Normatívne ustanovená povinnosť vysielateľa zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov predstavuje nástroj na ochranu práv a slobôd iných, bezpečnosti štátu, verejného poriadku, verejného zdravia a mravnosti, ako aj nástroj na ochranu demokratického právneho štátu. Príspevok analyzuje normatívnu úpravu povinnosti vysielateľa zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov v kontexte správneho súdnictva. Osobitná pozornosť je venovaná otázke miery požiadavky súladu spravodajského programu s objektívnou realitou, ako aj otázke dôsledkov kritického, resp. negatívneho vyznenia spravodajského programu z hľadiska povinnosti vysielateľa zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť týchto programov.
"Zdá se, že čím větší je odstup od každodenní žurnalistické práce, tím větší bývá sklon k iluzi, že objektivní zpravodajství možné je."
Michael Kunczik
1)
1. Úvod
Vysielateľ, ktorý nepodlieha samoregulačnému mechanizmu zapísanému do evidencie podľa zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách (zákon o mediálnych službách) v znení neskorších predpisov (ďalej aj "zákon o mediálnych službách"), regulujúcemu aj oblasť všestrannosti informácií, názorovej plurality a objektívnosti a nestrannosti programov (ďalej aj "vysielateľ"), je povinný (okrem iného) zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov (a programov aktuálnej publicistiky), pričom názory a hodnotiace komentáre musia byť oddelené od informácií spravodajského charakteru.
2)
Účelom tohto zákonného obmedzenia slobody prejavu vysielateľa je (slovami Ústavného súdu SR)
"ochrana práv a slobôd iných, bezpečnosti štátu, verejného poriadku, ochrana verejného zdravia a mravnosti ... a v istom zmysle implicitne s tým spojené napĺňanie požiadavky čl. 31 Ústavy SR, a to v tom smere, že týmto zákonným obmedzením slobody prejavu v zmysle jeho textácie sa má predchádzať šíreniu a uvádzaniu jednostranných názorov, myšlienok a ideí na konkrétnu tému v rámci spravodajských programov ..., ktoré pri ich jednostrannosti ... zároveň môžu, skúmajúc každý prípad jednotlivo, jeho konkrétnosti a s ohľadom na charakter šírenia a uvádzania jednostranných názorov, myšlienok a ideí, ako aj charakter samotných jednostranných názorov, myšlienok a ideí, znamenať ohrozenie práv a slobôd iných, bezpečnosti štátu, verejného poriadku, ohrozenie verejného zdravia a mravnosti."
3)
2. Spravodajský program
Spravodajský program
de lege lata
nie je normatívne vymedzený.
4)
Možno však konštatovať, že spravodajský program je taký program, ktorého spravodajský charakter by mal byť zrejmý z časovej súvislosti informovania o aktuálnom dianí v spoločnosti a z obsahu, ktorý by mal informovať o faktoch bez komentárov a analýz,
5)
resp. program, ktorý obsahuje aktuálne správy (obrazové, čítané alebo kombinované) z domova a zo zahraničia, informácie o počasí, dopravnej situácii či športe a ktorý žánrovo zodpovedá charakteristike spravodajstva.
6)
Inými slovami, spravodajstvo stojí na informáciách a faktoch, sprostredkúva rozmanité a spoločensky podstatné informácie odrážajúce myšlienkovú pluralitu spoločnosti a slúži verejnosti na utváranie vlastných názorov.
7)
Medzi spravodajské programy je pritom potrebné zaradiť aj informačný útvar, akým je prehľad tlače, vrátane prehľadu za