Objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov v správnej súdnej praxi

Vydáno: 20 minút čítania
Normatívne ustanovená povinnosť vysielateľa zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov predstavuje nástroj na ochranu práv a slobôd iných, bezpečnosti štátu, verejného poriadku, verejného zdravia a mravnosti, ako aj nástroj na ochranu demokratického právneho štátu. Príspevok analyzuje normatívnu úpravu povinnosti vysielateľa zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov v kontexte správneho súdnictva. Osobitná pozornosť je venovaná otázke miery požiadavky súladu spravodajského programu s objektívnou realitou, ako aj otázke dôsledkov kritického, resp. negatívneho vyznenia spravodajského programu z hľadiska povinnosti vysielateľa zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť týchto programov.
"Zdá se, že čím větší je odstup od každodenní žurnalistické práce, tím větší bývá sklon k iluzi, že objektivní zpravodajství možné je."
Michael Kunczik
1)
 
1. Úvod
Vysielateľ, ktorý nepodlieha samoregulačnému mechanizmu zapísanému do evidencie podľa zákona č. 264/2022 Z. z.  o mediálnych službách (zákon o mediálnych službách) v znení neskorších predpisov (ďalej aj "zákon o mediálnych službách"), regulujúcemu aj oblasť všestrannosti informácií, názorovej plurality a objektívnosti a nestrannosti programov (ďalej aj "vysielateľ"), je povinný (okrem iného) zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť spravodajských programov (a programov aktuálnej publicistiky), pričom názory a hodnotiace komentáre musia byť oddelené od informácií spravodajského charakteru. 2) Účelom tohto zákonného obmedzenia slobody prejavu vysielateľa je (slovami Ústavného súdu SR)
"ochrana práv a slobôd iných, bezpečnosti štátu, verejného poriadku, ochrana verejného zdravia a mravnosti ... a v istom zmysle implicitne s tým spojené napĺňanie požiadavky čl. 31 Ústavy SR, a to v tom smere, že týmto zákonným obmedzením slobody prejavu v zmysle jeho textácie sa má predchádzať šíreniu a uvádzaniu jednostranných názorov, myšlienok a ideí na konkrétnu tému v rámci spravodajských programov ..., ktoré pri ich jednostrannosti ... zároveň môžu, skúmajúc každý prípad jednotlivo, jeho konkrétnosti a s ohľadom na charakter šírenia a uvádzania jednostranných názorov, myšlienok a ideí, ako aj charakter samotných jednostranných názorov, myšlienok a ideí, znamenať ohrozenie práv a slobôd iných, bezpečnosti štátu, verejného poriadku, ohrozenie verejného zdravia a mravnosti."
3)
 
2. Spravodajský program
Spravodajský program
de lege lata
nie je normatívne vymedzený. 4) Možno však konštatovať, že spravodajský program je taký program, ktorého spravodajský charakter by mal byť zrejmý z časovej súvislosti informovania o aktuálnom dianí v spoločnosti a z obsahu, ktorý by mal informovať o faktoch bez komentárov a analýz, 5) resp. program, ktorý obsahuje aktuálne správy (obrazové, čítané alebo kombinované) z domova a zo zahraničia, informácie o počasí, dopravnej situácii či športe a ktorý žánrovo zodpovedá charakteristike spravodajstva. 6) Inými slovami, spravodajstvo stojí na informáciách a faktoch, sprostredkúva rozmanité a spoločensky podstatné informácie odrážajúce myšlienkovú pluralitu spoločnosti a slúži verejnosti na utváranie vlastných názorov. 7) Medzi spravodajské programy je pritom potrebné zaradiť aj informačný útvar, akým je prehľad tlače, vrátane prehľadu za

Související dokumenty

Súvisiace články

Prieskum rozhodnutí orgánov právnickej osoby súkromného práva v správnom súdnictve
Správne súdnictvo v systéme deľby moci
Preskúmateľnosť rozhodnutí orgánov športových zväzov v rámci správneho súdnictva
Organizačné zmeny v Policajnom zbore z pohladu správneho súdnictva (Časť druhá - otvorené otázky)
Preskúmateľnosť rozhodnutia o primeranej náhrade za vyvlastnenie v správnom súdnictve
Dočasné pozastavenie účinnosti normatívnych správnych aktov územnej samosprávy (so zreteľom na iniciovanie a rozhodnutie o dočasnom pozastavení účinnosti všeobecne záväzného nariadenia) (1. časť)
Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve (1. časť)
Dôvody dočasného pozastavenia účinnosti všeobecne záväzného nariadenia v správnom súdnictve (2. časť)
O odňatí základného práva na správnu súdnu ochranu postúpením veci správnym súdom civilnému súdu a interpretačnej nejasnosti súvisiacej s procesným základom avizovaného postúpenia
Odškodnění vyplývající z odpovědnosti státu - individuální výzkum
Restoratívne prvky v správnom trestaní
Právna povaha hybridných správnych aktov
O pôsobnosti obce
Verejné obstarávanie a machinácie s ním spojené
Význam procesných inštitútov všeobecného správneho konania vo vzťahu k nečinnosti správnych orgánov
Vplyv štátnej správy na fungovanie činnosti verejnej správy (habilitačná prednáška)
O opatrení všeobecnej povahy v kontexte verejnosprávnej činnosti
Zákon o zadávání veřejných zakázek v ČR de lege lata a de lege ferenda
O verejnosprávnej činnosti (II. časť)

Súvisiace predpisy

Zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách)
308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách
Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.