Právne účinky rozpustenia parlamentnej politickej strany Najvyšším súdom SR

Vydáno: 38 minút čítania

 

PRÁVNE ÚČINKY ROZPUSTENIA PARLAMENTNEJ POLITICKEJ STRANY NAJVYŠŠÍM SÚDOM SR
Voľby konané do Národnej rady Slovenskej republiky 5. marca 2016 sa v konfrontácii s predvolebnými prieskumami skončili viacerými prekvapeniami. Jedným z nich sa stal vstup Ľudovej strany - Naše Slovensko podozrievanej z extrémizmu do parlamentu so ziskom 8,04% hlasov a 14 poslaneckých mandátov.1) Ostatné parlamentné strany zareagovali odmietnutím povolebnej spolupráce, no demokratický a právny štát, akým Slovenská republika je podľa čl. 1 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky musí disponovať predovšetkým právnymi prostriedkami ochrany demokratickej formy vlády pred extrémistickými stranami. Právny poriadok Slovenskej republiky k výsledku voľby pridáva ďalšie prekvapenie: neponúka dostatočne efektívnu právnu ochranu pred pôsobením politických strán s deficitom voči ústavnosti ani v prípade rozpustenia takých strán.
Úvod
V horizonte jedného roka sa výrazne zvýšilo zastúpenie politických strán so sklonom k extrémizmu v zastupiteľských orgánoch vo Francúzsku a Nemecku. Už skôr sa tak udialo v Maďarsku. Z tohto zorného uhla parlamentné voľby na Slovensku roku 2016 nepriniesli nič nové, no vysielajú signál o potrebe uvažovať o právnych dôsledkoch tohto úkazu.
"Keď sa začnú vyťahovať paralely s Hitlerom alebo Mníchovom, zvyčajne siaham po svojich slúchadlách. To isté platí pre veľkú hospodársku krízu. Dnes nie je na obzore nič, čo by sa dalo porovnať s nacistami alebo masovým utrpením, ktoré nasledovali po páde burzy v roku 1929," prezentoval svojrázny postoj k udalostiam doby vplyvný, lebo pre Financial Times píšuci komentátor Edward Luce.2)
Bezstarostné hodnotenie zahraničného komentátora je z istého hľadiska veľmi výhodné. Nenúti uvažovať o smerovaní globálneho, regionálneho ani národného vývoja, nenúti ani uvažovať o tom, či nastavené pravidlá na ochranu demokracie sú dostatočné, alebo či je lepšie pokročiť, hľadať ako ďalej v čase, dokiaľ také hľadanie môže mať zmysel.
Bezstarostný postoj síce nezaťažuje premýšľaním, no nie je spôsobilý konfrontácie s historickou skúsenosťou. Ani nacistom pri vstupe na politickú scénu nikto neodporoval. Keď vyhrali parlamentné voľby, získali úrad ríšskeho kancelára, prijali Norimberské zákony a vydali sa na pochod Európou, na účinný odpor pokojnou cestou začalo byť neskoro.
I. Ústavné základy činnosti politických strán
Článkom 29 ods. 2 Ústavy SR (ďalej "Ústava") sa osobitne zdôrazňuje právo občanov združovať sa v politických stranách, s ktorým sa spája právo zakladať politickú stranu a politické hnutie. Uplatnením práva založiť politickú stranu alebo politické hnutie nevzniká následne povinnosť združiť sa v politickej strane alebo politickom hnutí, či dokonca nevystúpiť z politickej strany alebo politického hnutia. Ústava nevylučuje opakované, ani súčasné uplatnenie práva založiť politickú stranu alebo politické hnutie. Ústava umožňuje aj uplatnenie práva združovať sa vo viacerých politických stranách alebo politických hnutiach naraz.
Ústavný súd k obsahu a rozsahu ustanovenia čl. 29 ods. 2 uviedol:
"Národná rada ako jediný zákonodarný orgán v Slovenskej republike je oprávnená prijímať aj také zákony, ktorými sa zasahuje do existencie a života politických strán. Tieto zásahy však musia v každom prípade rešpektovať ústavné podmienky vyjadrené priamo v Ústave, ako aj ostatné ústavné hodnoty, ktoré majú význam pre utváranie demokratického politického systému. Akceptujúc ústavnú reglementáciu roly politických strán, aj zákonná úprava musí prispievať k naplneniu tejto úlohy. V tejto spojitosti nemožno opomenúť, že politický systém je založený na slobodnej súťaži politických síl v demokratickej spoločnosti (čl. 31 Ústavy). Nemožno obísť ani ústavne vyjadrený princíp oddelenosti politických strán od štátu (čl. 29 ods. 4 Ústavy). Nemožno ani opomínať, že politické strany vznikajú v rámci právneho štátu (čl. 1 Ústavy), ktorého princípy sa musia premietať aj do slobodného, dobrovoľného a nad ústavný rámec neobmedzeného vzniku politických strán.
Článok 29 ods. 2 Ústavy vyjadruje jednu zo základných ústavných požiadaviek na vytváranie politických strán, a tou je demokratický princíp ich slobodného vytvárania, ktorý nemôže byť zákonom obmedzený inak, než za splnenia predpokladov uvedených v čl. 29 ods. 3 Ústavy".3)
Politické strany a politické hnutia nie sú subjektom ochrany čl. 29, ale jeho objektom. Článkom 29 ods. 2 až 4 sa právo združovať sa v politických stranách priznáva každému občanovi, ktorý nie je inou ústavnou normou zbavený tohto práva.
"Ústava Slovenskej republiky predstavuje právny celok, ktorý treba aplikovať vo vzájomnej súvislosti všetkých ústavných noriem. Len výnimočne a ojedinele môže nastať stav, keď sa spoločenský vzťah upravuje j