanical creation of legal regulations. It has several
dimensions. We must not forget its artisanal foundation, refuse its artistic dimension and reduce it
to a "computer" processing of a draft legal regulation.Key words:
law - making, legislation, culture, art, craft, science, information
technologiesÚvod
Tvorbe právnych predpisov ako racionálnej a cieľavedomej činnosti, ktorá programovo a
premyslene smeruje k vytváraniu základného stavebného materiálu právneho poriadku ako jednej z
podstatných štruktúr pôsobiacich v zmysle organizovania a integrácie spoločnosti, je potrebné
neustále venovať pozornosť, a to tak v rovine teoretickej a odbornej, ako aj v rovine jej praktickej
činnosti a výkonu.
Dlhšie očakávaným výsledkom tejto pozornosti mal byť zásadný akt politickej vôle, ktorým
sa mali základné princípy a pravidlá tvorby právnych predpisov preniesť zo suterénu terciálnej
normotvorby na zákonnú úroveň. Inými slovami, z úrovne legislatívnych pravidiel obsiahnutých v
interných aktoch riadenia parlamentu (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 519/1996) a
vlády (Legislatívne pravidlá vlády Slovenskej republiky - uznesenie vlády Slovenskej republiky č.
164 zo 4. mája 2016 v znení uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 441 z 28. septembra 2016) za
spoločnú platformu zákonnej úpravy. Ambiciózne ciele narážali na samotnú podstatu
nešpecifikovateľnej politickej nevôle unifikovať parlamentnú a vládnu tvorbu právnych predpisov.
Vzniknuté torzo tejto snahy v podobe prijatia osobitného
zákona o tvorbe právnych
predpisov1) či zmeny v rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej
republiky,2) ktoré okrem stanovenia zákonných pravidiel tvorby právnych
predpisov reagovali aj na klasické nedostatky tvorby právnych predpisov, osobitne tvorby zákonov,
ako napríklad ich nesúvisiace novelizácie, však možno považovať za jeden z ďalších stupňov pri
vytváraní predpokladov na napĺňanie očakávaní spojených s kvalitnou legislatívou.
Očakávania spoločnosti sú plne opodstatnené, pretože v demokratickom a právnom štáte je
každodenný život spoločnosti spojený s právom a právnou reguláciou. Kvalita právnej regulácie
ovplyvňuje kvalitu života spoločnosti a človeka v nej. Osobitosť právnej regulácie vyplýva z miery
možnosti vyjadriť formálne presne, jednoducho a jednoznačne oprávnenia a povinnosti predpokladaných
účastníkov právnych vzťahov. Prostriedkom na to sú syntaktické, sémantické a pragmatické vlastnosti
právneho jazyka. Tvorbu právnych predpisov okrem realizácie predpisov upravujúcich celý proces
vzniku právnych noriem charakterizujú aj kreatívne prvky spojené s formovaním a vyjadrovaním
spoločenskej vôle ako štátnej vôle v demokratickom prostredí politickej plurality, v ktorom dochádza
k uplatňovaniu hodnotových hľadísk, spoločenského poznania, predstáv o morálnosti, účelnosti,
demokratickosti, spravodlivosti, ekonomickej, finančnej a inej odôvodnenosti navrhovanej právnej
úpravy.
Tvorba právnych predpisov musí reagovať na neustály vývoj spoločnosti, vedy a techniky,
ktorý so sebou prináša nové spoločenské, materiálne, ekonomické a politické pomery, situácie a
výzvy. Reagovať na ne musí aj právo, a to nielen vo vzťahu k finálnemu výsledku, teda existencii
pravi